Projekterande arbetssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Välkomna till förskolan Akvarellen
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Välkomna till Förskolan Lodet
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
En dag på Skogsgrinden…
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Workshop inför Projektet
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Skriva noveller.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förskolan Ekot´s modell för
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Barnkonventionen i förskolan
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Helhet och allsidighet
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Projekterande arbetssätt

Ställningstagande Skolverket har gjort det genom Lpfö 98/10 Barn och ungdomsförvaltningen och politikerna har tagit ställning för ett Reggio Emilia inspirerat arbetssätt-projekterande arbetssätt. B.l.a genom Utvecklingsprogrammet för förskolan samt utbildning av pedagogistor. Satsningar på fortbildning. Cheferna har gjort det ex genom samarbetet med Reggio Emilia institutet och Harold Göthsson. Kan vi ta ett annat beslut? Vill vi det?

Vad betyder det då? Projekterande arbetssätt Vi arbetar projekterande i mindre barngrupper för att integrera, blanda och skapa växelverkan mellan verksamhetens alla delar och de 100 språken – projektet blir oljan som får kuggarna i verksamheten att snurra i en helhet. Projekt fokuset är av underordnad betydelse – det är barnets undersökande, frågor och teorier som ska vara i fokus. Projektets huvudfråga och ämne kan komma från barnen såväl som från oss pedagoger. Valet av projekt ska utgå från de tankar, antaganden och diskussioner barnen har i sitt vardagsliv. Det kan vara projekt som sträcker sig över en lång eller kort tidsperiod.

Hur då? Genom att vi ger barnen rika möjligheter att tänka och reflektera över ett fenomen, ide, sak m.m. Använda oss av det kollektiva lärandet, både vad gäller barn och vuxna. Utforska, leka och uppleva på olika sätt med alla sinnen Lärande på ett djupare plan, att få vända och vrida på sanningar och få prova olika teorier. Lärande genom lek Barnen blir delaktiga och får mer inflytande, barnen blir huvudpersoner i sitt lärande. Bygger på barnens frågeställningar, blir meningsfullt Vi vill att barnen ska vara producenter inte konsumenter Miljö och material, inte så mycket ”färdigt” material Processen viktig, inte alltid ett ”resultat”

En början Utan spaning, ingen aning! Gör observationer. Filma, fota. Ge barnen något att interagera med. Iscensättningar, en promenad m.m. Låt barnen återbesöka sina ”platser” med hjälp av dokumentationen. Se vad som händer.

Tänk tillsammans Titta på er dokumentation, vad fångas barnen av? Enas om ett gemensamt fokus- inte för snävt. Arbetslagets reflektion, det är ni som gör valen! Inventera era tankar och ideer. Formulera ett syfte att navigera efter. Syftet kan revideras efter resans gång. På hur många sätt kan vi förstå och undersöka detta? Ex vilka matematiska möjligheter inrymmer detta? Hur får vi det hela undersökningsbart? Hur organiserar vi miljön? Projektet ska leva i miljön. Hur finner vi spår att gå vidare med? Hur är barnen delaktiga?

Nu inleds en ny fas i projektet Görandet! Prova olika saker ni har sett fångar barnen. Låt hösten vara ett enda utforskande av vad projektet kan bli. När man kan se var det lutar åt av alla fokusområden, kanske i november. Då gör ni ett nytt val. Vad smalnar vi av på? Vad har detta lett oss fram till? Våren ägnas åt fördjupning av ett fokusområde.

Proximala utvecklingszonen Leif Strandberg tolkar Vygotskij. Se nästa blad

Att göra fast vi inte kan…men kan ändå! Tillsammans med andra. Lille Skutt symboliserar förskolebarnets konkreta tänkande. Skalman symboliserar den vuxnes förmåga till abstrakt tänkande. Katten Jansson och husmusen är de allra yngsta barnen. Skalman gör några saker 1.Svarar att han vet vad det är. Han har ett papper i skalet om det, alltså är det viktigt. 2. Han säger att det kan vara svårt att förstå. 3.Det bästa, han förklarar ändå! Alltså var inte rädd för att bjuda in barnen till abstrakta resonemang. De kanske inte förstår allt men det skapar ett deltagande i ett spännande resonemang och öppnar en dörr för utvecklingen på sin nivå. Det svåra överförs inte men det utövar ett inflytande över det de redan kan. Att befinna sig i sin proximala utvecklingszon är när vi möter något som är över vår förmåga men likafullt utövar inflytande för utvecklingen och faktiskt medverkar till att vi kan agera långt utöver det vi för stunden kan. Att göra fast vi inte kan…men kan ändå! Tillsammans med andra. Det är nyckeln till assymetrisk relation Spänningen mellan det vi kan och det vi inte kan. Den vuxnes sätt att förklara fenomen, tala med svåra ord.

Nu kör vi! Lite läskige här borta!

Det finns inget som är rätt för alla! Det krävs mod för att våga prova något nytt och något oförutsägbart, var inte rädda för att det inte blir som ni tänkt, det är inget misslyckande. Det finns inget som är rätt för alla! Enda gången man misslyckas är om man inte försöker

Frågor att ställa sig: Hur stannar vi upp och fördjupar oss i det vi hör och ser? Hur blandar vi in lek och gestaltande för att undersökandet ska bli intressant? Vad är det som gör att barnen vill? Hur ofta reflekterar vi med barnen kring deras utforskande? Hur kan vi vuxna utmana barnen när det gäller sådant de inte själv kommer på? Hur kommer vi förbi lyssnandet? Lusten!!!

Miljö och Material Miljö och material talar direkt till barnen om vad som är möjligt att göra. Den är också medskapare av vem barnet kan bli. Den är medskapare av vad projektet kan bli. Estetik, ordning och reda Variation, lagom med material, rent, fint Att hamna i ett pågående.. Vi påverkas av det vi blir serverade Gör miljön och materialet barnen självständiga? Kan barnen göra egna val?

Känna mera….

Jag vet hur det blir bubblor!!! Här beskriver jag ett par mini projekt