Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP."— Presentationens avskrift:

1 SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?

2 MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP effektutvärdering implementeringsstudie

3 FÖRÄLDRASTÖDSPROJEKT bakgrund val av metod målgrupp aktörer projektprocess utvärdering

4 VAD ÄR PREP? Prevention Relationship Enhancement Program bygger på 30 års relationsforskning utbildning färdighetsträning

5 VAD INGÅR I EN PREP-KURS? förväntningar och roller hur valde vi varandra kommunikation problemhantering förlåtelse sensualitet och sexualitet vänskap, lek och humor värderingar, hängivenhet (commitment)

6 HUR GÅR EN PREPKURS TILL kurs på kvällar och helger 15 timmar/kurs grupper om 6 par 2 kursledare, en man och en kvinna korta föreläsningar och instruktioner i grupp, paret arbetar enskilt kursledarna vägleder aktivt

7 VAD TYCKER PAREN “jag har alltid tyckt att vi har kunnat prata så bra med varandra men det är ju ingen som har lyssnat” (kvinna) “trevligt och mycket uppskattat att träffas och beröra så självklara men ändå svåra ämnen under kontrollerade former” (man) “jag skulle vilja att alla hade möjligheten att få välja att gå detta, det skulle nog göra världen bättre!” (kvinna) “bra kurs, gör att man får en tankeställare och vårdar sitt förhållande. Ger nytt hopp, skall rekommendera den till vänner” (kvinna)

8 VAD TYCKER PAREN “Jättebra initiativ! Skönt att någon i samhället försöker att göra något långsiktigt som kanske inte betalar sig på kort sikt men på längre sikt. Tack!“ (man) “Väldigt viktiga saker som alla/fler borde få ”lära sig”. Det blir inte att man ”hinner” prata om o diskutera sådana här saker när man har familj! Jag och min sambo har pratat om mycket nu, som vi inte gjort förut, man ”kommer ihop sig” mer.” (kvinna) “Positivt överraskad över vad kursen hade att ge” (man)

9 UTVÄRDERING effektstudie implementeringsstudie ansvarig för utvärderingen Anna Sarkadi, leg läk. med dr Barnhälsovårdens länsavdelning, Uppsala anna.sarkadi@kbh.uu.se

10 EFFEKTSTUDIEN enkäter med standardiserade instrument vid 3 tillfällen – före förlossning, vid 6 mån och 1,5 år exempel på instrument: EPDS, föräldrastress, DAS Enkäter till hela populationen, “tacka-nej kontroll” Frågor om våld Fråga om deltagande i fokusgrupp

11 IMPLEMENTERINGSSTUDIE R-E-A-I-M reach effectivness adoption implementation maintenance

12 NÅGRA RESULTAT från hösten 2005 till och med våren 2008 genomfördes 26 (33) PREP-kurser 103 (156) par gick PREP-kurs det är 37% av den totala populationen (MVC) av förstagångsföräldrar valde 70% att gå PREP kursledare från 9 olika yrkeskårer från 6 olika organisationer

13 85% av de utbildade höll minst en kurs drygt häften är fortfarande kursledare och alla av familjerådgivarna

14 REFEKTIONER PREP-projektet påverkar även organisationerna och de professionella föräldrastöd – vad, hur, vem par söker hjälp tidigare stolthet hos personalen nya redskap i arbetet förändrar synsätt


Ladda ner ppt "SEPARERA, REPARERA eller FÖREBYGGA?. MORA-PROJEKTET föräldrastödsprojekt universell prevention samarbete landsting - kommun evidensbaserad metod – PREP."

Liknande presentationer


Google-annonser