Mänskliga rättigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Rom = människa.
Om mänskliga rättigheter
Men det här är väl ingenting nytt?
En lektion om de mänskliga rättigheterna
Demokrati & diktatur.
Kallas också ”Den dansande kongressen”
Världsreligioner – Ni ska känna till:
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
LAG & RÄTT.
Mellankrigstiden.
Internationella relationer: Stater & FN
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Katolska kyrkan Läs sidorna
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
FN - Förenta nationerna
Världens äldsta religion
Judendomen.
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Mänskliga rättigheter
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER & BARNENS RÄTTIGHETER
Mänskliga rättigheter
Rättigheter under 1800-talet
Lag och Rätt.
Särdrag i internationell politik
Varför tror människor.
Om barnkonventionen Bilden kommer från UNICEFs bildbank och och återfinns på
-Protestantiska frikyrkor-
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Vad innebär ett barnperspektiv
PRIVATJURIDIK Internationell rätt (kap 15).
Judendomen.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
LAG & RÄTT.
Vad innebär det? EU Vad är det?. Sverige blev medlem Först och främst är det en ekonomisk organisation för samarbete mellan medlemsländerna. Man.
Demokrati och hur Sverige styrs
Amnesty International En människorättsorganisation.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Barnkonventionens födelsedag 20 november
Religion och vetenskap
Etik Moral Filosofi.
BIOLOGI OCH POLITIK ANDRA VÄRLDSKRIGET
Debattartikel.
FN FÖRENTA NATIONERNA.
Tolkningsverktyg Historia är inte “det som har hänt” utan tolkningar av det som har hänt. För att kunna organisera historisk information finns olika verktyg.
Barnets rättighet är den vuxnas plikt
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
D EMOKRATI OCH MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Sh1b. S IDOR I A RENA Om demokrati och diktatur, s Om demokratiska beslutsformer, s Om mänskliga rättigheter,
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER I HISTORIEN. ORIENTALISKA RÖTTER f kr Mesopotamien (runt Eufrat och Tigris ”Om en bra åsna föds åt någon av kungens undersåtar.
Tema: Folkmord Du kommer att få skriva en uppsats om ett specifikt folkmord Arbetet med folkmord kommer att pågå både under samhällskunskapen och Historieundervisningen.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Mänskliga rättigheter i EU. Vad är mänskliga rättigheter? -Mänskliga rättigheterna (MR) är en del av folkrätten och övrig internationell rätt. Rättigheterna.
Barnkonventionen i förskolan
Mänskliga rättigheter
Internationella relationer
Integritet läroplansanalys.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Kvinnors och barns rättigheter
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Barnkonventionen.
Svensk nationell minoritet
Religion.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Mänskliga rättigheter Tavlan - Vad betyder mänskliga rättigheter för dig? (ta med pennor) Power Point Caseövningar + diskutera. Ej göra undersök/ta reda på!

Barnkonventionen Läsa upp alla 44 artiklar i BK högt Diskussion om artiklarna, eleverna drar en lapp grupper om Mindmap – eleverna tar ut de tio viktigaste Ess i rockärmen - Önskningar/behov tavlan

Hur ska vi kunna kräva respekt för våra rättigheter om vi inte vet vilka rättigheter vi har? Under andra världskriget blev miljontal människor mördade och förföljda. Skälet var att nazisterna betraktade dem som mindre värda. Det kunde bero på deras sexuella läggning, religion, etniska ursprung eller funktionshinder. Förintelsen, folkmordet på judar och romer, och de andra brotten som begicks av den nazistiska regimen fick många att inse att världen behövde gemensamma regler om hur människor får och inte får behandlas. Ur den insikten växte FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna fram. Den kallas ibland MR-förklaringen. Med Levande rättigheter vill vi ge unga människor historiska perspektiv, baskunskaper och ökad förståelse för hur MR-förklaringen har förändrat människors möjlighet att kräva respekt för sina rättigheter. Tanken är också att väcka tankar om vad som återstår att göra för att uppfylla de mänskliga rättigheterna för alla, överallt.

Viktiga årtal 1215 I England skrivs Magna Carta, ett avtal mellan kungen, adeln och prästerna. Den fastställde bland annat att kungen måste följa lagen. Den kom senare att bli grunden för britternas fri-och rättigheter. 1700-taletTankar om människans naturliga rättigheter blir vida spridda främst i Europa. 1800-talet Slavhandeln förbjuds. 1921 Kvinnor får rösträtt i Sverige. 1946 FN tillsätter en kommission för mänskliga rättigheter. 1965 FN:s konvention om avskaffande av alla former av rasdiskriminering 1979 FN:s konvention om avskaffade av all diskriminering av kvinnor antas. 1984 FN:s konvention om tortyr och annan grym, omänsklig och förnedrade behandling eller bestraffning antas. 1989 FN:s konvention om barnets rättigheter antas.

Vad är barnkonventionen? Vad är barn - konventionen ? Barnkonventionen uppkom för att trygga barns speciella behov och deras ställning i de vuxnas värld. Konventionen (internationell överenskommelse eller avtal) är en av flera FN-konventioner om mänskliga rättigheter och den konvention som flest länder har ratificerat (åtagit sig att följa). Experter inom många olika områden, representanter från UNICEF och andra organisationer samt många olika staters beslutsfattare deltog i utformningen av konventionen. Rättigheterna tillhör alla barn Barnkonventionen är en universell definition av vilka rättigheter som ska gälla för alla barn i hela världen. Konventionen handlar om det enskilda barnets rättigheter och varje människa under 18 år räknas som barn, om inte han eller hon blir myndig tidigare enligt den nationella lagstiftningen.

Ur den insikten växte FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna fram. Den kallas ibland MR-förklaringen. Med Levande rättigheter vill vi ge unga människor historiska perspektiv, baskunskaper och ökad förståelse för hur MR- förklaringen har förändrat människors möjlighet att kräva respekt för sina rättigheter. Tanken är också att väcka tankar om vad som återstår att göra för att uppfylla de mänskliga rättigheterna för alla, överallt.

Varför behövs konventionen Varför behövs konventionen? Historiska brott mot mänskliga rättigheter, som tillexempel förintelsen, ligger bakom uppkomsten av många konventioner om mänskliga rättigheter. Brott likt detta har visat att internationella avtal behövs för att trygga särskilda gruppers - som barnens – ställning. Avtal tar inte automatiskt bort mänskligt lidande och garanterar inte heller lycka, men de har en positiv inverkan på särskilda gruppers ställning som till exempel vid stiftandet av nya lagar. Viktig nu och i framtiden Barnkonventionen har förändrat regeringars och enskilda människors attityder mot barn. Den var och är fortfarande avgörande för att alla världens barn ska erkännas som egna individer med egna rättigheter. Även om man har försökt att utforma barnets rättigheter så omfattande som möjligt i barnkonventionen så betyder det inte att den inte kan förändras. Nya problem och förändrade omständigheter kräver att barnkonventionen uppdateras och omvärderas. Det gjordes till exempel i maj 2 000 när två tilläggsprotokoll antogs: ett om barn i väpnade konflikter och ett om handel med barn, barnprostitution och barnpornografi.

Viktig nu och i framtiden Barnkonventionen har förändrat regeringars och enskilda människors attityder mot barn. Den var och är fortfarande avgörande för att alla världens barn ska erkännas som egna individer med egna rättigheter. Även om man har försökt att utforma barnets rättigheter så omfattande som möjligt i barnkonventionen så betyder det inte att den inte kan förändras. Nya problem och förändrade omständigheter kräver att barnkonventionen uppdateras och omvärderas. Det gjordes till exempel i maj 2 000 när två tilläggsprotokoll antogs: ett om barn i väpnade konflikter och ett om handel med barn, barnprostitution och barnpornografi.