Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar
Utvecklingen för Högskolan i Kalmar studenter, knappt 100 anställda studenter, drygt 800 anställda % av studenterna i distansutbildning professorer, rätt att examinera doktorer i naturvetenskap, ca 80 egna doktorander samt konkurrenskraftig forskning fr a inom detnaturvetenskapliga området
Alternativa framtidsvägar Högskolestyrelsen beslutade i dec 2003 två alternativa vägar: 1) ansöka om att bli ”profiluniversitet” 2) utöka samarbetet med Växjö universitet och Blekinge Tekniska Högskola
NULÄGET – en hybrid? En naturvetenskaplig del med utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt konkurrenskraftig forskning En högskoledel med god utbildning, framför allt på grundnivå, utan större forskning
Utvecklingen i landet 49 lärosäten Tre typer av lärosäten: universitet (16), högskolor med vetenskapsområde (5), högskolor (28) 55% av medel för utbildning till de 12 största universiteten, 27% till nya universitet och högskolor med vetenskapsområde 89% av medel till forskning till de 12 största universiteten, 8% till nya universiteten och högskolor med vetenskapsområde, 3% till övriga högskolor
Dagens konkurrens är hård för ett enskilt lärosäte för ett land Det gäller både utbildning och forskning Kvalitetskriterier kommer att avgöra fördelning av medel mer än tidigare Miljön blir allt viktigare för studenters, lärares och forskares val av lärosäte
Vi kan påverka vår egen utveckling genom att främja framstående miljöer förändra via prioritering och profilering utvecklas och växa genom fusioner
Lyfta fram befintliga och potentiella styrkeområden Samverka inom Akademi sydost Högskolestyrelsens strategi för att utveckla HiK
Styrkeområden Liv, hälsa och miljö Ekonomi och kultur Kommunikation, design och lärande Sjöfart
Akademi sydost Strategisk allians mellan Växjö universitet, Högskolan i Kalmar och Blekinge Tekniska Högskola
De tre lärosätena i sydost Växjö universitet med cirka registrerade studenter och fakulteter inom humaniora- samhällsvetenskap och teknik (7400 hst, 703 Mkr) Högskolan i Kalmar med studenter och vetenskapsområde naturvetenskap (5900 hst, 627 Mkr) Blekinge Tekniska Högskola med drygt studenter och vetenskapsområde teknik. Campus i Karlskrona, Ronneby och Karlshamn. (3600 hst, 384 Mkr)
Varför samarbete? Ökad konkurrens –om studenter –om forskningsmedel Ambitioner inom forskningen Ekonomisk osäkerhet Behov av starkare varumärke
FAS : En utredning om vi skulle samarbeta
FAS 2 Beslut i respektive styrelse om strategisk allians åren Flera utredningar om hur vi ska samarbeta: Rapporter från flera grupper, bl a ekonomi, teknik och lärarutbildning Rapport om gemensam vision och strategi Rapport om gemensam organisation
Organisation Styrgrupp Gemensamt kansli Fakultetskonferens Samrådsgrupp Gemensamma styrelsemöten Många delprojekt
Några konkreta resultat Forskarskola i Matematik och modellering Gemensam yrkeslärarutbildning Ung kommunikation Vinnovas nyckelaktörsprogram Viss arbetsfördelning Riktlinjer för lärarutbyte Riktlinjer för handledning
Några konkreta resultat forts. Gemensamma skrivningar i budgetunderlag Gemensamt Bolognagrepp Gemensam nämnd för oredlighet i forskning Gemensam utbildning spcialistsjuksköterskor Stöd från regeringen Ansökan om att få bilda gemensamma fakulteter m.m. …
Några slutsatser / intryck Förtroende på ledningsnivå avgörande Geografisk stabilitet – viss arbetsfördelning Bristen på långsiktiga gemensamma mål Problem för att vi är tre myndigheter Politiken markerar initiativ underifrån Akademi sydost har ett regionalt stöd
Mål för samarbete i Akademi sydost Högre kvalitet Starkare forskning Mer rationella och effektiva Större – synligare – påverka mer
Nästa steg Ett nytt gemensamt universitet: beslut 30/11 VxU och HiK Nästa steg 1: BTH inkluderas?? Svar i februari 2008 Nästa steg 2: gemensam ansökan till regeringen före sommaren 2008
Hur arbeta fram till fusion? Skriva gemensam utbildnings- och forskningsstrategi Konkretisera det nya universitetet i en ansökan till regeringen Utveckla den egna strategin i dialog med en ny helhet
Egna funderingar Vi måste stärka kvaliteten i den allt hårdare internationella konkurrensen Vi måste säkra rekrytering av kompetenta lärare och forskare Vi måste vara attraktiva för studenter
Lärdomar Åk till Skottland! Vision, mål och strategi är viktiga Kommunikation internt och externt viktig Ledarskap oerhört viktig Några tidiga lyckade projekt God planering
Lärdomar Förtroende Öppenhet Ledningarna föregår med gott exempel