Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Individuellt lärande tillsammans
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Utvärdering av projekt
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Att utvärdera nyttan av FoU
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att skriva projektrapport
Ett arbete med att etablera
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Högskoleförberedelse
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Förskolan Ekot´s modell för
Välkommen till ESF:s seminarium
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Effektivisera med ökad kvalitet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Förstudie: Hållbar konsumtion
Projektledning.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Nya föreskrifter och allmänna råd
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Läroplansnätverk förskolan
Självutvärdering av projekt
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Kari Jess Högskolan i Dalarna Per-Åke Karlsson FoU Sjuhärad Välfärd/ Högskolan i Borås Kristina Carlsson Uppsala kommun Utvärderingsverkstäder. Att bygga.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Att starta, planera och driva projekt
Validering inom Lärarlyftet
[Förbättringsprojekt]
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Presentationens avskrift:

Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet Verkstäder för att lära sig om utvärdering och uppföljning genom att göra en utvärdering eller utveckla ett system för uppföljning av löpande verksamhet

Grundidéer Genomföra en utvärdering från ax till limpa och/eller utarbeta ett system för uppföljning Kopplad till kunskapsbaserad, evidensbaserad praktik Förbättra kunskapen om uppföljning och utvärdering samt bidra till förbättringar i verksamheten Individ- och organisationsnivå

Struktur Yrkesbakgrund och organisationstillhörighet (lika eller olika) Uppdrag som rör välfärdsverksamhet inom den organisation där man själv arbetar (projekt eller ordinarie verksamhet) Ledare från FoU-enheter/högskolor tillsammans med praktiskt verksamma (en processledare o en verksamhetskunnig) 4 – 7 uppdrag per verkstad Önskvärd med 2 deltagare per uppdrag Mini-föreläsningar och diskussioner Hemläxor Minnesanteckningar från träffarna E

Process Regelbundna träffar under 1 – 1½ år Följer ett normalt utvärderingsförlopp Grupprocess och -dynamik Deltagarna stödjer varandra Kunskap och erfarenheter delas Avgränsningar och realistiska förväntningar är viktigt Ledarna har flera roller P

Resultat Rapporter – muntligt, skriftligt Mer kunskap om utvärderings- och uppföljningsteori och -metoder Förmåga till kritiskt granskande Kapacitetsuppbyggnad för utvärdering? Förbättrad verksamhet? p

Program vid träff Miniföredrag i cirka en halvtimma om något tema/ämne som deltagarna valt tillsammans med processledaren Diskussion utifrån miniföredraget Verksamhet/ aktivitet/ projekt presenterar sin status De andra ger konstruktiv kritik Deltagarna presenterar hur de uppfattat ”hemläxan” från förra träffen Deltagarna diskuterar vilken ny ”hemläxa” som behövs, gemensam eller individuell Upplägg av nästa träff

Exempel på miniföreläsningar Definitioner och olika modeller för uppföljning och utvärdering Utvärderarrollen - intern/extern Programteori Informationsinhämtning Analys Värdering Etik Användning/nyttiggörande Rapportera och redovisa e

Mellan träffarna Alla arbetar med sina utvärderingar Alla arbetar med sina individuella eller gemensamma ”hemläxor” Alla ”hemläxor” läggs ut på kommunikationsplattform el likn. någon vecka innan nästa träff Verksamheten/ aktiviteten/projektet får individuell handledning ca. 1 gång under processtiden i verkstaden av forskaren

Ur verktygslådan – exempel Reflekterande lärtillfällen Hjälpa varandra utanför verkstaden Individuell handledning Rummet Protokoll Litteratur och litteratursökning E + p

Ett exempel på hur det kan se ut

Informationsmöte Informationsmöte med chefer om Utvärderingsverkstadens idé och arbetssätt. Att diskutera bl. a: Avtal/överenskommelse Tidsåtgång Hur resultatet ska tas tillvara i organisationen

Träff 1 Lära känna varandra och de olika projekten/verksamheterna. Vad är realistiskt att följa upp och utvärdera? Lektion om programteori – vad är det? Varför gör vi en PT? Etc Hemarbete: Göra en programteori utifrån den egna verksamheten

Träff 2 Deltagarna kommer med sina programteorier som presenteras och diskuteras. Biblioteksövning – Hur söker man information? Hemarbete: Fokusera uppföljnings- och utvärderingsfrågor

Träff 3 Föreläsning om olika sätt att följa upp samt om utvärderingsmodeller. Vi relaterar till de enskilda verksamheterna/projekten. Hemarbete: Välja system för uppföljning alternativt utvärderingsmodell/-er.

Träff 4 Föreläsning om datainsamlingsmetoder: Mixed methods, kvantitativa och kvalitativa. Huvudtyngd på de datainsamlingsmetoder som är aktuella för projekten/verksamheterna i verkstaden. Hemarbete: Välja datainsamlingsmetoder och påbörja datainsamlingen OBS! Här behövs en längre paus för datainsamling, intervjuer etc. Många väljer också att ta sin handledningstimme under denna period.

Träff 5 Föreläsning om hur man kan presentera sina data. Exempel på olika visas. Diskussion om detta i relation till egna data. Hemarbete: Att presentera sina resultat

Träff 6 Föreläsning om hur man analyserar sina data. Diskussion om hur man gör detta i relation till verksamheternas/projektens egna data och i relation till valda uppföljnings- och utvärderingsmodeller. Exempel på olika typer av rapporter visas. Hemarbete: Den egna rapporten. Här kan man också välja att ha sin handledningstimme.

Träff 7 Utvärderingsrapporterna presenteras. Deltagarna kommenterar varandra. Chefer/arbetsledare deltar Avslutning

Texter om utvärderingsverkstäder: Karlsson, Per-Åke (2002) Utvärderingsverkstäder. Stöd för interna utvärderingar. Göteborg: FoU i Väst Beijer E, Eriksson B, Karlsson P-Å, Leissner T. Utvärderingsverkstäder –ett sätt att utveckla utvärdering. Socionomen nr 4/2006 Karlsson P-Å, Beijer E, Eriksson B, Leissner T (2008) Evaluation Workshops for Capacity Building in Welfare Work – Some Swedish Examples. Evaluation, October 2008, Volume 14, No. 4 Beijer E, Eriksson B, Karlsson P-Å, Leissner T. Utvärderingsverkstäder – grundläggande kännetecken, struktur och innehåll. Underlag Forsakonferens mars 2009 Beijer E, Eriksson B E, Green J, Jess K, Karlsson Vestman O, Niklasson L (2011): Verkstäder för utvärdering i välfärdsverksamheter- erfarenheter från mellansvenska FoU-enheter och högskolor. Eriksson B E & Karlsson P-Å red.(2012): Handbok för utvärderingsverkstäder. FoU Välfärd Värmland. p