Www.gu.se Välkommen till Språkhandledningen!. www.gu.se Akademiskt skrivande – en introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
KANDIDATUPPSATS.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Gymnasiearbetet p..
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Riktlinjer för presentationer
Mötesstruktur.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Språkhandledningen vid Göteborgs universitet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Att planera och sätta mål
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Studieteknik Språkhandledningen
Hur blir man klok på universitetet?
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Huvudämnesstudier KME
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Skrivprocessen Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text?
Aktionsforskning och skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 1 Falkenberg 28/1 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet internat 3 Aspenäs Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Rapporten: textstruktur
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
I uppgiften examineras följande mål:
Problemformulering En introduktion på kursen
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Om skrivprocessen Anette Wahlandt Språkhandledare
Rapporten: textstruktur
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Att skriva essä.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
FRITIDSFORUM 19 september
Utredande text Labbrapport.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Välkommen till Språkhandledningen!

Akademiskt skrivande – en introduktion

Du och kunskapen  Skaffa nya kunskaper och erfarenheter  Utgå från existerande kunskap (din & andras)  Reflektera  Förankra i akademin  Visa fram kunskapen

Förutsättningar för att lyckas 1.Fackkunskaper 2.Textkunskaper 3.Skrivprocesskunskaper

Hur får man fackkunskaper? Egna erfarenheter, intervjuer, basgruppsarbete Källor (kursböcker, föreläsningar)

Vag göra med kunskapen? Centrala begrepp du kommer att möta Analysera Argumentera Jämföra Diskutera Reflektera Motivera

Man måste kunna visa fram sin kunskap i textform –Fokus på innehåll –Fokus på struktur och stil –Fokus på form: formalia

Skrivprocessen Texttriangeln Tankeskrivande – presentationsskrivande ”Lär dig hantverket”. Automatiserade formaliakunskaper ger mer tid för arbete med textens innehåll

Akademisk stil Koncentrerad Korrekt Organiserad Enkel Akademisk

Vetenskaplig rapport Fyra inledande steg: 1.Problemformulering 2.Insamling av material + beskrivning 3.Analys av materialet 4.Diskussion I skriftlig form: VFU-rapporten

Själva skrivprocessen Loggbok Gruppskrivande (ex basgruppen) Responsgivning Redskap: Skrivredskap i datorn (ex apa-manualen) Handböcker Respons från studiekamrater

Träningstips Idéanteckningsbok Omformulering av en texts huvudtanke ”Dubbla anteckningar” från kursböcker Graphic organizers

Inledning med problemformulering Beskrivning av insamlat material ex en lärandesituationen Analys av materialet Koppla till kurslitteraturen Diskussion kopplad till kurslitteraturen & svaret på frågan