Barn och ungdomars lärande, utveckling, hälsa och livsvillkor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Barn och ungdomsfrågor
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Introduktion till SOFIA-studien
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
En reviderad läroplan för förskolan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till ESF:s seminarium
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Tidiga insatser för barn i förskolan
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Mobila enheten Salems kommun *.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Institutionen för hälsa vård och samhälle / I Hallström/ Kick off/ FORSKNINGSPLATTFORMEN, Handikappvetenskap med inriktning habilitering Eva.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
För föräldrar till barn 6-12 år
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
Presentationens avskrift:

Barn och ungdomars lärande, utveckling, hälsa och livsvillkor Tvärvetenskapligt ämne med utgångspunkt i barnet som aktör i olika sammanhang Samverkansforskning Forskning med koppling till omgivande samhälle avspeglar Högskolan Västs profil Arbetsintegrerat Lärande (AIL) Lena.a.nilsson@hv.se, Olof.Wiedel@hv.se

Samverkansforskning, vad och varför? Undersökningsprocess som växer fram Vetenskaplig kunskap införlivas med organisationens kunskap och används för att lösa verkliga problem Bidra till kompetensutveckling och eventuellt förändrad organisation Ge bidrag till vetenskaplig kunskap Genomförs i en anda av samarbete och gemensamt ansvar för forskningen

När är det lämpligt med samverkansforskning? När fenomenet är komplext och det finns lite kunskap När det finns behov av att generera kunskap som är nyttig för både forsknings- och praktikersamhället När det finns behov av att förnya, förändra eller etablera hur verksamheten arbetar

Några fler exempel ”Bråkiga pojkar” – identitet, kamratrelationer och lärande. Fokus på pojkar som uppfattas som stökiga i skolan. Hur kan dessa pojkar bemötas? Hur kan onda spiraler brytas? Barnrättsarbete genom ombud. Är det möjligt att implementera barnrätt i verksamheter genom ombud?

Handlingsbar kunskap Kunskap som tas fram ska leda till handling och samtidigt bidra till ”teori” (inte testa teorier) Kunskap byggs utifrån det som redan finns i verksamheten (vardagsteorier) och befintlig akademisk kunskap Relevant kunskap för den som berörs Forskningen ska resultera i kunskap som verksamheten lätt kan omsätta i handling – ej nödvändigtvis färdiga checklistor Förmedla kunskapen på ett sätt som underlättar förståelse och som bidrar till att verksamheten enkelt kan konvertera resultaten till handling

Finansiering samverkansforskning, 30% av heltid 10% Verksamhet BUV Forskaren Totalt 30% av en heltidstjänst för en forskare under 1 års tid Verksamhetens 10% motsvarar 120 000:-

Framväxande forskningsprocess Ej fördefinierade frågor Gemensam problemformulering Gemensam kunskapsproduktion Vad är det vi kan hitta gemensamma frågeställningar kring?  Verksamhet Forskning

Vara kommun Tidiga insatser för förskolebarn som är i behov av särskilt stöd. Projektet berör barn med sociala, fysiska eller kognitiva svårigheter samt barnets familj. Fokus är på om tidiga insatser kan bidra till en mer positiv utveckling för barnet.

Bygga upp samverkansforskning Insatser i förskolan för att främja gott lärande, delaktighet och välbefinnande Chefsgruppen – ”äger” och styr projektet Ingår i ett sammanhang av skolutveckling Långsiktighet? – förskolan idag – välbefinnande och godkända betyg om ca 10 år Mätbara resultat? Vad kan mätas, hur ska det mätas, sekretess

Aktionsforskning, Forskningscirklar, ”Critical incidents” – reflektera, diskutera och analysera händelser Följeforskning – ”processmöten”

Kontinuerlig datainsamling, samtal, reflektioner Spec- och soc-pedagoggruppen (forskningscirkel) Representanter för förskollärare och barnskötare (fokusgruppsintervjuer) Elevhälsoteam, vad av befintlig dokumentation kan användas för ”mätning” Intervjuer med föräldrar Intervjuer med politiker

Bygga på vetenskaplig grund Internationell forskningsbaserad policy om tidiga insatser för att förebygga utanförskap och fattigdom Lpf 98/ 2010 lyfter fram förskolans betydelse för lärande och utveckling Socioekonomisk utgångspunkt eller barnperspektiv/barns perspektiv?

Specialpedagogik med ett inkluderande förhållningssätt Kategoriskt relationellt perspektiv Dilemmaperspektiv Utveckling av samspelsdimensionen i förskolan med hjälp av Pedagogisk processreflektion (Bygdeson Larsson 2010) Lyssnandets pedagogik – etik och demokrati i pedagogiskt arbete (Åberg & Lenz Taguchi 2005)

Preliminära forskningsfrågor Vilken roll får de ”nya” pedagogerna? Vilket lärande kring inkluderande arbete sker mellan olika nivåer i förskoleverksamheten? Hur kan det överföras till skolan? Hur ser berörda föräldrar på det ”extra” stöd som ges genom socialpedagoger i förskolan? Vilka användbara ”mätinstrument” finns i verksamheten?

Hanterar vardagssituationer hela tiden Nuläge - fokusgruppsintervjuer ”ordinarie personal har kompetens för särskilt stöd” Hanterar vardagssituationer hela tiden Mat, konflikter, undvika ”stämpling”, vara nära, steget före, höja statusen för barn som riskerar att få negativ bild i egna och andras ögon Lyssnar på barnen, vad vill de göra, ”gratis demokrati” lena.a.nilsson@hv.se

Dilemman? Exempel Neddragningar – indragning av extra resurs Språksvårigheter – blir inte delaktig i andra barns samspel Flera av personalen har jobbat länge men utbildat sig sent ”Lärt sig massor” – men hinner inte använda Behöver reflektionstid lena.a.nilsson@hv.se

Samhällsfrågor – Exempel Barnen har väldigt långa dagar Trångbodda lokaler Försöker lösa genom att använda lokalerna ”rätt” Kan nu ge tidigare och enklare hjälp lena.a.nilsson@hv.se

Framgångsfaktorer Utgångspunkt i socioekonomisk forskning och internationell policy Politiska beslut Leds av förvaltningschef – förskolechefsgruppen Samverkan med elevhälsoteamet Förstärkning av tidiga insatser

Redovisningsformer Artiklar Konferenser Studentarbeten Rapport till kommunen Preliminärt februari 2015 Slutrapport februari 2016