Information från godkända utförare inom familjerådgivning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Kommunikationsplan för Förskolechef
Kompetensombudsträff
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Stöd för analys och förbättring
Stiftelsen 16 maj 2010 Bergslagsgårdar.
Information från godkända utförare inom familjerådgivning
AU Digital samverkan LO Process
Ökad tillgänglighet inom barn- och ungdomspsykiatrin, mars 2009 Stockholm Att arbeta för ökad kompetens i första linjen genom ett konsultationsteam.
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Ramverk för patientmedverkan
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Bergmansgatans stödteam Bakgrund – Historik Inventering Planerat samarbete med sjukvården.
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun Psykoterapimottagningen Samtalshuset i Mälardalen AB Kontaktinformation: Jane.
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsammans för världens säkraste vård
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya föreskrifter och allmänna råd
AME/EMS Samverkansuppdraget Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun C.Westin psykologpartners AB/ City Psykologhus Kontaktinformation: City Psykologhus.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Palliativ vård och samordning
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Ledningssystem på 60 minuter
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
1. 2 Missbruksorganisationer i Stockholm Historik Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Olika behandlingstraditioner.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Ramverk för patientmedverkan
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Tensta grupp- och servicebostäder
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Vad blir vårt nästa steg?
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
Förhållningssätten.
Utvärdering palliativ vård i livets slutskede
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Enheten för uppföljning och utvärdering
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg.
Presentationens avskrift:

Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun AB Söderstöd familjerådgivning Kontaktinformation: Helen Ahlström, verksamhetschef Mottagningar: Krukmakargatan 35C, Stockholm Luntmakargatan 96 nb, Stockholm Bokning alla dagar dygnet runt: Telefon: 08 702 20 89 eller bokning@soderstod.se www.soderstod.se Antal anställda: 6 st. Tre män och tre kvinnor. Utbildning: All personal har lång erfarenhet av att arbeta med par och familjer. Alla är socionomer med psykoterapeutiska vidareutbildningar motsvarande sk. Steg 1 eller är leg. Psykoterapeut. Erfarenhet av liknande verksamhet: Söderstöd har arbetat med familjerådgivning sedan 2002. Vi har idag avtal med 17 kommuner i Stor-Stockholm och Uppsala län. Vi finns att besöka i Stockholm, Uppsala, Täby och Norrtälje. Specialkompetens: Vi har stor kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder som t.ex. ADHD samt Asbergers syndrom. Vi har även mångårig erfarenhet av att arbeta med missbruk och familjevåld. Språkkunskaper: Vi erbjuder även familjerådgivning på engelska och spanska. Företagets mål och verksamhetsinriktning: Söderstöd har som mål för verksamheten att erbjuda Meningsfulla Möten med hög kompetens. Vi eftersträvar högsta terapeutiska kompetens hos våra medarbetare och prioriterar därmed fortbildning och metodutveckling inom företaget. Förutom familjerådgivning erbjuder vi enskild psykoterapi, handledning, föreläsningar samt tjänster till socialtjänsten.

Företagets arbetssätt: Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt där kommunikation och interaktion står i fokus. Vi arbetar också utifrån KBT, med konkreta beteendeanalyser, samt omstrukturering av negativa mönster. Vi arbetar med konkreta hemuppgifter mellan samtalen, då det är när vi omsätter nytt tänkande i praktisk vardag som vi får en förändring av livet. Företagets klagomålshantering: För hantering av ev. klagomål och synpunkter på familjerådgivningen har vi anslag samt blanketter i väntrummet, som kan läggas i en brevlåda i lokalen. Brukare eller andra som kommer i kontakt med verksamheten, kan också ringa och få tala med verksamhetsansvarig. Alla synpunkter behandlas av ledningen på Söderstöd, och återkopplas för diskussion och åtgärd med samtlig personal för att kunna förbättra verksamheten. De brukare som önskar återkoppling kommer att erhålla detta. Företagets kvalitetsarbete och uppföljning: Kvalitetsledningssystem AB Söderstöd. Syfte: att skapa tydliga processer och rutiner i verksamheten för god samverkan, en sund riskanalys, egenkontroll, personals medverkan samt dokumentera, kvalitetssäkra och utvärdera vår verksamhet. Vårt kvalitetsledningssystem består av följande områden: Administration och ekonomi; bokningsrutiner, fakturering, uppföljning av för verksamheten avgörande nyckeltal. Styrning och ledning av verksamheten; ledningsgruppsfunktion, riskanalys, policy för Klagomålshantering, personalpolicy, miljöpolicy, logg väntetider, Policy byte av terapeut, policy anmälan till socialtjänsten, policy information och kommunikation. Utveckling terapeutiskt förhållningssätt och metod; introduktion av nyanställda, kompetensutvecklingsplan, medarbetarsamtal, Policy Kunskapsutveckling internt. Uppföljning och utvärdering av verksamheten; Statistik, Policy för egenkontroll, årlig kvalitetsberättelse samt verksamhetsberättelse. Eventuella tilläggstjänster: Samarbetssamtal