Studieteknik Språkhandledningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Studieteknik Språkhandledningen Anna Winlund Sören Andersson
Referat En sammanfattning.
Plugga på bästa sätt!.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Del 4 Anteckna och planera
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skriva för att lära – så gör du
Närvaro!!.
Att läsa och studera.
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Att skapa Siv Strömquist (2000)
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Studieteknik och inlärning
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Den retoriska arbetsprocessen
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Del 4 Anteckna och planera
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
Debattartikel.
Miniföreläsning om studieteknik
Hur du tar hand om din kunskap
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
STUDIETEKNIK.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
4 processer att behärska:
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
STUDIETEKNIK.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Studieteknik Språkhandledningen Carina Carlund sprakhandledningen.carina@gu.se Anette Wahlandt sprakhandledningen.anette@gu.se Carina Carlund/Anette Wahlandt

Att skapa Siv Strömquist (2000) Språkhandledningen ht 2011

Om skillnaden mellan att gå på högskolan och gymnasiet Mer text att läsa Särskilda krav på hur man ska lösa uppgiften Mer planering och eget ansvar Du ska vara kritisk och självständig – vad betyder det? Lätt att känna sig anonym Kom ihåg: - Du är inte ensam – försök hitta en studiegrupp! Du har ett bagage med dig från gymnasiet som du kan använda ( Wilhelmsson Studiepraktikan, 2007)

Ta kommandot över dina studier Förbered ditt lyssnande Bli en ”kunskapare”! Ta kommandot över dina studier Förbered ditt lyssnande Ta emot och reagera på det du hör Gör kunskapen till en del av ditt eget tankesystem: lär inte bara för tentan, utan för livet Engagemang och höga förväntningar är viktiga för lärandet: ha tilltro till din egen förmåga Jämför dig inte för mycket med andra, du är huvudperson i dina studier och du kan skaffa dig det som saknas ( Wilhelmsson Studiepraktikan, 2007)

Överblick över arbetet Kursplanen/målen Litteraturlistan Terminen Delkurserna Köpa/låna? När kommer tentorna Examinationsformer ”Tunga” perioder? Praktikperioder

Planera Tidsplanera med hjälp av kalendern 40 timmarsvecka! Strukturera din dag – skaffa bra rutiner Växla mellan arbete och vila Planera dina delmål på vägen

Planera ditt arbete Två böcker samtidigt Pauser Nöjesliv Övriga plikter Fysisk aktivitet Mat för hjärnan Språkhandledningen ht 2011

Bra studiemiljö Avskilt – ljudintensivt? Bra ventilation Bra ljus Bekvämt Hitta din egen stil!

Inlärningsprocessen Det är en process att lära sig Låt det ta tid Ta pauser från arbetet, inlärningsprocessen fortgår ändå Fysisk/kreativ aktivitet Reflektera Repetera: Läs bara understrykningar, nyckelord, marginalanteckningar, sammanfattningar, anteckningar. Motverka glömskekurvan (mer om det senare) Håll fokus! När det inte går – ta paus!

Hur får man ut det mesta av föreläsningar och seminarier? Var förberedd! Före lektionen: Skriv några ord om vad du förväntar dig av föreläsningen Anteckna vad du redan vet och minns av temat/ämnet Formulera frågor kring problem och oklarheter Läs kurslitteraturen (åtminstone översiktligt) Ta reda på vad som förväntas av dig under seminariet Tala i grupparbetet som förberedelse

Under lektionen: Lyssna aktivt och kritiskt Våga fråga, våga prata Efter lektionen: En egen stund av reflektion Skriv några rader om innehållet i föreläsningen Diskutera med kamrat/er direkt efter lektionen

Anteckningar Datera anteckningarna Numrera sidorna Sätt rubrik Skriv nyckelord Lämna utrymme mellan anteckningarna för kompletteringar Jämför anteckningarna med en kamrat efter föreläsningen Repetera med hjälp av anteckningar

Anteckningstekniker Linjära anteckningar (efterbearbetning med understrykningar, siffror, färger m m) Tankekartor (mindmaps) Dubbla anteckningar Graphic Organizers Visa OH-bilder. Språkhandledningen ht 2011

Anteckningar från texter Citat eller omformuleringar Dubbla anteckningar Anteckningar från texter Citat eller omformuleringar Författare, boktitel, sida Föreläsares namn, datum Nyckelord, kommentarer, reflektioner, associationer Korta kommentarer: Enig/oenig, stämmer inte, viktigt, kolla upp Frågor Referenser till annan litteratur Vidareutveckling av tankar Språkhandledningen ht 2011

Läsa: Före - Snabb översikt Bokomslaget, baksidan Gör förutsägelser. Innehållsförteckningen Författaren, förordet Introduktionen: syftet med boken, genre Vad har X gjort? Varför? Vad kom X fram till? Sammanfattning Bläddra snabbt igenom – cirka en timme. Komplettera med Prereading Notes. Språkhandledningen ht 2011

Läsa: Medan – Strukturerad skumläsning Innehållsförteckningen = din karta, din bild över pusslet som du ska lägga Finns det en sammanfattning? Läs den nu. Kapitel för kapitel: Titta på rubrikerna, fundera och formulera frågor. Läs första och sista stycket i varje kapitel. Prova att läsa första meningen i varje stycke, kanske också den sista. Om det inte fungerar – leta efter nyckelord och nyckelmeningar. Bilder, bildtexter, faktarutor, diagram Kursiverad text, viktiga ord, ordbok Markera svåra bitar men lämna dem nu. Stoppa efter varje kapitel och sammanfatta i några meningar. Nu har du förförståelse. Gå på föreläsning/seminarium. Skumläsning är inte fusk. Språkhandledningen ht 2011

Läsa: Intensivläsning Intensivläs bara viktiga kapitel. Utnyttja signalord: dock, för det första, för det andra, således, … Korta pass ger många ”börjor och slut”. Blunda och fånga budskapet. Gå tillbaka i samma stycke: Välj något/några nyckelord, stryk under, färgmarkera. Marginalen: nyckelord, siffror, frågetecken, utropstecken, … Efter varje kapitel: Sammanfatta huvudidén/idéerna. Reflektera. Diskutera med kurskompisar. 1 + 1 = 3 Ta pauser och ge dig själv belöningar i pauserna! Språkhandledningen ht 2011

Läsa: Efter - Repetition Läs bara understrykningar, nyckelord, marginalanteckningar, sammanfattningar, anteckningar. Motverka glömskekurvan. Språkhandledningen ht 2011

Glömskekurvan Ingemar Andersson (2003) Språkhandledningen ht 2011

Repetition Man lär mest i början och slutet av ett studiepass. Genom att läsa c:a 30 min och ta en kort paus och sedan fortsätta får man många ”början och slut” och dessutom en kort repetition när man börjar ett nytt pass. Korta repetitioner av föreläsningsanteckningar och annat material motverkar glömskan Samtala med andra. Sammanfatta. Formulera dig skriftligt. Låt läsning och skrivning samverka

Läsa: Hitta textens struktur Det viktiga kommer kanske inte först. En text kan vara resonerande, argumenterande. Var finns tesen och argumenten? Leta efter nyckelord. Lokalisera kärnmeningar.

Läsa: QtA (Questioning the Author) Kan du säga detta med egna ord? Omformulera!

Nya ord och begrepp Associera Skapa en bild av ordet eller namnet Skriv en betydelsebärande mening Memorera listor av ord genom att koppla ihop dem i en liten historia Välj ett antal nya ord och lär dig varje dag Sätt på synlig plats Fysisk rörelse

Sammanfattning Konsten att läsa faktatexter (Lundberg, 2006) Öka ordförrådet. Aktivera bakgrundskunskaper. Genomskåda textens egenskaper: struktur, samspelet mellan rubrik, underrubriker, bilder Före textläsningen: överblick, hastig titt, frågor, tankekarta, nyckelbegrepp, hypoteser om vad som är viktigt Medan: frågor, svåra ord och begrepp, revidera mina hypoteser Efter: Fick jag svar på mina frågor och förstår jag nyckelbegreppen? Hur kan jag komma att använda detta innehåll i framtiden?

Samarbete Bilda smågrupper Diskutera kurslitteratur och föreläsningar Diskutera gärna frågorna i basgruppen

Lycka till med studierna!