Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Lösningsinriktad Pedagogik.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
The big 5 1.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Eller formativt lärande…
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Nya utvecklingssamtal
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Specialpedagogik och skol- utveckling - två sidor av samma mynt
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Hovstaskolans styrdokument
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
En guide för arbeten i SO
Reflektioner från grupperna No hands up…
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Att studera med funktionsnedsättning
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Mobila Skolteamet Sjöbo
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att jobba språkutvecklande
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Forskningsprocessen idealt
Inkludering och skolans uppdrag
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Presentationens avskrift:

Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar

Vad är specialpedagogik? Prefixet special visar att det handlar om något särskilt utöver den ”vanliga” pedagogiken, och det är oklart för många vad detta special står för. Ett sätt att beskriva specialpedagogik kan vara: de åtgärder som sätts in där den vanliga pedagogiken inte räcker till för att ett barn ska kunna tillgodogöra sig undervisning på samma villkor som andra skolbarn. (Brodin & Lindstrand 2004 s 84)

Vad säger forskningen?

Undervisning av elever i behov av särskilt stöd – dagligt tal specialundervisning Kategoriseringar av elever Utan olika klassificeringar av elever genom historien skulle nog knappast system kring undervisningen av elever i behov av särskilt stöd existerat Olika sätt i olika länder Forskningen visar att kategoriseringssystemet har begränsningar

Två huvudlinjer kring undervisning och lärande Undervisning av elever i behov av särskilt stöd – dagligt tal specialundervisning Svensk specialpedagogisk forskning Två huvudlinjer kring undervisning och lärande Psykologin Utbildningssociologin En generell enighet – olika faktorer på olika nivåer påverkar (Sjöberg) Flexibla undervisningsgrupper - gynnsamma både för lärande och känslomässiga utvecklingen Undervisningen bör vara språkligt och kunskapsmässigt utmanande, mindre färdighetsträning Elever som lämnar klassrummet riskerar att missa viktiga bitar (mellanåren)

(Sjöberg, 2006)

Undervisning av elever i behov av särskilt stöd – dagligt tal specialundervisning Svensk specialpedagogisk forskning Risk – forskningen blir normativ, politiska grepp ”en skola för alla” blir analysredskap Föräldrar får ta ett stort ansvar, ”speciallärare” Det finns stora brister i det specialpedagogiska arbetet Nationell forskning – kvalitativ tradition (få bidrag till den internationella arenan) Diskussioner kring var ”problemet” ska placeras

Undervisning av elever i behov av särskilt stöd – dagligt tal specialundervisning Internationell specialpedagogisk forskning Internationell forskning – psykologisk forskning, kvantitativa metoder Kritisk teori – undersöker hur begränsande praktiker fungerar (handikappideologi) Diskussioner kring Lärarens kunskaper – Special Educational Needs Interaktionen mellan skolan, familjen, eleven och andra sociala sammanhang Undvika dra slutsatser om elevers förmåga baserade på deras bakgrund eller sociala omständigheter Storbritanniens lärare – allmänna uppfattningen att individuella och biologiska faktorer står för de viktigaste förklaringarna till barns skolsvårigheter

Undervisning av elever i behov av särskilt stöd – dagligt tal specialundervisning Betydelsen av struktur i det särskilda stödet Bra kunskap om hur bra undervisning kan utvecklas är minst lika viktigt inom specialpedagogiken, som att ha kunskap om olika inlärningssvårigheter, specialpedagogiska undervisningsstrategier och hjälpmedel Elever som är i behov av särskilt stöd behöver, enligt denna forskningen, intensivt lära sig färdigheter som sedan kan tillämpas i nya lärandesituationer Viktigt att förklara vad, varför och var vi är på väg, diskuteras och förhandlas Aktivera flera sinnen

Undervisning av elever i behov av särskilt stöd – dagligt tal specialundervisning Specialpedagogik - vad fungerar? Den internationella forskningen kopplat mot den svenska – positiva effekter av riktad undervisning i specifika färdigheter Flexibla grupper – gynnsamma både för lärande och den känslomässiga utvecklingen Kamraters kunskaper har stor betydelse Undervisningsstrategier, strukturerad undervisning och träning av elevernas lärandestrategier finner höga genomsnittliga effekter (Hattie)

Undervisning av elever i behov av särskilt stöd – dagligt tal specialundervisning Metakognitiva strategier som har de starkaste effekterna (Hattie) Organisering – t ex att skriva en disposition Självundervisning – t ex verbalisera stegen i ett matematiskt problem Självvärdering – t ex kontrollera sitt arbete innan det lämnas in Partnerstöd – t ex hjälp och stöd av kamrat Att upprepa, memorera – skriva ner eller ”tänka högt” Målformulering – formulera mål och delmål, tidsplan

Ipad i undervisningen

Tips Appar Svenska ( läs recensioner på skolappar.se) Bokstavslek Stavningslek – Hitta gömda bokstäver Lyssna och läs – för den första lästräningen Happi och the word thief – Super trevligt! Mina elever älska det!