Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Kristina Bäck VFU-handläggare
Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet
Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Examensarbeten och skolutveckling
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet Lägesrapport.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
Kunskapsmiljöer Linné
Grundlärarutbildningarna
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet Åkersberg, Höör 2010-09-10

Program för 10/9 1. Introduktion, tidsplan, projektstatus Information om reseupplägget den 23/9. Syftet med de förberedande mötena 2. Genomgång och diskussion av övergripande perspektiv i den nya ämneslärarutbildningen. Fokus på: - HSV:s bedömningsgrunder och - Examensrättsansökan

Hållpunkter 10/9 09:00 Inledning 10:30 – 10:45 Kort paus 12:30 – Avslutning / Gemensam lunch

Program för 21/9 Tid: 9-13 (med lunch) Plats: SOL-centrum, Fakultetsklubben + grupprum Program Gemensam introduktion och uppföljning Gruppdiskussioner med fokus på HSV:s intervjugrupper: Ledning & organisation Programstruktur, UVK och VFU Ämne/Ämnesdidaktik MA, NO, TE Sv, Sv2, Språk SO, praktisk-estetiska ämnen

Reseupplägget den 23/9 LU: Carina A HKr: Henrik S

Tidplan, beräkning Examensrättsansökan HSV 2010-06-24 Komplettering HSV 2010-09-03 Intervjuer HSV 2010-09-23 Beslut HSV Dec. 2010 Start ny lärarutb HT 2011

Status Komplett examensrättsansökan inskickad (23 ämnen) LU och Hkr ansöker om att utfärda sk joint degree Ny projektledning LU efter Lars Haikola Lars Andersson, Musikhögskolan Jonas Granfeldt, SOL, LU Henrik Svensson, projektledare, HKr

Intervjumöte HSV 23/9 LU och Hkr uppträder gemensamt vad gäller ansökan om ämneslärarutbildningen Tre intervjugrupper (max 6 pers/grupp, utom grupp 1): Ledningsnivå (rektorer / fakultetsledningar / motsv) Programstruktur, UVK & VFU Ämne/Ämnesdidaktik MA, NO, TE Sv, Sv2, Språk SO, praktisk-estetiska ämnen Delegation om ca 15 personer LU + 15 personer HKr LU:s ambassad i Stockholm står till förfogande under dagen

Syfte med förmötena Tillfälle att aktualisera ansökan Identifiera styrkor och svagheter i ansökan i förhållande till bedömningsgrunderna Förbereda vissa möjliga frågor Samling kring ansökan

Bedömningsgrunder HSV Utbildningens förutsättningar Samlad lärarresurs Utbildningsmiljö Infrastruktur Utbildningens genomförande Styrdokument Undervisning, kurslitteratur och examination Utbildningens resultat Säkring av examensmålen Säkring av utbildningens kvalitet

EXAMENSRÄTTSANSÖKAN LU / HKr

Examensrättsansökan LU / HKr 0. Vad syftar utbildningen till? Bakgrund, idé och profil Organisation, ledning och geografi Lärarresurs, lärarkompetens och lärarkapacitet Utbildnings- och forskningsmiljö Styrdokument Utb.plan inkl. programstruktur UVK+VFU - kursplaner Ämneskursplaner Undervisning, kurslitteratur och examination Säkring av examensmål HSVs Bedömningsgrunder Säkring av utb.kvalitet Infrastruktur

0. Vad syftar utbildningen till? (I) Ämneslärarutbildningen är en sammanhållen yrkesutbildning som ger fördjupade kunskaper inom: ämne och ämnesteori, ämnesdidaktik och utbildningsvetenskap.

0. Vad syftar utbildningen till? (II) Utbildningsplanen Syfte: Att ge studenterna en kunskaps- och kompetensgrund för att verka och utvecklas som lärare inom det svenska utbildningssystemet. I andra hand syftar programmet till att förbereda studenterna för lärararbete i internationell miljö. Utbildningen är organiserad så att den studerandes egen utveckling, självständiga kunskapssökande och ansvar för det egna lärandet främjas. Utbildningen ger de studerande möjligheter till reflektion över sin egen lärprocess, utveckling av sin undervisning och den kommande yrkesrollen.

1. Bakgrund, idé och profil (I) Vision HKr och LU ska göra Sveriges bästa lärarutbildning – för internationellt bruk! Profil Ämneslärarutbildningen HKr – LU ska präglas av 1. En stark ämnesutbildning med tydlig forskningsanknytning av hela utbildningen 2. En tydlig yrkesförberedelse för skolan 3. Förberedelse för att verka som lärare i internationell miljö.

1. Bakgrund, idé och profil (II) Integration Genom att nyttja två lärosätens resurser och olika kompetenser ska lärosätena åstadkomma en högre kvalitet i utbildningen ett bredare utbud inom lärarutbildningen ett effektivare resursutnyttjande.

1. Bakgrund, idé och profil (III) Målet är att genomföra en mellan lärosätena integrerad lärarutbildning. Detta innebär att Utvecklingen av lärarutbildningen sker gemensamt Vid genomförandet av utbildningen ska de lärare och den kompetens som behövs hämtas från det lärosäte där kvaliteten inom respektive område är bäst Forskning och utbildning på forskarnivå av relevans för lärarutbildningen ska utvecklas och genomföras gemensamt.

2. Organisation, ledning och geografi

Förslag 1 Förslaget innebar ”att den för HKr och LU gemensamma ämneslärarutbildningen styrs av en nämnd med beställarkaraktär. Nämnden – förslagsvis kallad Nämnden för ämneslärarutbildning/utbildningsvetenskap ges det sammanhållna ansvaret för organisation, ledning, drift och kvalitet i ämneslärarutbildning samt den därtill knutna forskningen och forskarutbildningen vid HKr och LU.” Många synpunkter på remissen

Förslag 2 - Beställarnämnd Nämnden för ämneslärarutbildning Ges det samlade ansvaret: Att organisera, leda, utveckla och kvalitetssäkra ämneslärarutbildning vid LU och HKr. Att samverka med det omgivande nationella och internationella samhället inom ämneslärarutbildning. Uppdragen ska genomföras genom samordning och utnyttjande av resurser inom alla LUs fakulteter och inom HKr.

Nämndens uppgifter är att Besluta om utbildningsplaner på grund- och avancerad avseende ämneslärarutbildning Fastställa uppdrag för de institutioner (motsv) som ska genomföra utbildningsuppdrag inom ämneslärarutbildningen. Uppdraget innebär bl a Kravspecifikation och beställning av kurser Tilldelning av medel för genomförande av utbildning Dimensionering Beslut om ortsförläggning

Forts Nämndens uppgifter är att Ansvara för kvalitet, utvärdering och uppföljning av ämneslärarutbildningen Ansvara för att utveckla en god samverkan med det omgivande samhället, fr a inom skola och utbildning i regionen, men även nationellt och internationellt Ansvara för omvärldsanalyser. Nämnden bör inrättas av universitetsstyrelse och högskolestyrelse . (december?)

Antal ledningsorgan Grundlärarutbildningen vid HKr ska leds av en egen nämnd Nämnden för ämneslärarutbildning ansvarar för ämneslärarexamen. Med den särskilda ställning som musik slutligen fått i HF föreslås att en särskild nämnd för musiklärarutbildning

Lärarutbildningens ledning – det lärosätesövergripande LU 1 repr område HT 1 repr område S 1 repr område N 2 stud 1 extern ledamotd. Hkr 3 repr 2 stud 1 extern ledamot Samt ordförande och ordförandeskapet föreslås alternera mellan lärosätena. Nämnden för ämneslärarutbildning skapas genom en agglutination av en lundanämnd och en kristianstadnämnd

Status Det reviderade förslaget är på remiss inom LU tom den 15 september.

Geografisk fördelning av utbildningens delar

Utbildningsvetenskap Samhällskunskap Historia Religionsvetenskap Geografi So-ämnenas didaktik Svenska som andraspråk Svenska Matematik Engelska Hem- och konsumentkunskap Psykologi Biologi Kemi 7-9 Naturkunskap No-ämnenas didaktik? Spanska Franska Tyska Italienska Teknologi Data Media Filosofi Fysik Kemi (Gy) Språkämnenas didaktik Musik Utbildningsvetenskap Naturvetenskap Arabiska Bild Religion Engelska Samhvetenskap Geografi Historia Svenska Idrott Kultur… Matematik (internationelll)

Bakgrund, profil, ledning & geografi Inga tydliga frågor utifrån HSVs bedömningsgrunder Säkring av examensmålen Lärosätet kan visa att utbildningen kommer att ge studenterna goda förutsättningar att nå målen. Generella frågor (inte bedömningsgrunder): Studentunderlag & rekrytering i regionen? Motivering till den internationella profilen? Hur garanteras en sammanhållen utbildning med den föreslagna ledningsstrukturen? Vilken ”tyngd” kommer Nämnden att få? Vilka juridiska övervägande kräver samarbetet mellan lärosätena?

3. Samlad lärarresurs (I) Bedömningsgrund (HSV) Nyckeltal LU/Hkr Övrigt Antalet tillsvidareanställda och övriga lärare står i proportion till utbildningens beräknade omfattning 200 studenter 24, 3 Heltidsekv (7-9) 23,6 Heltidsekv. (Gy) 215 tillsv. 27 visstid Lärarna har vetenskaplig/konstnärlig och ämnesdidaktisk kompetens för undervisning och handledning inom utbildningen. 54 Professorer 131 Lektorer/Bitr.lekt 6 Foass 43 Adjunkter 78% disp. Lärarresursen består både av vetenskapligt/konstnärligt meriterade lärare samt lärare som besitter beprövad professionserfarenhet i en välavvägd proportion 104 med lärarexamen (43%)

3. Samlad lärarresurs (II) Bedömningsgrund (HSV) Nyckeltal LU/HKr Övrigt Lärarna har kompetens att erbjuda den utbildningsvetenskapliga kärnan med de krav på innehåll som anges i examensordningen för respektive lärarexamen 14 UVK-lärare varav 10 Doktorer 2 Professor 2 Adj. (Mag.) 2,8 heltidsekv. 2 prof. rekryt. lärarna har kompetens att erbjuda undervisning om vuxnas lärande lärarna ges reella möjligheter till kompetensutveckling och egen forskning/konstnärligt utvecklingsarbete. 71,8 Heltidsekv. Medel: 31,6 % forskning / heltidsekv.

3. Samlad lärarresurs (III) Möjliga frågor: Hur framgår den ämnesdidaktiska kompetensen av inventeringen? Hur kommer utrymme för forskning i tjänsten att garanteras för lärarna? Hur ser ni på att professionserfarenhet och ämnesdidaktisk kompetens är ojämnt fördelade över ämnen, ex: > 70 % lärare/läraexamina i Sv, Sv2, Fr, Ty, Hi < 40% lärare/lärarexamina i Fil, Ke, Ge

4. Utbildnings- och forskningsmiljö HSV:s bedömningsgrunder: Utbildningen ges i en forskande/konstnärligt utvecklande miljö, Utbildningen kommer att ge förutsättningar för ett kritiskt och kreativt/reflekterande förhållningssätt, Miljön inbegriper en fungerande organisation som säkrar att den verksamhetsförlagda utbildningen erbjuds inom relevant verksamhet och ämne/ämnesområde, Nationellt och internationellt samarbete bedrivs i syfte att berika utbildningsmiljön. Väl fungerande nätverk av kontakter med närliggande utbildningar, angränsande utbildnings- och forskningsområden, både nationellt och internationellt Samverkan med det omgivande samhället och med akademiska miljöer både inom och utom landet till exempel genom student- och lärarutbyten.

4. Utbildnings- och forskningsmiljö(er)

4. Utbildnings- och forskningsmiljö(er) (II) Möjliga frågor: Hur kommer de olika utbildningsmiljöerna att kunna samverka för att skapa ”en forskande/konstnärligt utvecklande miljö” för lärarutbildningen? Vilken miljö kommer att finnas på Campus Helsingborg? Hur skall VFU-organisationen se ut så att relevant VFU kan erbjudas studenterna? Hur kommer forskning- och forskarutbildning att relatera till utbildningen?

5. Styrdokument HSV:s bedömningsgrunder Utbildningsplanen för respektive examen innehåller mål/förväntade studieresultat som utarbetats i enlighet med examensordningen och anger en tydlig struktur för respektive program, inriktning samt ämne/ämnesområde, Kursplanerna innehåller mål/förväntade studieresultat som utarbetats i enlighet med examensordningen.

Utbildningsplan och programstrukturer Utbildningsstruktur 7-9 Utbildningsstruktur Gy

UVK-kurser (8 x 7,5 HP) Utbildningsvetenskapliga kurser: 1. Samhällets förändring, skolsystemet och ämneslärarprofessionen 2. Kognition, språk, utveckling och lärande 3. Undervisningsämnen, mål, innehåll och arbetssätt 4. Mångfald, rättvisa och stöd till lärande 5. Bedömning av kunskaper och betygsättning 6. Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap 7. Utvärdering och utvecklingsarbete 8. Utbildningsvetenskapliga perspektiv och forskningsansatser

UVK Undervisnings - och examinationsformer samt kurslitteratur Progression i kursplanerna Säkra forskningsanknytning Lärarkompetens Frågor Var läser en studerande i ämnet xxx sin UVK? Hur ser det praktiska genomförandet av UVK-kurserna ut? Hur ser lärarkompetensen ut inom UVK? Andelen disputerade? Hur nyttjar ni styrkor hos respektive lärosäte? Hur säkrar man forskningsbasen i UVK? Vilken omfattning kommer lärosätena att ha på den utbildningsvetenskapliga forskningen?

VFU Examination av VFU. Handledare/högskole-universitetslärare Partnerskolor/fältskolor. Dimensionering av praktikplatser i Skåne. Organisation, geografisk placering, studentkontakt Integration av VFU i en sammanhållen professionsutbildning. Frågor Hur sker examinationen i VFU? I samarbete med utbildade handledare vid de medverkande skolorna? Beskriv progressionen i era VFU-perioder?Hur många skolor kommer en student i genomsnitt att haft VFU på under utb.? Hur många VFU-perioder är heltids- respektive kontinuerlig VFU? Hur säkerställer ni att innehåll från VFU tas upp och behandlas i de övriga utbildningsdelarna?

Ämnesdidaktik i Lärarutbildningen

Ämnesdidaktik i UV(K)-kurser *Särskilt identifierade UV(K)-kurser: UV3 - Undervisningsämnen, mål, innehåll och arbetssätt UV5 - Bedömning av kunskaper och betygsättning UV8 - Utbildningsvetenskapliga perspektiv och forskningsansatser UV3, UV5 och UV8 organiseras och ges i ämnessfärer Bättre säkring av examensmålen, ökad specialisering, ämnesspecifika frågor, ökad relevans

Ämnesdidaktik i VFU Introduktion, platsbesök och uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen har ämnesdidaktisk koppling. Examinationsuppgifter formulerade som individuell uppgift i ämnesdidaktik och den verksamhetsförlagda utbildningens placering i slutet av ämnesstudierna säkrar ytterligare att studenten får goda förutsättningar att nå examensmålen avseende ämnes och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i yrkesrollen.

Ämnesdidaktik i ämneskurser Ämnen läses med utbildningsvetenskaplig inrikting (spanska med utbildningsvetenskaplig inriktning etc) Förväntade LÄrande Resultat (FLÄR) i kursplanerna styr de ämnesdidaktiska målen i ämnesundervisning Integrationen av ämnesdidaktiken med ämnesstudierna varierar men tydligheten är ett krav.

Ämnesdidaktik Möjliga frågor: Hur kan det ämnesdidaktiska innehållet och kvaliteten garanteras för alla ämnen? Hur kan ämnesdidaktiken garanteras när lärarstudenter samläser kurser med andra studenter? Hur mycket ämnesdidaktik får en student i ämnet X? Hur förhåller sig de ämnesdidaktiska målen i ämnet Y till examensmålen?

6. Undervisning, kurslitteratur och examination HSV:s bedömningsgrunder: Undervisningsformerna, vald kurslitteratur/annat lärandematerial och examinationsformerna säkrar forskningsanknytning/konstnärlig utveckling och progression, Examinationen inom den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i samarbete med utbildade handledare vid de medverkande skolorna.

7. Säkring av examensmålen HSV:s bedömningsgrunder: Krav finns klart dokumenterade, exempelvis i form av betygskriterier, och framgår av instruktioner för tentamina, examensarbeten och annan examination, Lärosätet kan visa att utbildningen kommer att ge studenterna goda förutsättningar att nå målen. Instruktioner för prov och bedömningskriterier/mallar för examinationer finns klart dokumenterade.

8. Infrastruktur (ej LU/Hkr) HSV:s bedömningsgrund: Studenterna har god tillgång till litteratur/annat lärandematerial, informationstekniska resurser och annan nödvändig utrustning.

9. Säkring av utbildningens kvalitet (ej LU/Hkr) HSV:s bedömningsgrund: Det finns ett kvalitetssäkringssystem som garanterar utbildningens framtida kvalitet.

Ämnen Musik Svenska Svenska som andraspråk Engelska Tyska Franska Spanska Italienska Filosofi Historia Religionskunskap Psykologi Media Geografi Samhällskunskap Biologi Matematik Fysik Kemi Teknologi Data Naturkunskap Hem- och konsumentkunskap