Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Mental träning Mål & Motivation
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Attityder till träning
Vad är en ide´?.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Värmlands Handbollsförbund
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Mental Träning Värmlandslagen
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Valideringsprocessen
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Respekten för människan
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Hälsa.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
Motivation is the direction and intensity of effort
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Världens bästa idrottsförälder
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Hur ska vi bli så bra som möjligt?? © 2009 LBK P96 – Spelarmöte ”Hur ska vi bli så bra som möjligt?” År 2009År 2013 ?? ?
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykologi Introduktion.
”Sockerdricka trädet”
GOIF A och U lag 2010/2011.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Att vara idrottsförälder
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?

Agerande Grundprinciper Deterministiskt synsätt: alla färdigheter är förutbestämda och genetiskt betingande Dynamiskt synsätt: färdigheterna kan påverkas av individen och miljön.KASAM – Känsla – Av - Sammanhang Vad blir konsekvenserna av det ena eller andra agerandet?

The sliding talent approach Kunskaper färdigheter 5 – 7 år Kunskaper färdigheter 7 – 10 år Kunskaper färdigheter 10 - 14 Kunskaper färdigheter 14 -18

Cirkulär förklaring Bra karaktär Förklarar förekomsten av. Orsak Talang Bra prestation

Kompensationsfenomenet Hög -förmåga Motivation Stress - hantering Själv – förtroende Koncentration Låg förmåga Kompetens Erfarenhet Optimism Stresshantering Egen kontroll Informationsprocess

Spelare - Generellt Talangbegreppet innehåller bland annat följande faktorer som både berör individen och den omgivande miljön: (a) fysiskt (smidighet, styrka, uthållighet, etc) (b) livsstil (kost, livsfilosofi, umgänge, etc) (c) miljö- och kulturellt (acceptans i kulturen, socialt stöd, träningsmöjligheter, etc) (d) organisatoriskt (organisation, planering, strategier, etc) (e) psykologiskt (motivation, personlighet, stresshantering, etc) (f) socialt (anpassningsförmåga, kommunikation, öppenhet, etc) (g) taktiskt (spelförståelse. beslutsfattande, strategiskt tänkande, etc) (h) tekniskt (biomekanik, balans, “bollkänsla”, etc) (?) “tävlinghantering” (att hantera tävlingssituationen

Vem bestämmer talangen? • vilken rätt har tränare / föreningar / förbund att bestämma vem som är talang? • vad grundas det beslutet på? • är det viktigast att tänka på: vilka spelare som finns i föreningen eller den miljö som föreningen erbjuder? KASAM

is that they change over their lifetimes “One of the most predictable things in people is that they change over their lifetimes in the most unpredictable ways”

Samverkande faktorer Arv Emotionell förmåga Fysisk förmåga Livsstil Motorisk förmåga Psykologisk/kognitiv förmåga Social/moralisk förmåga Miljö

Fokus på vinna prestera jämförelse kortsiktigt glädje inlärning utveckling deltagande ”winning second ”athlete first”

Individorientering Högre fokus på att jämföra sig med andra genom att vinna eller visa klart högre förmåga. Motivationen riskerar att kopplas ihop med resultaten (och synen på sig själv) och därmed variera mer på både kort och lång sikt. Ökad prestationsångest eftersom resultat är svårare att påverka än prestation. Självkänslan riskerar att påverkas negativt eftersom synen på egen kompetens variera med hur andra presterar. Självförtroendet påverkas negativt med osäkerhet och minskat eget inflytande. Ökad risk för sämre lagsammanhållning eftersom spelare jämför sig med varandra både i resultat och prestationshänseende. Med ökad stress och osäkerhet i miljön ökar risken för både sämre livskvalitet och hälsa. Högre risk för utbrändhet hos ledare eftersom prestationsångest riskerar att öka och möjlighet att påverka utveckling riskerar att minskas. (Duda & Hall, 2001; Nicholls, 1984, 1989

Uppgiftsorientering Högre fokus på utveckling av egen/lagets förmåga. Motivationen påverkas mindre av hur den egna kompetensen upplevs och det är enklare att påverka målsättning. Minskad prestationsångest eftersom prestationen hos den enskilde och laget är lättare att påverka än resultatet. Självkänslan har större potential att utvecklas eftersom spelaren får en upplevelse av att kunna påverka själv och utvecklas på den nivå där den befinner sig, inte där de bästa befinner sig Självförtroendet påverkas positivt med större egen påverkan. Mindre stress och bättre socialt stöd i miljön ökar sannolikheten för livskvalitet och bättre hälsa. Lättare att arbeta med lagsammanhållning och lagmålsättning eftersom prestationen är i fokus med mindre social jämförelse mellan spelare. Minskad risk för överbelastning och utbrändhet eftersom eget inflytande och medbestämmande kan vara högre. (Duda & Hall, 2001; Nicholls, 1984, 1989) uppgiftsorientering

situation individ orientering uppgifts förbättra sig själv framgång ses som att... prestera bra i förhållande till andra förbättra sig själv värde sätts på... att vara bättre än andra ansträngning / inlärning tränaren lägger vikt på hur... hur spelarna presterar spelarna utvecklas misstag ses som framkallande av oro / ångest en del av inlärningen spelare anstränger sig för... ångest vara bättre än andra lära sig något nytt

Grundläggande filosofi De ledare som förmedlar en miljö där förbättrade prestationer ses som en väg att nå bra resultat, snarare än att bra resultat leder till förbättrade prestationer, har större chans att påverka spelare positivt