Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Särskilt begåvade och högpresterande elever

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Särskilt begåvade och högpresterande elever"— Presentationens avskrift:

1 Särskilt begåvade och högpresterande elever
Handlingsplan Särskilt begåvade och högpresterande elever

2 Mål med handlingsplanen
Särskilt begåvade elever och högpresterande elever ska nå och uppleva att de når maximal utveckling genom att: - Öka kunskapen hos politiker, förvaltning, rektorer, pedagoger samt elevhälsan - Upprätta metoder och rutiner som uppmärksammar och tillvaratar särskilt begåvade elevers och högpresterande elevers intressen och behov

3 Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Kunskap och kompetens Implementera handlingsplanen Utse en nyckelperson på varje enhet, ex förstelärare Sep 2017 Skolchef , utvecklingsledare och rektor Undersöka, samordna och skapa möjliga forum för fortbildning för samtliga nivåer, t ex kvalitetsdialog Underlag: SKL:s handlingsplan Dec 2017 Skolchef och utvecklingsledare Göra pedagogerna uppmärksamma på hur de kan arbeta med särskilt begåvade elever och högpresterande elever Fortlöpande Elevhälsan

4 Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Kunskap och kompetens Initiera till kompetensutveckling för pedagoger i samarbete med rektor utifrån enhetens behov Juni 2018 Elevhälsan Ge pedagoger möjlighet till kompetensutveckling samt skapa olika forum på enheten för samtal. Underlag: Skolverkets studiepaket Rektor Övergripande samarbete Skapa kommunövergripande samarbetsområden som tillvaratar elevergruppens situation och möjligheter Skolchef, utvecklingsledare och rektor

5 Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Uppmärksamma* Delta i pedagogiska utredningar Fortlöpande Elevhälsan På enheten uppmärksamma* och synliggöra särskilt begåvade och högpresterande elever Elevhälsan, rektor och pedagoger Metoder och rutiner Inventera hur särskilt begåvade elever och högpresterande elever lyfts i elevhälsans arbete/dokument Dec 2017 Vid överlämningar beakta särskilt begåvade elever och högpresterande elever Juni 2018 Elevhälsan och pedagoger

6 Område Aktivitet Till när Ansvarig Status vid avstämning Metoder och rutiner Samordna insatser och mötesplatser för särskilt begåvade elever och högpresterande elever inom/mellan skolor Juni 2018 Elevhälsan och rektor Möjliggöra/samordna särskilt mentorskap Fortlöpande Elevhälsan Organisera och anpassa undervisningen genom bland annat acceleration* och berikning* Rektor och pedagoger Uppföljning Följa upp handlingsplanen och skolans arbete och resultat Dec 2018 Skolchef, utvecklingsledare och rektor

7 Ordförklaringar *Uppmärksamma – ordet uppmärksamma används istället för identifiera, eftersom att vara särskilt begåvad eller högpresterande inte är en diagnos. *Acceleration – innebär att barnet eller eleven arbetar och får undervisning i en snabbare takt än sina jämnåriga kamrater, inom områden där hen är särskilt begåvad eller högpresterande *Berikning – innebär att barnet eller eleven får möjlighet till att fördjupa sig när det obligatoriska momentet redan behärskas. Det extra lärostoffet bör dock ha anknytning till elevens färdigheter och behov.

8


Ladda ner ppt "Särskilt begåvade och högpresterande elever"

Liknande presentationer


Google-annonser