Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING 2 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Liberalism Konservatism
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Ulf P Andersson GMV
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Att jämföra två klassiker
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Finger, M
och de filosofiska utgångspunkterna
historia och filosofiska
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
arbetskooperativ Luleå
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Kvalitet i grundutbildningen1
Ledning och förståelse
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Måste vi lära oss genom hela livet ?
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Praxis och professionell utveckling Göteborgs universitet 4-5 oktober 2007 Petri Salo, Tammerfors universitet, Finland Pedagogisk praxis.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Systemdesign som process
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Den aktuella situationen Den progressiva inriktningen, baserad på rationalism.
Institutioner och aktörer
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Skriv en kort uppsats med rubriken
Samhällets ojämlikhet
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Formare 2015 Motivation.
Nämndplan 2015.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Sociologi Introduktion.
The director of education and Research-Based Education
Presentationens avskrift:

Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Anteckna din egen personliga uppfattning C. Vad är historia? Varför är det bra att känna till historia? Hur långt tillbaka är det enligt din mening meningsfullt att gå för att förstå vuxenutbildningen i Finland 2009? D. Vad är filosofi? Vad gör man då man filosoferar? Vad behöver vuxenläraren filosofi till? Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Historia Vetenskapen om mänsklighetens politiska, sociala och kulturella utveckling fr.o.m. den tid då skriftligt källmaterial börjar finnas; om mänskligheten i sin helhet eller någon del därav Svensk ordbok Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Svensk ordbok Filosofi Vetenskapen som studerar de grundläggande villkoren för tillvaron, vetandet och moralen Vem är jag? Ontologi Hur kan jag veta vem jag är? Epistemologi Hur skall jag förhålla mig till andra? Axiologi Verkligheten? Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenpedagogisk filosofi: Reflektion över VARFÖR vuxna utbildas och VARFÖR de deltar i utbildning och vilka är de centrala element som ingår i utbildnings-, undervisnings- och inlärningsprocesserna. The philosophy of adult education does not equip a person with knowledge about what to teach, how to teach, or how to organize a program. It is more concerned with the WHY of education and with the logical analysis of the various elements of the educational process. Philosophies of adult education are interpretative theories, not applicatory theories. Det vardagliga, informella lärandet utanför detta perspektiv ? Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Grundläggande principer och gemensamma utgångspunkter för vuxenutbildning oberoende filosofisk grund 1. Oberoende hur man uppfattar samhället, kan och måste det förbättras och utveckla. Vuxenutbildningen har en viktig roll och uppgift i detta 2. Om individerna och samhällen skall nå framgångar måste lärande och utveckling pågå genom hela livet 3. Vuxna är kapabla att lära mera och utvecklas. Men de bör behandlas med värdighet och respekt, dvs som vuxna. 4. Alla vuxna borde ha möjlighet att lära sig de grundläggande färdighe- terna som fullvärdigt agerande/medlemskap i ett samhälle förutsätter 5. Oberoende hur man betraktar skillnaden mellan ungdomar och vuxna skiljer sig sammanhanget för vuxenutbildning på ett avgörande sätt från sammahangen i ett tidigare skede av livet. Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Filosofera – teoretisera – betrakta, visionera Grundläggande utgångspunkter för filosofisk reflektion kring vuxenpedagogik och vuxenutbildning € Begreppen vuxenpedagogik, vuxenutbildning otydliga och oklara € Begreppet vuxenhet likaså otydlig och oklar (variabler som ålder, psykisk mognad, sociala roller) € Vuxenlärares förhållningssätt till behov och intressen hos vuxen- studerande (syn på kunskap, inlärning, undervisning) € Metoder och innehåll (vad och varför - syften och mål) € Vuxenutbildningsinstitutioner och deras relation till (social) förändring (social och politisk dimension) € Begreppet utveckling i vuxenålder (adult development) € Läroplaner – utbildningsprogram inom vuxenutbildning Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenpedagogik Vuxenutbildning Vuxnas lärande Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education E. Vad står de olika begreppen för? F. Hur skulle du beskriva förhållandet mellan dem? Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenpedagogik Vetenskapsområdet inom vilket man studerar de två övriga Vuxenutbildning Målinriktade, samhälleligt organiserade processer och sammanhang för vuxnas lärande Vuxnas lärande Individuella och sociala lärande- och utvecklingsprocesser som sker och pågår hela tiden i ett flertal kontexter Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Tre pedagogiska rotmetaforer handledning education as guidance liberal, behavioristisk filosofi tillväxt education as growth humanistisk, progressiv filosofi befrielse education as liberation radikal filosofi Leino, A-L & Drakenberg, M Metaphor: An educational perspective Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi handledning liberal, behavioristisk filosofi Livslång utbildning, Unesco, vetenskaplig humanism +”Lifelong education” +Unesco tillväxt humanistisk, progressiv filosofi Andragogik, Knowles, självstyrning +andragogy +Knowles + self-directed befrielse radikal filosofi Kritisk-radikal inriktning, Freire, befrielse +radical +Freire +liberation ROTMETAFORERNA Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi G. Vad är lärande! Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Många perspektiv på lärande Förutsättningar HUMANISTISK Process KOGNITIV KONSTRUKTIVISTISK Resultat BEHAVIORISTISK Sammanhanget KONTEXTUELLT INIFRÅN INUTI (UTIFRÅN) UTIFRÅN Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011 Skola Rektorn

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2011 Skola People learn to join existing practices, finding on how to go on in a practice, practising a practice. Kemmis et al. 2010