Prioriterat utvecklingsområde 10/11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Ett temainriktat arbetssätt
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
En arena för lek och kompisskap
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Fritidshem på Knappekulla
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
”Förskolebarnens röst”
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Prioriterat utvecklingsområde 10/11 Mål: Att göra vår gård mer inbjudande för lek och lärande ”Förskolan skall komplettera hemmet genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att varje barn skall kunna utvecklas rikt och mångsidigt”. Lpfö 98 Vi vill att våra föräldrar ska känna att vi månar om det bästa de har, sina barn. Föräldrarnas medverkan är en förutsättning för att barnen ska utvecklas. Förskola och hem Normer och värden ”Förskolan skall aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att utveckla förståelse för vårt samhälles gemensamma demokratiska värderingar och efter hand omfatta dem” Lpfö-98. Att förmedla demokrati är en viktig del av förskolans arbete. Det ger förutsättningar för barnen att lära sig att acceptera andra men också att själva bli accepterade. Likabehandlingsplan finns på förskolan. ”I förskolan läggs grunden för att barnen skall förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de efter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan”. Lpfö 98 Vi vill att barn och föräldrar ska känna att förskolan är vår gemensamma. De får då en anknytning till den som gör att de värnar om den. Barns inflytande Utveckling och lärande ”Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik, där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Verksamheten skall främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnens intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskapen och färdigheter.” Lpfö 98 Vår avsikt är att barnen ska känna sig accepterade och trygga på förskolan och därmed våga prova nya saker. Det ska vara roligt och de ska känna att de utvecklas. Hälsofrämjande förskola Hälsoutvecklingsområde i Lyckeby Skolområde Arbetsglädje Värme och uppmuntran Stresshantering Daglig rörelse Vårdat språkbruk Bra kost Bättre yttre och inre miljö Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar en god fysisk och psykisk hälsa. Förskolans värdegrund och uppdrag enligt läroplanen: ”Förskolan vilar på demokratins grund. Därför skall dess verksamhet utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar inom förskolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö… Att hävda grundläggande värden kräver att värderingarna tydliggörs i den dagliga verksamheten. Verksamheten ska bedrivas i demokratiska former och därigenom lägga grunden till ett växande ansvar och intresse hos barnen för att de på sikt aktivt ska delta i samhällslivet” (sid. 3 Lpfö-98). Vi kommer att fortsätta följa vår värdegrundsplan och vår likabehandlingsplan genom att dramatisera konkreta situationer tillsammans med barnen. Vi kommer att göra ett ”Jag tycker kollage” för att stärka barnens självkänsla Vi fortsätter vårt arbete med inspirerande och kreativa miljöer och tar hjälp av barnen genom intervjuer och observationer. Vi vill utveckla dokumentationen genom att fokusera på ett gemensamt område i huset. Vi kommer att intervjua barnen om kompisregler . Vi använder oss av ”Vännerna i Kungaskogen” som är en värdegrundande sagobok. För att barnen själva ska kunna påverka sina aktiviteter, kommer vi att arbeta med stationer tre fm i veckan. Under denna tid kan barnen fritt välja mellan dessa stationer. Genom vår arbetsplan förmedlar vi våra mål i arbetet med barnen . Vi kommer att dokumentera barnens arbete och lek för att synliggöra barnens utveckling och lärande. Vi utvärderar kontinuerligt genom observationer, dokumentationer samt vid utvecklingssamtalen med föräldrarna. Vi kommer att arbeta med att göra läroplan, likabehandlingsplan och arbetsplan mer synliga i vår verksamhet. Vi har gymnastik och rörelseaktiviteter med barnen. Vi samtalar med barnen om vikten av att äta sunt och erbjuder frukt och grönsaker till varje måltid. Vi arbetar med TAKK-tecken för att stärka barns språkutveckling. Vi arbetar med hållbar utveckling genom att sopsortera och har en sopplockardag per termin. Metoder: Värdegrundsplan Respekt: Vi är lyhörda och tar hänsyn till varandra. Vi tar till vara på våra olikheter och accepterar varandras åsikter. Arbetsglädje: Vi fördelar och strukturerar arbetsuppgifterna och strävar efter att skapa ett gott arbetsklimat. Vi hjälps åt att skapa arbetsro. Ansvar: Var och en ansvarar för sina ansvarsområden och vi hjälper varandra där det behövs. Alla strävar efter att hålla ordning på och vara rädd om vår miljö. Vi passar tider. Trygghet: Vi är omtänksamma om varandra. Vi känner tillit och vågar ha en egen åsikt. Gemenskap: Vi diskuterar oss fram till gemensamma lösningar och strävar efter att hålla det överenskomna. Vi underlättar för varandra och hjälps åt. Vi strävar efter en stark gemenskap. Uppmuntran: Vi ger varandra konstruktiv kritik och ärligt beröm. Solidaritet: Vi är lojala mot varandra och försöker hålla samman. Vi följer gemensamma regler. Delaktighet: Alla ska känna sig delaktiga i utformandet och utvecklingen av verksamheten. Likabehandlingsplan: Vi har en likabehandlingsplan på förskolan.