Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Lokal pedagogisk planering i förskolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Vetenskap och beprövad erfarenhet
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Systematiskt kvalitetsarbete
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Språklig medvetenhet.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Vanningsåkers förskola
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Förskollärares uppdrag
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan Tydliggör ansvarsfördelningen mellan stat – huvudman, förskolechef, förskollärare och arbetslag Förskolan en egen skolform Systematiskt kvalitetsarbete Förskolläraren får ett särskilt ansvar för a) uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten, b) det pedagogiska arbetet och c) utvecklingssamtalens innehåll och genomförande Arbetslaget ska kontinuerligt dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande

Förskolan blir en institution för utbildning – vad innebär det? Kunskapsmålen är tydligare framskrivna – undervisning som begrepp införs Mer av ämnesdidaktisk inriktning Barns inflytande och rättigheter stärks Bedömning blir viktigare – dokumentationen kommer att utvecklas Förskolan ska tydligare förbereda barnen inför skolan

Processtödjare – vad innebär det? Utgångspunkt: Reformerna ska bli en del av förskolans ”process” Vad ska vi behålla som har varit utmärkande för förskolan? Vad innebär det att förskolan är en del av utbildningsväsendet? Vad ska vi bevara – Vad måste förändras

Hur stödja processen – förstå den egna kulturen Själva tänket Synen på Kunskap och lärande Samarbete Kompetensutveckling Barn idag Föräldrars medverkan ”Klimat” ”Anda” Vilken praktik gäller i din verksamhet? Omsorgs-, Expert-, Delegations-, Formalistisk-, Dialogisk praktik