Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996) Ledarstilar Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Den auktoritära ledaren Tillåter ej ifrågasättande Lyssnar inte på andra Skapar tryck på de underställda hackordning Instruerar och informerar Behov av att hävda sig själv Intolerant Blanda inte ihop med en ledare med auktoritet (anseende, förtroende)
Den demokratiske ledaren Samarbetar med andra, på samma nivå Tar hänsyn till allas åsikter Fatta nödvändiga beslut Planerar tillsammans med gruppen Fördela ansvar – låta andra ta beslut Övergripande ansvar, men ”en i gänget” Sprider känsla av säkerhet, gruppen känner frihet
Låt-gå-ledaren Klarar inte den ledande rollen Svag Passiv Kan inte ta beslut Inget intresse för utveckling, stimulering De underställda gör som de vill Den informelle ledare tar kommandot
Den instrumentelle ledaren Använder verktyg och hjälpmedel för att leda Organiserar Strukturerar Siffror och mätbara arbetssätt Fokus på resultat
Den uppgiftsrelaterade/resultatorienterade ledaren Likt det instrumentella ledarskapet Fokus på resultat Litet engagemang i personerna
Den expressive ledaren Uttrycksfull Framgång genom kreativitet Inom och utanför arbetet Anställda planerar och bestämmer färger och möbler på arbetsplatsen Pysselkvällar, innebandylag
Den emotionelle ledaren Motsats till den instrumentelle ledaren. Känsla Engagerar sig personligt En god lyssnare
Den personrelaterade ledaren Motsats till resultatrelaterat ledarskap Liknar det emotionella ledarskapet Viktigaste: trivsel och välmående på arbetet Mindre viktigt: Produktion och resultat
Formella ledare Utnämnd Har ”papper” på sitt ledarskap Utbildning Lärare, utbildade idrottsledare, befäl inom militären, föreståndare på äldreboende, mellanchefer på företag
Informella ledare Tar på sig uppgiften att leda - ingen annan ledare finns - ses som den bästa ledaren av medarbetarna (och sig själv) Stort inflytande Positivt: ”peppa” och få med sig gruppen Negativt: går emot den formelle ledaren
Skaparen Visionär och förnyare Uppfångare av signaler och information Strateg Inspiratör och pedagog
Förstöraren (t ex en informell ledare) Bromsare Konfliktskapare Stämningsförstörare Uppviglare
Hitta på en situation. Beskriv hur ”er ledare” skulle agera Hitta på en situation. Beskriv hur ”er ledare” skulle agera. Fördelar och nackdelar med stilen? I vilka situationer får er ledare problem? Auktoritärt ledarskap Demokratiskt ledarskap Låt-gå-ledarskap Instrumentellt/resultatorienterat ledarskap Emotionellt/personrelatet ledarskap Expressivt ledarskap