Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad är en ide´?.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad är en ide´?."— Presentationens avskrift:

1 Vad är en ide´?

2 FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE
1. ARV SPELFÖRSTÅELSE TRÄNING/RETNING -mängd -kvalité -typ av träning SPELINTELLIGENS SPELUPPFATTNING SOCIAL SPELFÖRSTÅELSE INTELLEKTUELL FÖRMÅGA PERCEPTUELL FÖRMÅGA FYSISKA KVALITÉER Motorisk skicklighet Kognition Roll Relation Spelförtroende Split vision Styrka Spänst Snabbhet Uthållighet Rörlighet Kroppsdim Arv Kognitiv och Perceptuell psykologi Mottag av stimuli Hämt av stimuli Minnes processer Position Uppgift Ansvar Trivsel Empati Emotioner Känslor Tankeprocesser Utv.Principer -cephalo kaudala -proximodestala Scanning Focusering ERFARENHET Inlärning Igenkänning MOTIVATION Oberoende av boll - teknik Oberoende av kropp -kraft -kropp -tid -rum Associera Fantisera Drömma Kreativitet Upfattnings förmåga Mönster- igenkänningsteknik Lirare Sociala roller Hierarki Konsekvenser Problemlösnings förmåga Dra slutsater Resonera Analysera Reflektera Automatisering Generalisering Koordinativa kval -proprioception -anpassning -kombinations -öga-hand -öga-fot öga-kropp -reaktion -balans Trygghet Kompetens Självtillit Sinnen -syn -hörsel -lukt -smak -känsel Självklarheter Kommunikation FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE

3 Vad är en spelide'? En spelidé är ett planerat och systematiskt sätt att jobba med: målvakter försvarsspel anfallsspel Individuell kollektiv

4 Hur kan denna spelide' uppstå?
den kan uppstå helt spontant den kan uppstå medvetet – planerat, strukturerat d.v.s. det finns en tanke bakom.

5 Hur kan man utveckla en spelide´?
tankearbete planering kommunikation - spelare – ledare, lag/förening

6 En spelide´måste vara i ständig utveckling
Vad är bra ? Vad är mindre bra? Vad händer i framtiden?

7 Fördelar med en spelide´.
en spelide´är grunden för feedback en spelide´möjliggör en långsiktig utveckling en spelidé gör det möjligt att prestera 100 % man får en kortare inlärningstid (50% påstår en del) det ger en trygghet och säkerhet ett spel som spelarna förstår ”äga spelet” Det skapar en bas att utgå ifrån * finns ett syfte och mål med det man gör/ fördelar och nackdelar blir ty7dliga

8

9 Hur ser man att en spelide' finns
Spelmomenten upprepas. Hela laget deltar i genomförandet och utvecklingen av det. Man ser att spelarna vet hur man ska agera, vilket ger en säkerhet och trygghet. Det behövs inte så mycket kommunikation, den sitter i ryggmärgen. Finns en frihet att utifrån spelidén agera individuellt. ”man vågar att lyckas”

10 Spellide' - försvarsspel
Vi får en klar rollfördelning. Klarare ansvarsfördelning utespel/mv Vet när försvarsspelet börjar. Faserna blir klarare Skapar fler räddningar Skapar fler målchanser Ger en trygghet Färre mål bakåt Viktigast allt den ger en möjlighet till Feedback”

11 Spelide' - anfallsspel Klar arbetsfördelning/roll
Ger en ökad förståelse. Vad? Varför? Hur? Fler mål Trygghet/ Självförtroende Ger möjlighet till självförtroende

12 Hur väljer man en spelide'?
Spelarnas kvalitéer: teknik/taktik fysik mentala/ sociala

13 Välj rätt spelide' för dina spelare
Att skapa en spelidé’ bör alltid leda till delaktighet, vilket är grunden för mänsklig motivation. Motiverade spelare vet vi kan nå oanade nivåer . Motivation är den starkaste drivkraften vi har. Hur får vi fram motiverade spelare?

14 Hur utvecklar man en spelide'?
Listar allt som är positivt med den Listar allt som är negativt Målet är att få över allt det negativa till det positiva

15 Hur utvecklar man en spelide'?
Listar allt som är positivt med den Listar allt som är negativt Målet är att få över allt det negativa till det positiva

16 Vad ger det åt spelaren? Det ger spelaren en rytm i sitt agerande ” tanke – känsla - handling” Större möjlighet att bli bättre.” lättare att få feedback” Kan utnyttja spelarens potential till 100% Skapar en laganda ”Så här spelar vi” Skapar ett självförtroende. Detta har vi varit med om att ta fram! Ger resultat på lång sikt

17 Vilka gör jobbet? Detta är ett jobb för alla spelare och ledare att medverka i. Genomför man detta på rätt sätt skapar det medansvar och delaktighet som är helt avgörande. Det krävs stor kunskap och kompetens, men det kan man skapa sig genom studier av andra föreningar och lag. Det allra viktigaste är ett gott ledarskap och ett stort intresse från spelarna.

18 Några nyckelfärdigheter för:
Anfallspelare Försvarsspelare Målvakt

19 Anfallspelare: Kunna passa och fånga bollen i hög fart
Kunna göra genombrott åt både höger och vänster Kunna dra på sig nästa spelare och passa vidare trots att man blir tacklad Kunna behärska 3 – valsituationer och inte behöva bestämma sig i förväg om man ska skjuta passa vidare – eller spela in på linjen Kunna klara av minst två målskott som alternativ från sin position

20 Försvarsspelare Kunna ta sin gubbe. ( Tackla/stöta och röra på fötterna) Kunna värdera sin motståndare Kunna kommunicera med sin medspelare Behärska de tre Ö:na överta, överblicka, överlämna

21 Målvakt Behärska grundparaderna från olika skottpositioner
Kunna sätta igång spelet snabbt, både kort och långt Kunna läsa täcket Kunna lura skytten Rädda bollen, till skillnad från att endast bli träffad

22 Schema för att utvärdra sin spelide'.
Match Datum Utförd av spel/namn/position_______________________ Med bedömning av lagets insats mot bakgrund av spelidén. Mindre bra Medel Bra Vad var bra? Vad var mindre bra? Med bedömning av min egen insats mot bakgrund av spelidén. Mindre bra Medel Bra Vad var bra? Vad var mindre bra? Hur kändes det under matchen Vad/vilka åtgärder tycker du att vi/du ska vidta?

23 Modell till analys av en match
För att kunna analysera och ge feedback efter match / prestation måste det inför matchen finnas uttalade mål: Klara och tydliga Kollektiva – utifrån en spelidé Individuella – utifrån en spelidé Mätbara Utfallet ska visa på: Uppnådda mål Icke uppnådda mål Åtgärder Ex. Skapar lägen men gör inga mål Vad göra - program med spänst Om vi inte skapar möjligheter som spelidén ska ge, utvärdera spelidén

24 Vi vill skapa följande Spelaren äger spelet Analysmodell av en match
Åtgärd Match 3 Åtgärd Feedback Match 2 Match 1 Feedback Spelaren äger spelet Skapa medansvar Spelaren äger sin träning Spelaren äger sin träning


Ladda ner ppt "Vad är en ide´?."

Liknande presentationer


Google-annonser