Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skyddsombuds- utbildning
FTFs motionsskola.
Badrum i Knivstas nya äldreboende
First Class Arken - Introduktionskurs
Portal för elektroniska beställningar via Asynja
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Ledarutveckling över gränserna
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Välkommen till en check av dina alkoholvanor! BALANS Effektiv hjälp för bättre alkoholvanor DEMO.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Försvunnet kommatecken – patient fick för hög dos
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Att samverka i arbetsmiljöarbete
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Utlandsstudier för I:are
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Regionala tillägg i medicinska texter
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Workshop inför Projektet
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Hur presentera och opponera?
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Lathund Unionen PFS på Detta är den sida du möts av när du öppnar Unionens sida: Här loggar du in med det användarnamn.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Läroplansnätverk förskolan
Troubleshooting Your Network (Felsökning) Troubleshooting And The Helpdesk (Helpdesk och felsökning)
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Hållbarhetsportalen är webbaserad, vilket möjliggör enkel, gemensam och kontinuerlig uppföljning av mål i Kalmar län. Inga installationer krävs.
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Synpunkter, klagomål och beröm
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Projekt Vårdokumentation LE Karin Nilsson Projektansvarig
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Samordnare samsjuklighet
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097 Digital skyddsrond Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097

Deltagare som inbjuds till skyddsrond: Medicinska sekreterare, medicinkliniken, Västervik Expeditionschef Skyddsombud IT-tekniker Verksamhetschef Skyddsingenjör eller motsvarande från Landstingshälsan Leverantör av programvara, i vårt fall Philips

Inför skyddsronden… En enkel enkät, Snabbtest – hur ser din arbetsdag ut? Mätning av tidsåtgång på grund av ”datastrul”, ange problemet. Förberedelse genom att påtala genomförande av en digital skyddsrond vid arbetsplatsträff, basenhetsråd, sjukhusråd, förvaltningsråd och centrala samverkansrådet. Funderade vi över användarvänligheten i Speech Mike och andra nya programvaror. Svara på frågan: Har jag rätt kompetens? Behov av utbildning? Finns haverirutiner och vem ansvarar för att sådana görs?

Hur vill vi genomföra skyddsronden? Vi definerar ETT problem som vi vill arbeta med Vi kommer med förslag till lösning av problemet Ansvarig får i uppdrag att genomföra lösningen Vi utvärderar resultatet av förändringen vid nästa skyddsrond Vi skriver ett protokoll som samtliga får ta del av och godkänna Tas upp vid nästa basenhetsråd Om så krävs – även sjukhusråd, förvaltningsråd och Centrala samverkansrådet

Problem: Användarnas perspektiv saknas Program upphandlas av personer som inte använder systemen Bristande kompetens hos användarna Orsakar stress Orsakar även fysiska problem Orsakar irritation på arbetsplatsen Det system som medicinska sekreterare upplever ha mest brister är Speech Mike Ljudet är ojämnt, ibland högt, ibland lågt. För att åtgärda detta måste man hitta exakt vilken dator läkaren dikterat vid och ställa om ljudnivån där. Om man öppnar en gammal anteckning öppnas även diktatet. Namnet på den som skrivit anteckningen byts ut till den som öppnat diktatet. Kringljud kommer med, vilket är störande. Handhavandefel vid diktering. Diktat ligger på fel ställen eller är inte avslutade.

Steg 1 Vi skapade en referensgrupp då vi är 16 medicinska sekreterare. Tre personer förutom expeditionschef och skyddsombud utsågs.

Övriga fick i uppdrag att Skriva upp vilket problem som uppstått, vilken dator som används vid diktering, ange tidsåtgång för att lösa problemet och skriva upp detta på ett block under cirka 1 månads tid. Därefter lämna in uppgifterna till någon av deltagarna i referensgruppen.

Steg 2 Samla in information från andra Landsting som använder systemet. Andra Landsting kanske har samma problem som vi? Vi kanske kan samarbeta?

Bra verktygslåda på Visions hemsida! Kan tipsa om att ni går in och läser om Digital skyddsrond. Om man behöver/vill göra en större skyddsrond direkt finns bra enkäter där. Man kan även som skyddsombud gå bredvid en halvdag och själv notera problem som uppstår. Arbetsmiljöverket har också enkäter man kan använda (men de är ganska stora och tar lång tid att fylla i).

Var inte rädd för att testa!

Vem gör vad hos oss? Viktigt att ha representant i Samvitgruppen (samverkande Vård-IT för Landstinget i Kalmar län. Tre grupper: Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Psykiatriförvaltningen och Primärvårdsförvaltningen). Där informeras i tidigt skede om nya programvaror och system och man får även testa innan allt sjösätts… Då finns även möjlighet att ta upp aktuella problem på arbetsplatsen Skyddsombudet och arbetsgivaren tar gemensamt upp problemet på basenhetsrådet IT-teknikern får i uppdrag att se över rutinerna så att användarna i god tid får vetskap om ändringar och nya program Användarna får i uppdrag att återkoppla till övriga i gruppen vid förändringar Leverantören får feedback på hur Speech Mike fungerar och möjlighet att förbättra produkten

Dokumentation Vi använde samma mall som vid den ordinarie skyddsronden. Där anges risker, när något ska åtgärdas och av vem Protokoll skrivs direkt vid skyddsronden och godkänns vid sittande bord Uppföljning vid nästa digitala skyddsrond, två gånger/år hos oss Utvärdering av arbetssätt vid nästa skyddsrond