1 © 2012 CFI Group. All rights reserved. SO:s medlemsstudie (NKI) 2012 Petra Wiik och Karin Bertelman 2012-06-05.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Talföljder formler och summor
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
i samarbete med Folksam
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Presentationens avskrift:

1 © 2012 CFI Group. All rights reserved. SO:s medlemsstudie (NKI) 2012 Petra Wiik och Karin Bertelman

2 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Om studiens mätmetod  En tiogradig skala används  Ger en nyanserad bild av verkligheten  Ger bra precision i resultaten – vi kan säkerställa att upp- eller nedgångar verkligen skett  Den tiogradiga räknas om till skala i resultatredovisningen: Frågans snitt- betyg på skala 1 till 10 () -1 (10-1) Beräkning : x 100

3 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Analysmodellen byggs upp av frågorna i enkäten KvalitetsområdenÖvergripande uppfattningÖnskat beteende Hur nöjd eller missnöjd är du med din a-kassa totalt sett? Hur väl motsvarar din a-kassa dina förväntningar? Hur nära eller långt ifrån idealet befinner sig din a-kassa? Förtroende för A-kassan Blanketter Skriftlig kommunikation Skriftlig kommunikation Tillgänglighet Personal Genomströmningstid Information Utbetalning Nöjdhet Regler Jag har stort förtroende för min a-kassa Informationen från a-kassan om arbetslöshetsförsäkringen är enkel att förstå Informationen från a-kassan om arbetslöshetsförsäkringen är enkel att förstå Informationen är lätt att få tag på Informationen är tillförlitlig Varje område fångas via ett antal delfrågor, t ex:

4 © 2012 CFI Group. All rights reserved. 76% av de tillfrågade medlemmarna deltog med sina åsikter Urvalet baserades på ersättningstagare i februari 2012, ca st o För några få kassor sträckte sig ersättningstiden längre bakåt i tiden på grund av att ersättningstagarna i februari var för få CFI Group/SO drog ett representativt urval för respektive kassa o Män/ Kvinnor o Ålder o Arbetslöshetens längd (baserat på beviljat från datum i OAS) o Heltidsarbetslös/ deltidsarbetslös o Medlem i fackförbund/ Enskilt ansluten (där informationen fanns tillgänglig) telefonintervjuer genomfördes av CFI:s underleverantör EVRY (f.d. EDB) Datainsamlingen pågick mellan 26/3– 20/ uppgick svarsfrekvensen till 81%

5 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Analysen för SO-totalt, dvs. branschens resultat, baseras på 29 av 30 a-kassor som utgör SOs medlemsbas De övergripande branschresultaten baseras på att SO har 29* st medlemmar utifrån principen att alla inte är del i en enda stor A-kassa, dvs. ”Branschen” är ett medelvärde av samtliga kassors resultat De insamlade svaren per kassa har kvalitetssäkrats så att representativiteten kvarstår Underliggande nedbrytningar av resultaten, t ex på kön och ålder baseras på medlemmar som uppfyller dessa kriterier * en a-kassa deltar inte i undersökningen

6 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Bakgrundsdata om respondenterna

7 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Nöjdheten stärks bland kassornas medlemmar, främst drivet av att kassorna i högre utsträckning motsvarar en ideal a-kassa

8 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Nöjdheten stärks bland kassornas medlemmar, främst drivet av att kassorna i högre utsträckning motsvarar en ideal a-kassa

9 © 2012 CFI Group. All rights reserved. A-kassornas NKI står sig starkt jämfört med myndigheter inkluderade i Svenskt Kvalitets Index – speciellt gentemot AF och FK Skillnader mellan SKI och NKI Generell enkät och analysmodell Nöjdhetsfrågorna i början av enkäten istället för i slutet NKI får i allmänhet något högre resultat Skillnader mellan SKI och NKI Generell enkät och analysmodell Nöjdhetsfrågorna i början av enkäten istället för i slutet NKI får i allmänhet något högre resultat A-kassornas NKI:

10 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Nöjdheten justeras i positiv riktning generellt mellan åldersgrupperna

11 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Man är nöjd i samma utsträckning oavsett om man är heltid- eller deltidsarbetslös

12 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Större städer, och främst Stor-Malmö, påvisar en stärkt nöjdhet, dock kan konstateras att varuproducerande kommuner och mycket små kommuner visar på en minskad nöjdhet

13 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Medlemmarnas förtroende för kassorna ökar för första gången

14 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Max-taket på 680 kr per dag anses i låg utsträckning ge god ekonomisk trygghet för den arbetslösa * Ingår ej i orsak-verkan-analysen, dvs påverkan på NKI har ej beräknas

15 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Majoriteten ser en bra möjlighet till att hitta arbete via vänner och bekanta, samt via direktkontakt med arbetsgivaren Andra kanaler som respondenter svarat under ”Annat”: ”Träffa folk på mässor, konferenser, seminarier.” “Tidningar och andra medier” ”Man kan utannonsera sig själv via olika nättjänster och i tidningar - man talar om att man söker arbete.”

16 © 2012 CFI Group. All rights reserved. 2 av 10* har en kompletterande inkomstförsäkring utöver sin a-kassa och 3 av 10 har behövt låna pengar för att klara sin livssituation Har du på grund av din arbetslöshet behövt låna pengar för att klara din livssituation? Har du idag en försäkring som kompletterar din a- kassa, dvs en så kallad inkomstförsäkring? * detta utifrån vad de tillfrågade svarar på frågan om de har en inkomstförsäkring

17 © 2012 CFI Group. All rights reserved. Majoriteten av ersättningstagare tycker att det är bra som det är – att fristående a-kassor betalar ut arbetslöshetsersättningen Idag betalas arbetslöshetsersättningen ut av fristående a-kassor. Vad tycker du, ska detta ändras?

18 © 2012 CFI Group. All rights reserved. CFI GROUP Grev Turegatan 19 Box SE STOCKHOLM (tel) (fax) CFI GROUP WORLDWIDE MICHIGAN (USA) - Ann Arbor GEORGIA (USA) - Atlanta ENGLAND (UK) - London SPAIN - Madrid ITALY - Milan FRANCE - Paris CHINA - Shanghai SWEDEN - Stockholm ARGENTINA - Buenos Aires BRAZIL - Porto Alegre