NLL Caj Skoglund 2009-02-101 Vårdval - två styrande förutsättningar 1.”Vårdval i primärvården” (prop 2008/09:74) Riksdagsbehandling 2009-02-19 2009 (prel)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen Patientens rätt Toivo Heinsoo, särskild utredare.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vårdval primärvård i Sydöstra sjukvårdsregionen
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Vad innebär val av vårdenhet?
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Valfrihet inom primärvården K onkurrensneutralitet mellan landstingets enheter och privata aktörer Seminarium den 28 januari 2009 Landstingshuset i Luleå.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Att upphandla utvärdering
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Syftet är att nyanlända snarast ska…
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Överenskommelse om samordning kring barn
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Konkurrens och samarbete –
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Interna konsekvenser Caj Skoglund Vårdval – interna konsekvenser Ökad krav på långsiktighet i beslut som rör primärvården –Ändrad ersättning,
Vårdval i primärvården
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
LOV -möjlighet att välja Full koll på LOV? Kungshamn den 14 april 2010 Amie Stobenius.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Morgondagens primärvård
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Genomgång inför upphandling
Socialt ansvarsfull upphandling
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

NLL Caj Skoglund Vårdval - två styrande förutsättningar 1.”Vårdval i primärvården” (prop 2008/09:74) Riksdagsbehandling (prel) 2.”Lag om valfrihetssystem” (prop 2008/09:29) Fastställd av riksdagen genom beslut Kommentar; även propositionen ”Ersättningsetablering för vissa privata vårdgivare m.m.” (2008/09:64) har en viss, om än begränsad, betydelse för utformningen av vårdvalssystem.

NLL Caj Skoglund Vårdval i all enkelhet Medborgare väljer vårdproducent –Aktivt eller passivt –Enskild vårdgivare eller vårdenhet Enhetligt obligatoriskt uppdrag för samtliga vårdproducenter –Kan kombineras med tilläggsuppdrag för vissa Landstingsfinansierad vårdpeng (kapitering) –Kombineras med rörlig ersättning Vårdpengen lika för alla med samma uppdrag (”konkurrensneutralt”) –Storlek per individ kan variera med hänsyn till faktorer som ålder, kön, socioekonomiska förhållanden, patienter med stora vårdbehov Landstinget fastställer villkor för godkännande som vårdproducent –Avtal tecknas med alla som godkänns

NLL Caj Skoglund Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Från och med 2010 ska primärvården organiseras så att alla som är bosatta inom landstinget –Kan välja utförare av hälso- och sjukvårdstjänster –Får tillgång till och kan välja en fast läkarkontakt får inte begränsas till visst geografiskt område Lagen om valfrihetssystem (LOV) ska tillämpas Landstinget beslutar om krav på vårdgivare som vill etablera sig inom vårdvalssystemet Privata vårdgivare som uppfyller landstingets krav har rätt att etablera sig inom primärvården med offentlig ersättning

NLL Caj Skoglund Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Alla utförare ska behandlas lika om det inte finns skäl för annat Landstingets ersättning skall följa den enskildes val av utförare Kravet på att den fasta läkarkontakten ska vara specialist i allmänmedicin tas bort från och med april 2009 –Landstinget bestämmer vilka specialister som skall finnas inom vårdval –Styrande för privatpraktiserande läkare möjlighet att sälja etablering Konkurrensverket ska svara för uppföljning och utvärdering av vårdvalssystemets effekter på konkurrensen

NLL Caj Skoglund Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Landstingets beslut att inrätta vårdsvalssystem kan överklagas enligt 10 kap. kommunallagen; kommunbesvär (bosatt inom landstinget etc) Beslut enligt LOV kan överklagas i särskild ordning av vårdgivare –Rättelse respektive skadestånd Beslut om att inte godkänna leverantör får överklagas av denne Löpande besvärsrätt av alla (potentiella) leverantörer av landstingets tillämpning av lagen –Undantag; information, ickevalsalternativ Entreprenadavtal som träffats före 2010 gäller under avtalstiden men får inte förlängas from 2010

NLL Caj Skoglund Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Landstingets informationsplikt –Valmöjligheter och skillnader mellan olika vårdgivare –Anpassat till olikheter i förutsättningar bland målgruppen –”Tillgänglig och jämförbar information om alternativen” ”Landstingen bör samverka för att skapa en så bred gemensam definition av primärvården som möjligt” –Kommer att noggrant följas av regeringen och aktualiseras i löpande kontakter med SKL Kraven på primärvården bör inte formuleras ”så att dessa knyts till en viss yrkesgrupp” Viktigt att reglerna inte utformas ”så att någon yrkesgrupp hindras från att etablera sig inom primärvården”

NLL Caj Skoglund Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Socialstyrelsen kommer att få i uppdrag att tillsammans med SKL att –Sammanställa data för öppna jämförelser inom primärvården –Utveckla en webbapplikation med data om primärvårdens kvalitet och utfall Särskilt regeringsuppdrag till Socialstyrelsen att i samråd med sjukvårdshuvudmännen följa införandet Kravet på lika villkor gäller även medverkan i t.ex FoU eller gund- och vidareutbildning av vårdpersonal Ersättningssystemet behöver inte vara lika inom landstinget –T.ex högre ersättning för vård i glesbygd, under förutsättning att systemet är Transparent och förutsägbart –Särskild hänsyn bör tas till om vårdgivaren har ansvar för hemsjukvård och/eller en stor andel vårdkrävande, äldre patienter

NLL Caj Skoglund Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Grunden i ersättningssystemet är kapitering –Fast ersättning per invånare –Kan kompletteras för t ex prestation eller kvalitet Myndighetsuppgifter som inte kan vidaredelegeras –lämpligt att landstinget beräknar dessa kostnader särskilt och redovisar dem så att de kan granskas av utomstående För att ”undvika misstankar om konkurrenssnedvridning till följd av att ekonomiska medel förs från en verksamhet till en annan” kan verksamheten organiseras ”i en tydlig avskild resultatenhet” eller kostnaderna särredovisas. Angeläget att landstinget beaktar de skilda momsreglerna vid beräkning av ersättningen för privata utförare

NLL Caj Skoglund Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 ”Det kan exempelvis anses strida mot proportionalitetsprincipen att landstinget ställer större krav för att vårdgivare ska kunna ingå i ett vårdvalssystem än som behövs och kan anses ändamålsenligt eller erbjuder vårdgivare alltför låg ersättning. Proportionalitetsprincipen gäller inte i förhållande till landstingets egna verksamheter men i förhållande till externa utförare. En privat vårdgivare kan därmed hävda att det föreligger ett brott mot proportionalitetsprincipen och som bevis härför åberopa de ekonomiska villkor som landstingets egna verksamheter arbetar under.”

NLL Caj Skoglund Vårdval – två grundläggande villkor 1. Definiera uppdraget Formulera primärvårdens gemensamma uppdrag –Lika för alla utförare inom hela landstinget Utvidgat uppdrag för vissa utförare –T ex vårdcentraler i glesbygd Tilläggsuppdrag för vissa utförare; alternativen –Enligt LOV –Upphandlas enligt LOU Alt 1 Enligt LOV-princip d v s ingen priskonkurrens eller volymgaranti Alt 2. Traditionell LOU-upphandling till förmån för ekonomiskt fördelaktigaste anbudet

NLL Caj Skoglund Vårdval –två grundläggande villkor 2. Ersättningssystemet Vårdpeng som följer patienten Kapitering enligt grunder som fastställs av landstinget –Lika för alla utförare –Olika faktorer kan utgöra grunden T ex ålder, kön, socioekonomiska förhållanden, vårdbehov Särskild hänsyn bör tas till vårdgivare med ansvar för hemsjukvård och/eller en stor andel vårdkrävande patienter Högre ersättning för t ex glesbygd är tillåten –Krav på transparens och förutsägbarhet –Får kombineras med andra faktorer T ex resultat, uppfyllelse av kvalitetskrav –Ersättningar eller ”fria nyttigheter” som inte omfattas av vårdpengen

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) Proposition 2008/09:29 Propositionen i korthet Alternativ till upphandling enligt LOU Alla leverantörer ska behandlas på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt Förfrågningsunderlag med löpande annonsering tills vidare på nationell webbplats Ersättning framgår av förfrågningsunderlaget; ingen priskonkurrens, inga volymgarantier Kontrakt tecknas med varje leverantör som uppfyller samtliga krav Enskild som inte väljer leverantör skall tillhandahållas ickevalsalternativ Domstol kan besluta om rättelse respektive skadestånd

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) EG-fördragets principer om etableringsfrihet samt EG-domstolens praxis ligger till grund för LOV:s krav på –Icke-diskriminering –Likabehandling –Öppenhet (transparens) –Proportionalitet –Ömsesidigt erkännande LOV är en tjänstekoncession

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) Proportionalitetsprincipen …. ”…. förutsätter att alla krav som ställs i förfrågningsunderlaget ska vara rimliga i förhållande till de mål som eftersträvas” ”… bör kommuner och landsting utforma sina förfrågningsunderlag så att även mindre företag kan uppfylla kraven” ”… hindrar inte att de upphandlande myndigheterna sätter upp rimliga och motiverade krav som gäller samtliga leverantörer” Leverantör som anser att något krav är oproportionerligt eller annars diskriminerande kan begära rättelse hos länsrätten

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) Flera olika valfrihetssystem kan finnas inom landstinget –T ex val av husläkare, BVC, MVC, logopedverksamhet etc Förfrågningsunderlaget –Ska innehålla uppgift om ekonomisk ersättning, och landstingets handläggningstid av ansökan –Kan innehålla sociala, miljömässiga och andra kontraktsvillkor Upphandlande myndighet bör ”försäkra sig om möjligheten till omförhandling av avtalsvillkoren”

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) Exempel på rimliga krav enligt propositionen Personalens kompetens Kvalitetssäkring, rutiner för klagomålshantering, rapportering av fel, brister och missförhållanden; rapportering till kvalitetsregister, följa vårdprogram Uppföljning av verksamheten Allmänhetens insyn ( 3 kap 19 a § kommunallagen) Skyldighet att ta emot den som valt leverantören Eventuell geografisk begräsning Medverkan i katastrofmedicinsk beredskap Krav på att kunna kommunicera med landstinget på ett säkert sätt med IT Ekonomisk stabilitet Deltagande i jourverksamhet Samverkan med andra vårdgivare Öppettider och väntetider

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) Inga bestämmelser om avtalstidens längd –”inte möjligt att ha tillsvidareavtal” ”… inte föreligger möjligheter att ställa krav på att leverantören ska teckna kollektivavtal. Däremot kan vissa i kollektivavtalet förekommande krav ställas på leverantören” ”Frågorna om ett utökat skydd för meddelarfrihet för privatanställda har utretts flera gånger utan att man har lyckats hitta en bra lösning”. En utökad meddelarfrihet ”skulle behöva innehålla ett flertal undantag” Alla har rätt att ansöka oavsett juridisk form. För grupper av leverantörer kan dock ställas krav på en viss juridisk form när avtal ska tecknas

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) Samtliga sökande som uppfyller kraven ska godkännas och avtal ska tecknas utan dröjsmål LOU-upphandlad verksamhet kan finnas i valfrihetssystem –Inga volymgarantier, ingen priskonkurrens eller –Sedvanlig entreprenadupphandling där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet vinner T ex vårdcentral i glesbygd där ingen privat aktör vill etablera sig Den egna regin kan inte teckna avtal med landstinget Landstingets informationsansvar –Saklig, relevant, jämförbar, lättförstålig och lättillgänglig –Brukare/patienter med speciella behov –Krav får ställas på hur leverantören marknadsför sina tjänster Ickevalsalternativ ska finnas, t ex närhetsprincipen för vårdcentral

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) Leverantör som inte godkänts kan begära rättelse i länsrätten –Kan besluta om Rättelse Skadestånd Rättelse/skadestånd gäller inte för landstingets beslut om –Information –Ickevalsalternativ Konkurrensverket som tillsynsmyndighet Upphandling enligt LOV omfattas inte av sekretess Landstinget får inte erbjuda tilläggstjänster för att konkurrera med privata aktörer Privata aktörer bör erbjudas momskompensation

NLL Caj Skoglund Lag om valfrihetssystem (LOV) ”För att konkurrensneutralitet ska uppstå i systemet bör den egna regin ges liknande villkor som de externa leverantörerna, Att den egna regin ges motsvarande villkor […] blir framför allt ett politiskt ansvar i den enskilda kommunen eller landstinget”