Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Rosen hösten 2014 Vår vision:
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Vad är dokumentation för oss på Ekot?
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Projekterande arbetssätt
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förskolan Ekot´s modell för
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Verksamhetsbeskrivning
”Förskolebarnens röst”
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År: Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:

Första mötet Tankar om projektet, syfte med projektet, tankar om miljö m.m. Vi har tagit ett gemensamt ställningstagande kring barnsyn, människosyn, kunskapssyn, pedagogroll, värderingar. Se vår arbetsplan.

Vad börjar vi lyssna och leta efter i augusti? Visionera!!

Projektuppstart med barngruppen. Barnens egna tankar.

Vilka strategier tänker vi att använda oss av i vårt arbete med platser för att projektet och vardagen ska bilda en helhet för barnen?

Vad är undersökningsbart i projektet Vad är undersökningsbart i projektet? Vilka är pedagogernas nyfikenhetsfrågor?

Hur ska vi använda oss av vår pedagogiska miljö och material i utforskandet?

Hur kan projektet vidga det kollektiva lärandet i gruppen?

Vilken bild har barnet av projektet? Vår tolkning!

Hur förbinder vi de 100 språken så de bildar en helhet?

Observationer och dokumentationer från början, i kronologisk ordning Observationer och dokumentationer från början, i kronologisk ordning. På hur många olika sätt kan vi förstå observationerna? Lägg in foton, filmer, anteckningar, barnens bilder. Först bilder sedan reflektionerna efteråt för varje vecka eller sekvens. Vecka för vecka, vecka1- vecka2 eller utifrån hur vi upplever att händelserna hänger samman och veckorna kanske inte är väsentliga

Mest intressanta uppslag att spinna vidare på förklara och motivera.

Hur har vi förändrat i miljön under året Hur har vi förändrat i miljön under året? Hur har det påverkat projektet?

Vilken dialog har vi fört med Sigtuna utifrån projektet?

Utvärdering Projekterande arbetssätt: Utifrån barnens intresse ger vi förutsättningar att under en längre tid få fördjupa sig och skapa relationer till ett ämne, ett fenomen där vi utmanar barnen vidare utifrån deras egna frågeställningar och hypoteser. Process: Hur har vi gett barnen förutsättningar att utforska i ett projekterande arbetssätt? Resultat: Vad blev resultatet av vårt projekterande och utforskande arbetssätt? Vad kan vi se för lärprocesser? Analys: Beskriv vad vi tror har bidragit / begränsat till att alla barnen har förutsättningar för ett projekterande arbetssätt. Hur har projektet bidragit till barnens lärprocesser?

Utvärdering Demokratiska värderingar: Vi arbetar utifrån en filosofi, ett förhållningssätt inte en metod, som vuxit ur en djupt demokratisk syn på människan. En syn på barnet som kommunicerande. Ett barn som konstruerar sin egen kunskap i samspel med andra. Tillsammans (barn och pedagoger) synliggör vi och tar tillvara på allas olikhet. Vi ser olikhet som en tillgång. Process: Hur tar vi tillvara på barnens kompetens och hur synliggör vi det? Hur tar vi tillvara på barnens olikheter och hur synliggör vi det? Resultat: Vad ser vi för resultat av det? Analys: Varför tror vi att vår verksamhet bidrar/begränsar till att barnen konstruerar sin egen kunskap tillsammans med andra?

Utvärdering 100-språklighet: Tecknande, fantasi, konstruktion, dans, musik, skrivande, lera, naturkunskap, matematik m.m. Barns rättighet att få tillgång till att uttrycka sig på olika sätt, som även berikar det verbala språket. Uttryckssätten förbinder och berikar varandra. Process: Hur har vi erbjudit barnen tillgång till 100 språk? Hur har vi arrangerat 100 språk så att de berikar varandra? Hur har arbetet med olika uttrycken berikat det verbala språket? Resultat: Vad har det gett för resultat? Analys: Varför blev resultatet så?

Utvärdering Lärmiljöer: Hur organiserar vi tid, rum och tillgänglighet skapar förutsättningar för barns utforskande och lärande. Vårt förhållningssätt är grunden till hur barnen får ta del av miljön, material och hur vi presenterar/iscensätter det. Vi designar för mötesplatser. Process: Hur har vi organiserat material, tid, rum och tillgänglighet så att det bidrar till barnens lärprocesser / utforskande. Resultat: Vad ser vi för resultat av det? Analys: Varför har tid och rum och tillgänglighet bidragit/begränsat?

Utvärdering Pedagogisk dokumentation: ett kollektivt arbetsverktyg för att synliggöra barns/pedagogers lärprocesser och kompetenser. Genom den pedagogiska dokumentationen kan förskolans verksamhet utvecklas. Pedagogisk dokumentation kan vara ex film, foto, ljudupptagningar, skrivande samt barnens alster m.m. De här verktygen kan hjälpa oss att fånga ögonblicken. Vi reflekterar utifrån observationer och dokumentationer. Reflektionerna kan ske i olika konstellationer som: Barn-pedagog, barn-barn, pedagog-pedagog, barn-familj-pedagog. Process: Hur har vi arbetat med dokumentation så att den varit ett verktyg i verksamheten? (Pedagogisk dokumentation) Resultat: Vad ser vi resultat av i verksamheten? Analys: Varför blev det så?

Utvärdering Dialog med familjer och samhälle: Vi märkvärdiggör barnen i samhället. Vi skapar förutsättningar för att barnen ska få tillgång till, ha inflytande över och delaktighet i Sigtuna kommun. Process: Hur har vi gjort barnens utforskande synligt för föräldrar / samhället? Resultat: Vad har det gett för resultat? Analys: Varför blev det så?

Slutsatser Beskriv positiva erfarenheter. Beskriv vad vi behöver utveckla i verksamheten och hur

Vad tar vi med oss från våra slutsatser och utvärderingar, att utveckla och arbeta vidare med i höst? Som pedagoger? I projektet? I miljön?