Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel. 08-735.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel. 08-735."— Presentationens avskrift:

1 Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel. 08-735 09 31 Mobil. 070-549 09 54 peter.brusvik@svenskfotboll.se

2 dispositon UEFA Grassroots Programme Fotbollens spela, lek och lär Förhållningssätt (tävla, dubbla budskap, lärande) Spelarutbildning (mål, principer) Utveckling av tränarutbildningen Peter Brusvik

3

4 Grassroots football All fotboll som inte är professionell eller elit är definierad som ”Grassroots football”, enligt UEFA.

5 generellt Innehåll filosofi barn och ungdomsfotboll handlingsplan kommitté som leder arbetet ansvarig tjänsteman budget

6 ledarprogram ledarutbildning (minst 12 tim) tränarutbildning (minst 60 tim) C-diplom.

7 spelarprogram spelarutbildning för - barn (7 – 12 år) - ungdomar (13 – 18 år)

8 Basic level Foundation Star: philosophy, structure, player and ledares programme Star system Advanced level Social andRegisterdWomensPromotional and Disability StarParticipant StarParticipant StarGrowth Star Superior level Progressive/Advanced Star Outstanding level Exceptional/Fully Comprehensive Star

9 Vår inriktning

10 Vad är fsll? Svensk barn- och ungdomsfotbolls inriktning Beskriver vad vår verksamhet ska stå för och leda till. Hjälp för föreningen – policy, spelarutbildningsplan, ledarförsörjningsplan mm. Utgångspunkt för diskussion – när verksamheten formas.

11 Alla barn ska få: - möjlighet att spela fotboll i den utsträckning de vill. - uppleva glädje och kamratskap. - utvecklas personligt och idrottsligt utifrån sina egna förutsättningar. -möjlighet att utveckla ett livslångt fotbollsintresse. värdegrund

12 Svensk barn- och ungdomsfotbolls riktlinjer behandlar: hänsyn till individens behov positiv och sund miljö målmedveten fotbollssatsning matchen som inlärningstillfälle etiskt och moraliskt förhållningssätt allsidig fotbollsträning riktlinjer

13 1. Riktlinje: Ta hänsyn till individens behov 2. Ledstjärna: sätta spelaren i centrum 3. Hur/varför: personlighet och egenskaper ska uppmärksammas och stimuleras riktlinjer

14 Att tävla... Grundvärdering Motivation Mål Syn på motståndare Syn på regler Spela & vinna? Idealtävlingen tävlar mot utnyttjar tävlingen – vill vara överlägsen dominera & vinna hinder är delvis hinder – domaren är en motståndare fokus på resultatet att tävla dominerar tävlingen vara säker på att vinna allvaret överskuggar leken överlägsna = framgångsrik på fel sätt...

15 Att tävla... Grundvärdering Motivation Mål Syn på motståndare Syn på regler Spela & vinna? Idealtävlingen tävlar med älskar fotboll – delad glädje inlärning & prestation möjliggörare guidar oss – domaren är en medhjälpare fokus på processen att tävla jämt motstånd lek och allvar i balans positiva känslor dominerar ny färdighet = framgång på rätt sätt...

16 Att tävla... ser negativt på motståndaren har förutfattade meningar om motståndaren agerar fientligt och aggressivt mot motståndaren upplever högre anspänning och nervositet kommunicerar sämre använder sina resurser felaktigt utvecklas mindre på fel sätt innebär att människor...

17 Tränaren bör prata om... att respektera motståndaren att motståndaren behövs för att det ska bli match att de möjliggör glädje och utmaningar att utan dem kan vi inte utveckla oss själva och att undvika metaforer kring krig och slag etc.

18 Dubbla budskap ledaren säger ofta att resultatet inte är viktigt och att de vill tona ner allvaret och prestationskraven men i sitt handlande visar ledaren ofta det motsatta

19 Tona ner kraven på prestation och framtid. Betona istället lärande och de sociala relationerna.

20 Tänk på att barnet redan är präglat av den ”vuxna” idrottsmiljön.

21 Bedömning Hur ska vi bedöma kvalitén på en aktivitet? Lär sig spelarna spelet fotboll? Spelar spelarna spelet fotboll? Upplever spelarna glädje?

22 filosofi vision gällande fotboll – ”vinn” matcherna vision gällande coachning – spelarna ska bli mer och mer ansvariga för att lösa situationerna på planen själva vision gällande undervisning – lära sig genom praktik

23 filosofi för arbetet att lära sig att spela fotboll...  vision gällande fotboll  vision om hur vi lär ut fotboll (principer för lärande)  individen i centrum för aktiviteten  lära sig att göra det själv (spelaren)

24 tematräning

25 rörelseövningar

26 bollek

27 anfallsteknik

28 smålagsspel

29 målvaktslek

30 Spelets idé? Att prestera som ett lag? Att få instruktion? Att kunna ta feed-back? Att löpa långt utan boll? Att vara ”åskådare”? Vad lär sig spelaren?


Ladda ner ppt "Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel. 08-735."

Liknande presentationer


Google-annonser