Läsutveckling Utvärdering Samverkan Biblioteken i Borås Barn- och skolbibliotekarier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Nyttan av fritidspedagogik ?!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Carina Bergqvist Torvallaskolan
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Exempel utifrån ett antal målområden
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
En sammanhållen etableringskedja
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Arbetsplan för skolbiblioteket
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
LFA- Logical Framework Approach
Styrgrupp Främlingsfientlighet Miljölobbying Fritidsgårdar/Aktiviteter Skolsamarbete Kollektivtrafiken Utveckla Södertälje Mohamed.
Förskolan Ekot´s modell för
Välkommen till ESF:s seminarium
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
9. PROJEKTLEDNING, KONTROLL och KOMMUNIKATION. PROJEKTLEDNING  Projektledare  Ledningsgrupp? – Ekonomiansvarig? – Publicitet? – Utvärderare / följeforskare?
Bakgrund Utsatthet Utanförskap Låg tillit till sin profession
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Molndal.se Digitala barn – Digital delaktighet – Utmaning för regionbibliotek… Anette Eliasson, Biblioteken i Mölndal.
Projekt Måltidssamtal. Projekt Måltidssamtal Ettårigt projekt Ägs av Studieförbundet Vuxenskolan Södra Mellansverige Medel från Allmänna Arvsfonden En.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Medieplan 2008 (2012) Arbetsplatslärande på Arvika Bibliotek.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Förskolan Ekot´s modell för
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Syfte med nominering Tydligöra handledarens viktiga arbete för elever, praktikanter och nyanställdas introduktion och lärande på arbetsplatserna. Tydliggöra.
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Att starta, planera och driva projekt
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Workshop Arbetsplatslärande.
InVäst - Integration Västsverige
Presentationens avskrift:

Läsutveckling Utvärdering Samverkan Biblioteken i Borås Barn- och skolbibliotekarier

Alla barn och ungdomar som bor i Borås stad skall ha samma möjligheter och tillgång till läsupplevelser, språkutveckling och lässtimulans

Stöd från Kulturrådet Lokalt förankrat Verksamhetsansvariga i kommundelarna både bibliotek och skola

Projektets bakgrund Kommundelsorganisationen Stärkande av professionsidentitet Kunskapsöverförning vid nyanställning/ kommande generationsväxling

Projektets bakgrund Många människor i organisationen med stor kompetens men brist på tid till gemensam reflektion och metodutveckling

Projektets svårigheter Lång förankringsprocess Otydlighet Tidsbrist hos alla ?

Projektorganisation Styrgrupp Projektledare Chef för stadsbiblioteket 2 barnbibliotekarier 2 skolbibliotekarier Representant från Högskolan i Borås Representant från Regionbibliotek Västra Götaland Referensgrupper Barnbibliotekariegruppen i Borås Skolbibliotekariegruppen i Borås

Mål Hjälpa och stimulera alla barn och ungdomar i Borås stad att utveckla sitt läsintresse utveckla sitt språk få redskap för framtida skolarbete få en meningsfull fritid

Delmål Skapa förutsättningar för samarbete tvärsöver kommundelsgränser bilda nya mötesplatser bilda nya nätverk

Delmål Utveckla en modell för dokumentation, utvärdering och analys av det lässtimulerande arbete som bedrivs i kommunen

Delmål Säkra kunskaps- och erfarenhetsöverföring vid kommande generationsskifte

Delmål Stärka och utveckla bibliotekariernas kompetens Inspirera och ge stimulans i det viktiga litteraturpedagogiska arbetet

Vad gör vi då? Allt vårt vanliga arbete! Projektet blir en väg att samla och synliggöra allt vad som redan görs Kommunicera!

Aktiviteter hittills: Barnbokens vecka våren 2008 Gemensam lansering Föreläsningsserier Astrid Lindgren 2007, Lennart Hellsing 2008 (i samarbete med Högskolan i Borås)

Kompetensutvecklingsdagar dec. 07, juni 08 /och nov 08/ gemensamt för alla barn- och skolbibliotekarier MVG 2 PLUS-deltagare från Borås MVG - metodutveckling, visioner och grunder Metodutvecklingprojekt kring litteraturförmedling för 30 barnbibliotekarier i Västra Götaland, Halland och Sörmland.

Utvärdering Barnens läsvanor? Läsförmåga? Våra egna metoder? Själva projektet?

Dokumentation Formulär Erfarenhetsbank Tipskatalog

Verksamhet: Vad är det du bedriver? Hur benämner du den? Datum: När genomförs verksamheten? Skriv åtminstone året. Metod: Hur/vad gör du? Förberedelse/tidsåtgång/genomförande: Hur förbereder du verksamheten? Berätta! Hur mycket tid tar det? Målgrupp: Vilka är verksamheten planerad för? Mål: Vad vill du uppnå med verksamheten? Berätta!

Periodicitet: Hur ofta brukar denna verksamhet genomföras för den målgrupp du angivit. Plats: I vilken lokal äger verksamheten rum? Kontaktperson: Vem är det som verkställer verksamheten? Personal/Samverkanspartners: Vilken personal är involverad för att verksamheten skall genomföras? (före, under, efter) Litteratur och annat material: Vad använder du för att genomföra/verkställa aktiviteten? Om det gäller böcker -berätta gärna vilka titlar du utgår ifrån.

Referenslitteratur: Facklitteratur, broschyrer etc som inspiration. Har du tips? Berätta! Erfarenheter/reflektioner: Vad är viktigt att berätta om den här verksamheten? Både positivt och negativt. Utvecklingsmöjligheter/önskemål: Hur vill du utveckla verksamheten? Berätta!

Formulären är webbaserade sänds in kan sparas ”hemma” som word-dokument sökbara inom PLUS-gruppen Varning för tungrodd administration MEN

Bibliotekariekåren är dåliga på att dokumentera sitt egna arbete Projektets förhoppning är att synliggöra vår kompetens för oss själva /höja självkänslan!/ för omvärlden kollegor - politiker - brukare

Exempel på samverkan Tvärgrupper/Nätverk BVC Bokprat Metodutveckling Sagostunder Bokklubbar

Gemensam utbildning Kurs på högskolan VT 09 7,5 p. ¼ fart - 3 timmars föreläsning varannan vecka. Upppdragsutbildning, dvs PLUS-projektet kan skräddarsy kursen.

Delkurs 1Läsfrämjande – vad kan det vara? Delkurs 2Dokumentation och utvärdering Delkurs 3Profession - vadå och hurdå?

Föreläsningstiden sker på betald arbetstid Inläsningstiden sker på egen tid En del av vårt ordinarie läsfrämjande arbete kan användas inom kursen Man kan välja att tenta för högskolepoäng eller ej För varje deltagare kan PLUS bidra med 5000 kr i vikariekostnad (ca halva kostnaden)

Förhoppning Förändrat arbetssätt Förnyat metodarbete Stärkt profession Ökad kommunikation OCH

”att varenda unge i Borås skall tycka om att läsa”