För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Arbetsterapi i skolan.
Pedagogisk verksamhetsidé
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Rektor Malmö Borgarskola
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Kärnvärden.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Länsgemensam ledning i samverkan
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Läroplansträff fritidshem
Tidiga insatser för barn i förskolan
Föreläsning Sandvika
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Välkommen på föräldramöte!.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Välkomna till Edboskolan
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
En liten plan för likabehandling
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Välkommen.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
Arbetsterapi i skolan.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna! Föräldramöte 6 sept. 2017
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
ATT BÖRJA FÖRÄLDRAMÖTE
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA Projekt/regionalt arbete (LONA och Vindel River LIFE) Kompetensutveckling HUT Utmärkelsen ”Skola för hållbar utveckling” Kurser och konferenser Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA Projekt/regionalt arbete (LONA och Vindel River LIFE) Kompetensutveckling HUT Utmärkelsen ”Skola för hållbar utveckling” Kurser och konferenser

UMBRA Naturskolan i Umeå i samarbete med specialpedagoger och Umeå universitet …vill med hjälp av utomhuspedagogik bidra till att vända skolklassers, på något sätt osunda beteende, till ökad trivsel och därmed bättre inlärningsklimat. …vill med hjälp av utomhuspedagogik bidra till att vända skolklassers, på något sätt osunda beteende, till ökad trivsel och därmed bättre inlärningsklimat.

Vilka klasser är med? Skolan/läraren upplever ett missnöje med den sociala situationen i klassen I samtliga fall är redan Elevhälsan/specialpedagoger inkopplad på individ- eller gruppnivå Rektor och klasslärare tillsammans med specialpedagog ansöker om att få delta Skolan/läraren upplever ett missnöje med den sociala situationen i klassen I samtliga fall är redan Elevhälsan/specialpedagoger inkopplad på individ- eller gruppnivå Rektor och klasslärare tillsammans med specialpedagog ansöker om att få delta

Naturskolans två personer tar hand om klassen under åtta förmiddagar under ett läsår Uppdrag och övningar i skolans närnatur/skolskog Klassens lärare får betrakta sina elever på avstånd Reflektionsstund med eleverna i klassrummet Samtal tillsammans med lärare och spec.ped. Fyra seminarier under läsåret som leds av Pedagogiska inst. Umeå univ. Naturskolans två personer tar hand om klassen under åtta förmiddagar under ett läsår Uppdrag och övningar i skolans närnatur/skolskog Klassens lärare får betrakta sina elever på avstånd Reflektionsstund med eleverna i klassrummet Samtal tillsammans med lärare och spec.ped. Fyra seminarier under läsåret som leds av Pedagogiska inst. Umeå univ. UMBRA i korthet

En UMBRA-dag Samling i klassrummet på morgonen, genomgång av dagens tema Vi går ut till ett naturområde i närheten av skolan Lekar för att bryta is och för värme och gemenskap Dagens uppdrag och övningar i små grupper Avslutning i klassrummet med reflektion och dagboksskrivande Reflektion och samtal efter lunch tillsammans med läraren Naturskolan skickar en sammanfattning av dagens händelser och om vad som sas under reflektionstillfället Samling i klassrummet på morgonen, genomgång av dagens tema Vi går ut till ett naturområde i närheten av skolan Lekar för att bryta is och för värme och gemenskap Dagens uppdrag och övningar i små grupper Avslutning i klassrummet med reflektion och dagboksskrivande Reflektion och samtal efter lunch tillsammans med läraren Naturskolan skickar en sammanfattning av dagens händelser och om vad som sas under reflektionstillfället

Innehåll & upplägg (Kan variera beroende på grupp och plats) Hösttermin Sept.: Växttema samt lekar och övningar Sept./okt: Vattentema med håvning av småkryp Okt: Eld Nov: Laga soppa på spritkök Vårtermin Feb: Rovdjurstema Mars: Naturen om vintern, djurspår/knoppar Maj: Eld och bak Maj/juni: Avslutnings-vandring Hösttermin Sept.: Växttema samt lekar och övningar Sept./okt: Vattentema med håvning av småkryp Okt: Eld Nov: Laga soppa på spritkök Vårtermin Feb: Rovdjurstema Mars: Naturen om vintern, djurspår/knoppar Maj: Eld och bak Maj/juni: Avslutnings-vandring

Grupperna Olika varianter på grupper : Högrisk- och lågriskgrupper Starka och svaga grupper Flick- och pojkgrupper Trivselgrupper Slumpgrupper Olika varianter på grupper : Högrisk- och lågriskgrupper Starka och svaga grupper Flick- och pojkgrupper Trivselgrupper Slumpgrupper

Svaga punkter & fallgropar Den avsatta tiden till reflektion Inställningen hos lärare/rektor Storleken på gruppen/klassen Platsen (trafik, avsaknad av naturlig plats) Klädsel Väder och vind Den avsatta tiden till reflektion Inställningen hos lärare/rektor Storleken på gruppen/klassen Platsen (trafik, avsaknad av naturlig plats) Klädsel Väder och vind

Vandringen Den avslutande vandring brukar börja i Strömbäck och sluta ute på Kont (ca 5 km) Vi går i tre grupper med ett fikastopp på vägen. Ute på Kont tänder varje grupp en egen eld och tillagar sin lunch. Buss hämtar klassen intill Kont Den avslutande vandring brukar börja i Strömbäck och sluta ute på Kont (ca 5 km) Vi går i tre grupper med ett fikastopp på vägen. Ute på Kont tänder varje grupp en egen eld och tillagar sin lunch. Buss hämtar klassen intill Kont Strömbäck Kont

Seminarier Pedagogiska institutionen, Umeå universitet leder och ansvarar för fyra seminarier/föreläsningar under perioden med UMBRA. V.34: Upptakt med tema grupprocesser V.43: Ledarskap V.5: Flickor och pojkar V.15: Konflikthantering V.34: Upptakt med tema grupprocesser V.43: Ledarskap V.5: Flickor och pojkar V.15: Konflikthantering V. 24: Avslutning /utvärdering

Förutsättningar & förväntningar Naturskolan Pedagogisk stödperson Pedagogiska institutionen Läraren/pedagogen Rektor Naturskolan Pedagogisk stödperson Pedagogiska institutionen Läraren/pedagogen Rektor

Naturskolan genomför 8 tillfällen utomhus (i regel förmiddagar) under läsåret. Läraren deltar, men tar steget tillbaka och observerar klassen på avstånd. Platsen är skolans närnatur. Avslutningen är en vandring, ofta vid Strömbäck/Kont i maj/juni Naturskolan genomför 8 tillfällen utomhus (i regel förmiddagar) under läsåret. Läraren deltar, men tar steget tillbaka och observerar klassen på avstånd. Platsen är skolans närnatur. Avslutningen är en vandring, ofta vid Strömbäck/Kont i maj/juni

Pedagogisk stödperson deltar utomhus vid fyra eller fler tillfällen och erbjuder handledande samtal mellan Naturskolans träffar. Omfattning beror på gruppens och pedagogens behov. Spec.pedagogen deltar även på föreläsningar/seminarier

Pedagogiska institutionen, (Umeå universitet) tillsammans med pedagoger med erfarenhet av specialverksamheter ansvarar för 3-4 seminarier under läsåret för fördjupning och stöd i utvecklingsarbetet. Pedagogiska institutionen, (Umeå universitet) tillsammans med pedagoger med erfarenhet av specialverksamheter ansvarar för 3-4 seminarier under läsåret för fördjupning och stöd i utvecklingsarbetet.

Pedagogen/läraren förväntas delta i alla aktiviteter (inkl. seminarier/föreläsningar) samt ha ett nära samarbete med pedagogiska stödpersonen mellan utetillfällena med Naturskolan. Pedagogen/läraren ska kunna avsätta minst 30 min efter varje utetillfälle för ostörd utvärdering av förmiddagens händelser. Pedagogen/läraren förväntas delta i alla aktiviteter (inkl. seminarier/föreläsningar) samt ha ett nära samarbete med pedagogiska stödpersonen mellan utetillfällena med Naturskolan. Pedagogen/läraren ska kunna avsätta minst 30 min efter varje utetillfälle för ostörd utvärdering av förmiddagens händelser.

Rektor ansvarar för att avsätta tillräckliga resurser (tid och personal) för lärarens möjligheter att medverka och i möjligaste mån delta i föreläsningar/seminarier. Rektor ansvarar för att avsätta tillräckliga resurser (tid och personal) för lärarens möjligheter att medverka och i möjligaste mån delta i föreläsningar/seminarier.