Föräldrakraft.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Effekter & Resultat 10 års förebyggande arbete med föräldrar & barn Thomas Johansson, EPM 2008 Leksandsmodellen i korthet Studier av Leksandsmodellen Forskarstöd.
Om risk- och skyddsfaktorer
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Familjehem och föräldraskap
Kyrkskolans fritidshem
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Risk- och skyddsfaktorer 2006Gymn åk2 1 Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Föräldramöte Ht
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Tidiga insatser för barn i förskolan
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Tidiga insatser för psykisk hälsa
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Projekt ”TAKK för Språket”
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Elevdemokrati i praktiken
En arena för lek och kompisskap
SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Presentationens avskrift:

Föräldrakraft

”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna

Utgår från ett salutogent tänkande – att människan har verktyg för att hantera olika situationer

Barn växer upp med mycket ”stressorer” i omgivningen, föräldrar främjas av stöd för att klara av detta

Skyddsfaktorer på familjenivå Öppen kommunikation Anknytning Aktiv uppfostran Demokratisk familj Restriktiv drogpolicy Familjesammanhållning Positiva uppfostringsstrategier

Familjeprogrammen har en teoretisk grund som består av kognitiv psykologi och social inlärningsteori

Familjeprogram är mer effektiva än föräldraprogram Familjeprogram kombinerat med socialt och emotionellt lärande i skolan har bäst effekt Förebygger beteendeproblem Insatser för alla är bättre än insatser för enbart riskgrupper Arbetsformerna är demokratiska – alla kommer till tals

Pyramiden

Områden som tas upp i Föräldrakraft: Kommunikation Tid tillsammans Tydliga instruktioner Beröm, belöning och förstärkning Problemlösning och konflikthantering Positivt samarbete hem och skola Stresshantering Regler och konsekvenser

Föräldrakraft Kurser för 3-6 åringar, elever i år 5 och deras föräldrar, 7-8 kurstillfällen 4 ledare/kurs Samordnare Måltid Barntillsyn

Hur ser kurstillfället ut? Ca 16:30 Middag tillsammans 17:00 Föräldrapass 2 ledare Barnpass 18:00 -19:00 Familjepass 4 ledare

Metoden Kort ”föreläsning” Modellering (rollspel – visa) Brainstorming Rollspel, öva Föräldrar och barn/ungdomar tillsammans Hemuppdrag

Ex från pass med 3 – 6 åringar Föräldrapasset – Barnleken Barnpasset – Lek eller annan aktivitet Familjepasset – Föräldrar tränar barnleken

Ex från pass med 11-åringar Föräldrapasset – Att lyssna på och stödja sina barns drömmar Ungdomspasset – Skattkarta med hur jag vill ha det med familj, jobb och fritid då jag blir vuxen Familjepasset – Föräldrar försöker hitta sitt barns karta och samtalar sedan om den

Ex från resultat av F-kraft

Föräldrakraft i Linnéstaden

Linnéstaden Drygt 30 000 invånare varav 3223 barn i åldrarna 0 – 12 år Flertalet invånare lever ett bra liv Många föräldrar lever ensamma med sina barn (knappt 40% av 15-åringarna lever med båda sina föräldrar , 1999) (33% ensamstående föräldrar , 2004)

Attityden till alkohol är mer positiv (undersökningar visar att ungdomar i stadsdelen har en mer positiv attityd än ungdomar i andra stadsdelar) Konsumtionen av alkohol är relativt hög (16% av kvinnor uppger själva att de dricker för mycket) Påfallande många föräldrar osäkra i föräldrarollen Många barn med beteendeproblem

Projektorganisation Styrgrupp Projektledningsgrupp Projektgrupp Verksamhetschef för förskola/skola och Individ- och familjeomsorg Projektledningsgrupp En rektor från förskola respektive skola Folkhälsosamordnare Enhetschef Familjeenheten IoF Projektgrupp Personal från förskola, skola och IoF som utbildats till kursledare samt projektledningen

Föräldrakraft i Linnéstaden Projekt I Hösten 2005/Våren 2006 Mål för projektet Erbjuda föräldrar och barn möjlighet att delta i kursen Föräldrakraft Gemensam kompetensutveckling för personal inom förskola, skola och IoF Utbildning av 19 kursledare Genomfört en kurs per åldersgrupp av Föräldrakraft riktad till föräldrar med barn i åldrarna 3 år, 6 år och 11 år Projekt II Hösten 2006 Mål för projektet Implantera föräldrakraft Bearbeta manualen Genomföra en kurs Föräldrakraft till föräldrar med barn i åldern 3 år Arbeta med rekrytering av deltagare till kursen för barn i åldern 11 år Utbilda fler kursledare inom förskola, skola och IoF Ordinarie verksamhet Våren 2007 Mål för verksamheten Att varje år genomföra en kursomgång per åldergrupp av kursen Föräldrakraft riktad till föräldrar med barn i åldrarna 3 år, 6 år och 11 år i Linnéstaden, totalt 3 kurser Utbilda fler kursledare inom förskola, skola och IoF

Vad tyckte föräldrarna? 29 familjer deltog 20 föräldrar/föräldrapar svarade på utvärderingen Viktigaste lärdomen: Lyssnar mer på barnet Uppmärksammar bra beteende Ignorerar dåligt beteende Ger barnet tid Vet att det finns hjälp att få Kan sätta gränser med kraft och kärlek

Vad tyckte kursledarna? Manualen har en röd tråd, fungerar bra för föräldrar och för 6 och 11-åringar Trygghet att ha en manual även om en del som togs upp kändes ”osvenskt” Utbildningen bör betona vikten av ledarens förhållningssätt Bra att ledarna har olika yrkesbakgrund Utbildningen och erfarenheten har gett ledarna mycket ny kunskap, som kan användas i dagligt arbetet

Att tänka på: Organisation – ledning, ansvar Kursledarnas kompetens och tjänstevillkor Rekrytering av familjer Viktiga förutsättningar – lokal, måltid, barnpassning