Lärandemål 18.1.2010. Program 10.15-11.00 Dialogerna 1& 2 11.00-11.45 Presentation av dialog 2 11.45-13.00 Lunch 13.00-13.45 dialog 3 14.00-15.00 dialog.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Välkommen till Forskarhjälpen 2012! Medicinjakten Guldjakten ?
Muntliga nationella prov i svenska
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Mitt jobb & Min karriär.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Mål och betygskriterier
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Stora additionstabellen
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
Aktivt lyssnade.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Välkommen till STs påbyggnadsutbildning i Arbetsmiljö.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 19 nov Kommer igång med småprat Presentationer + diskussioner Grammatikövningar.
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Forum för genusvetenskap
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
HVB Barn och Unga 2013.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Exempel på skriftligt omdöme
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Svenska som andraspråk 3
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Lärandemål

Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog Kaffe, evaluering och slutdiskussion.

Appreciative Inquiry lyssna, respektera, vänta, säg vad du menar  alla har ansvar över dialogen  lyssna på dig själv och andra  fråga om inte du förstod  strukturera diskussionen  för andras tankar vidare, bygg på andras tankar  fråga och undra  ta ansvar för att alla får muntur  var kort och koncis i dina talturer

Mål för dagen  att skriva lärandemål för Introduktionskursen och Teori I & klassiker och Teori II  fastställa baslitteratur för de obligatoriska kurserna ifall tid finns Mera allmänt:  fundera på den röda tråden i studier i kvinnovetenskap, vad ska studeranden ha lärt sig?  vad ska vi fortsätta att arbeta med?

1. Dialog: Discover. Vad fungerar?  Berätta parvis åt varandra (eller i grupp som runda) 3 minuters berättelse ur din perspektiv (antingen a eller b) Vad är bästa och det mest värdefulla med Intron, Teori I eller annan obligatorisk kurs som du hållit? Vilka är de nyckelfaktorer som gör kursen bra? Vad tycker du att inte ska förloras? Vad skulle vara en perfekt introkurs? Vad skall studeranden ha lärt sig, vad ska de ta med sig från den?

2. Dialog: Dream. Vad vill vi?  Alla berättar (turvis/som en runda 3min/person) det de hört av andra i dialog 1. Berätta särskilt om det som är bra och fungerande. Vilka är styrkorna?  Varje grupp ritar på ett stort papper en presentation om de ”perfekta studierna” i kvinnovetenskap och en idealisk studiegång. Ni behöver inte fundera på realiteter, resurser.

3.Dialog: Design. Röda trådet i studiegången i kvinnovetenskap (Grupp 1) Vad lär man sig på intron? (Grupp 2) Vilket är förhållandet mellan intro och teori I? (Grupp 3 börjar) Vilket är förhållandet mellan teori I och teori II?  Fundera särskilt på hur olika delar bildar en helhet. Vilken är logiken?  Vilken baslitteratur på dessa kurser?  Var konkret och realistisk. Ni kan använda existerande kursmappar som utgångspunkt.

4. Dialog: Deliver. Vi gör en konkret plan för nästa veckas husmöte.  Grupp 1: intro  Grupp 2: teori I  Grupp 3: teori II  Fastställ lärandemålen och litteraturen för dessa kurser, ge förslag över examinationsformer.  Utnyttja guiden för lärandemål vid behov

Resultat: Lärandemål för introduktionskursen i kvinnovetenskap Studeranden kan  redogöra för centrala begrepp inom kvinnovetenskaplig forskning: kvinna, sexualitet, skillnad, jämställdhet, aktörskap, förändring, makt.  problematisera kön och förstå det i ett intersektionellt perspektiv  skriftligt sammanfatta kärnan i en vetenskaplig text  diskutera de aktuella forskningsfrågorna  delta aktivt i ett gemensamt kursprojekt

Resultat: Lärandemål för teori I & klassiker Studeranden ska kunna  redogöra för centrala teorier och teoretiker inom kvinnovetenskap  sätta kvinnovetenskapliga debatter i en historisk kontext  lära sig att använda i tal och skrift de kvinnovetenskapliga begrepp som kursen behandlat

Evaluering  Fungerade metoden?  Tid? Tillräckligt, för lite, för mycket?  Vad skulle vara viktigt att ta upp näst?