Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Mål med samverksanssystemet
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Ledarstilar och gruppdynamik
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Ledarskap.
Socialpsykologi.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Valnöten VAD/HUR.
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Välkommen till ESF:s seminarium
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Ledarskap.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Klipp: olika människosyn
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Medarbetarundersökning 2012
Diskussionstillfälle 4
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
KASAM Känsla av sammanhang
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Ledarskap.
Enig ledning som skickar samma signaler
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Integritet läroplansanalys.
Tips för det praktiska ledarskapet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Leda och organisera Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Workshop Arbetsplatslärande.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Medarbetarundersökning 2018
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Tips för det praktiska ledarskapet
Presentationens avskrift:

Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996) Ledarstilar Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)

Den auktoritära ledaren Tillåter ej ifrågasättande Lyssnar inte på andra Skapar tryck på de underställda  hackordning Instruerar och informerar Behov av att hävda sig själv Intolerant Blanda inte ihop med en ledare med auktoritet (anseende, förtroende)

Den demokratiske ledaren Samarbetar med andra, på samma nivå Tar hänsyn till allas åsikter Fatta nödvändiga beslut Planerar tillsammans med gruppen Fördela ansvar – låta andra ta beslut Övergripande ansvar, men ”en i gänget” Sprider känsla av säkerhet, gruppen känner frihet

Låt-gå-ledaren Klarar inte den ledande rollen Svag Passiv Kan inte ta beslut Inget intresse för utveckling, stimulering De underställda gör som de vill Den informelle ledare tar kommandot

Den instrumentelle ledaren Använder verktyg och hjälpmedel för att leda Organiserar Strukturerar Siffror och mätbara arbetssätt Fokus på resultat

Den uppgiftsrelaterade/resultatorienterade ledaren Likt det instrumentella ledarskapet Fokus på resultat Litet engagemang i personerna

Den expressive ledaren Uttrycksfull Framgång genom kreativitet Inom och utanför arbetet Anställda planerar och bestämmer färger och möbler på arbetsplatsen Pysselkvällar, innebandylag

Den emotionelle ledaren Motsats till den instrumentelle ledaren. Känsla Engagerar sig personligt En god lyssnare

Den personrelaterade ledaren Motsats till resultatrelaterat ledarskap Liknar det emotionella ledarskapet Viktigaste: trivsel och välmående på arbetet Mindre viktigt: Produktion och resultat

Formella ledare Utnämnd Har ”papper” på sitt ledarskap Utbildning Lärare, utbildade idrottsledare, befäl inom militären, föreståndare på äldreboende, mellanchefer på företag

Informella ledare Tar på sig uppgiften att leda - ingen annan ledare finns - ses som den bästa ledaren av medarbetarna (och sig själv) Stort inflytande Positivt: ”peppa” och få med sig gruppen Negativt: går emot den formelle ledaren

Skaparen Visionär och förnyare Uppfångare av signaler och information Strateg Inspiratör och pedagog

Förstöraren (t ex en informell ledare) Bromsare Konfliktskapare Stämningsförstörare Uppviglare

Hitta på en situation. Beskriv hur ”er ledare” skulle agera Hitta på en situation. Beskriv hur ”er ledare” skulle agera. Fördelar och nackdelar med stilen? I vilka situationer får er ledare problem? Auktoritärt ledarskap Demokratiskt ledarskap Låt-gå-ledarskap Instrumentellt/resultatorienterat ledarskap Emotionellt/personrelatet ledarskap Expressivt ledarskap