Läroplansträff 2014-10-14 Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Systematiskt kvalitetsarbete
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Dagordning föräldraråd 2/6
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Föräldraråd
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Läroplansträff fritidshem
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Varför all denna utvärdering?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Läroplansträff 2014-10-14 Välkomna!

Dagordning Återblick träff 140904 Lärande samtal om bedömning av elevers kunskaper 10 forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling Presentation av analysmodell Analys av kunskapsresultat Planering rektor + piloter

Återkoppling 2014-09-04 Genomgång av kunskapsresultat på nationella prov, en tydlig förbättring i kommunen på alla nivåer Att sätta tydliga mål, målkriterier och förväntade effekter Bedömningsaspekter, att föra och följa enkla/utvecklade/välutvecklade resonemang Hur gick arbetet på era skolor med detta?

- en analysmodell för att analysera kunskapsresultat i skolan Analys av resultat - en analysmodell för att analysera kunskapsresultat i skolan

Utvärdera resultaten Era resultat Genomför era åtgärder Undervisning Förutsättningar Handlingsplan Varför blir det som det blir när vi gör som vi gör? Hur ska vi åtgärda våra brister?

Centrala tankar Uppföljning och utvärdering är centralt i mål och resultatstyrning Grund i ett systematiskt kvalitetsarbete Det räcker inte att följa reglerna utan det handlar också om i vilken grad som målen har uppfyllts

Uppföljning Sker kontinuerligt Samla in information och underlag om hur resultaten ser ut just nu Informationen är värderingsfri Både kvalitativt och kvantitativt Kan vara av arten ”felsökning och reparationsarbete” Söker ”bromsklossar och hinder” Löser lätta problem ganska snabbt

Utvärdering ”Noggrann bedömning i efterhand av utfall, slutprestationer, förvaltning och beslutsinnehåll samt organisering av offentlig verksamhet vilken tänkes spela roll i beslutsfattande” Vedung (2009) Sker vid utvalda tillfällen Innehåller värderingar

Grunder för utvärdering Granska Värdera Särskilt utvalda delar Mot förutbestämda kriterier

Styrdokumenten skola Lärarnas utvärdering av elevernas kunskapsresultat Lärarna ska tillsammans med sina elever utvärdera undervisningen ( utom Vux ) 1 gång/ utveckling av verksamhetens kvallitet 189 gånger/utveckling av elevernas resultat

Vad behöver utvärderas? Undervisningens kvalitet i alla skolformer Enskilda områden t ex studie och yrkesvägledning Allmänna råd bedömning och betyg, planering och genomförande av undervisning och individuella utvecklingsplanen Ofta bedömning på individnivå Utvärdering på grupp och organisationsnivå

Planering av uppföljning och utvärdering Vad? – vilket/vilka mål ska utvärderas? Varför? – varför ska vi utvärdera just detta mål? Hur? – Hur ska data samlas in? När? Vem? Hur blev det? – Analys, resultat i förhållande till de nationella målen

Varför analys? Den viktigaste beståndsdelen i ett systematiskt kvalitetsarbete En fördjupad utvärdering av utvalt område Varför blir det som det blir när vi gör som vi gör? Analysarbetet ska dokumenteras Lättare att analysera om man utgår från en modell

Modell för analys i skolan Steg 1 Sortera kunskapsresultat Steg 2 Avgränsa analysen Variant 1: Analys av kunskap - inflytande Variant 2: Analys av kunskap – undervisningsklimat Variant 3: Analys av kunskap – särskilt stöd Steg 3 Samlad analys – dra slutsatser Håkansson, J (2013) Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem

Sortera kunskapsresultat Vilka är de dokumenterade kunskapsresultaten? Vilka skillnader finns mellan I) program II) ämnen, III) årskurser, IIII) klasser V) pojkar/flickor, VI) nationella prov VII) Olika år bakåt i tiden Formulera hypoteser om varför dessa skillnader har uppstått? Koppla till andra påverkansfaktorer i läroplan och i forskning Vilka resultat är goda/mindre goda? Argument? Välj ut något/några resultat och fortsätt analysen

Avgränsa analysen ( inflytande) Vilken förståelse har eleverna av de mål och kunskapskrav de förväntas nå? Hur har vi arbetat med det? Vilket inflytande i undervisning har eleverna haft? Planering? Arbetsformer? Innehåll? Utvärdering? Examinationer? På vilket sätt har ovanstående påverkat kunskapsresultaten inom det valda området

Avgränsa analysen ( klimat) I vad mån har eleverna varit resurser för varandra i att nå målen? Hur har de tränats i det? Vad i undervisningsklimatet har försvårat kunskapsutvecklingen? Vad har gjorts för att motverka det? Vad kan göras mera? På vilket sätt har ovanstående påverkat kunskapsresultaten inom det valda området?

Avgränsa analysen ( särskilt stöd) Hur har det särskilda stödet organiserats? Hur uppfattar eleverna stödet? Hur har stödet bidragit till elevernas kunskapsutveckling? Är effekterna tillräckliga? Vad kan göras annorlunda? På vilket sätt har ovanstående påverkat kunskapsresultaten inom det valda området?

Samlad analys - dra slutsatser På vilket sätt har kunskapsresultaten påverkats av faktorerna inflytande – klimat – stöd? Vilka slutsatser kan dras av de genomförda analyserna? Var finns utvecklingsbehoven inom ovanstående områden? Vilka insatser behövs och vilka effekter väntar vi oss?

Analysområden skolan Förutsättningar, resurser, SPU, behörighet, schema, lokaler mm Undervisningsklimat - Arbetsro, ledarskap, leda lärprocesser Inflytande över undervisning och examinationer - Vara med och välja metoder, arbetsformer och examinationsuppgift Särskilt stöd - Anpassas verksamheten efter alla elevers olika behov? Formativ bedömning -Tydliga mål, återkoppling och feedback - Hur får eleverna visa sina kunskaper inom området? - Vilka examinationsuppgifter används, pedagogiska planeringar

Uppgift Titta på er skolas resultat enligt SIRIS 2014. Välj ut något område som ni ska analysera lite djupare enligt Håkanssons modell Börja fundera hur ni ska samla in resultat i er utvärdering Gör analysen hemma mellan träffarna Vid nästa träff ska varje skola redovisa sin analys under ca 10 min

Inför nästa träff Läs resten av Timperlys häfte Gör en analys av valfritt område där ni behöver fördjupa era kunskaper Dokumentera detta

Planering rektor + piloter Hur ska ni gå vidare med dagens kunskaper och innehåll till era kollegor på skolan?