- Horisontella kriterier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Disposition - Hållbar utveckling
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Kultur för alla – gäller det mig
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Beredningen för integration och mångfald
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mänskliga rättigheter
Vad är identitet?.
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Vägen till ett bra projekt
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
i kommuner, landsting/regioner
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Läroplansträff fritidshem
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Europeiska Integrationsfonden för tredjelandsmedborgare.
Kön Könsidentitet Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning, Funktionshinder Sexuell läggning Ålder Föreslagna diskrimineringsgrunder i.
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
Europeiska Integrationsfonden för tredjelandsmedborgare.
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
HBTQ-certifiering inom
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Att arbeta med fördomar i skolan
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

- Horisontella kriterier Disposition 2010-02-23 - Horisontella kriterier Beredningsprocessen Jämställdhet, Integration och Mångfald Miljö Sammanfattning

LÄGES/SLUTRAPPORT Främjande BESLUT SAMMANFATTNING BEDÖMNING ANSÖKAN Direkt främjande Främjande Passivt ställningstagande Risk för negativ påverkan Sökande fyller i Sökande fyller i hur man har uppfyllt sina åtaganden. Handläggaren gör sin bedömning utifrån beslutet och ansökan, så att projektet följer bedömningskriteriet. BESLUT BESKRIVNING Bedömning samt sökandens beskrivning/ motivering utifrån ansökan. Där sökande motiverar ovanstående påstående Sökande fyller i SAMMANFATTNING Handläggaren anger bedömningkriterie, samt sökandens beskrivning/ motivering utifrån ansökan. Föredragande föreslår bedömningsförslaget till styrkommittén BEDÖMNING Berednings-processen, dvs handläggare via samrådsmöten, sekretariatsmöte etc - Direkt främjande Främjande Passivt ställningstagande - Risk för negativ påverkan Handläggaren ska, i dialog med sökanden, kunna göra bedömningen om projektet verkligen bidrar aktivt till främjandet av hållbar utveckling. Här kan handläggaren använda sig av olika former av bedömningsstöd. Målsättningen är att inget projekt ska ha ett passivt ställningstagande/risk för negativ påverkan utan vi eftersträvar att alla projekt ska ha en positiv och aktiv attityd till hållbar utveckling. Det går att vända trenden!

Varför känns detta så omodernt?

Hållbar utveckling En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) Allt vi gör skall hålla i längden!

Jämställdhet, Integration och Mångfald Unionen ska bygga på värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättsstaten och respekt för de mänskliga rättigheterna, inklusive rättigheter för personer som tillhör minoriteter. Dessa värden ska vara gemensamma för medlemsstaterna i ett samhälle som kännetecknas av mångfald, icke-diskriminering, tolerans, rättvisa, solidaritet och principen om jämställdhet mellan kvinnor och män. ( Fördraget om Europeiska Unionen)

Begrepp Jämställdhet handlar om kvinnor och män. Kvinnor och män har samma makt att forma samhället och sina egna liv. Samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter inom livets alla områden. Jämlikhet handlar om alla människors lika värde oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder (Mångfald)

Konkret i projektarbetet Riktas projektets insatser till både kvinnor och män? Förstärker projektets insatser stereotyper eller försöker man bryta mönster? Finns det aktuell statistik vid ”ingångsläget” om kvinnor/ män? Finns det en jämn könsfördelning i projektorganisationen? Vilka roller har kvinnor alt män i projektorganisationen?

Konkret i projektarbetet Bidrar projektets insatser till ökad mångfald och integration i det gränsregionala utvecklingsarbetet? Hur ser mångfalden ut i projektorganisationen? Kan alla grupper delta i projektets aktiviteter/insatser? Information/ marknadsföring – speglar det mångfalden i organisationen/ samhället? Vilken värdegrund finns i organisationen?

Mångfaldsmedveten ”Förmåga att se och ta tillvara olikheter. Förstå hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Ha förmåga att ta detta i beaktande när beslut fattas och handlingssätt väljs” Min reaktion på andra handlar inte om ”dom” utan främst om ”mig”! ( Röda Korsets byrå mot diskriminering)

ATTITYD- FILTER Projektorganisationen har en möjlighet att påverka deltagarnas attitydfilter

Miljö Miljöskyddskraven ska integreras i utformningen och genomförandet av gemenskapens politik och verksamhet, särskilt i syfte att främja en hållbar utveckling (artikel 6, fördraget) Fondernas mål skall förverkligas inom ramen för hållbar utveckling och gemenskapens främjande av målet att skydda och förbättra miljön enligt artikel 11 i fördraget (artikel 17, förordningen 1083/2006) Miljökonsekvensbeskrivning enligt EG direktiv 2001/42

Hållbar utveckling – i projektarbete och i projektbedömningar Miljöhänsyn ska integreras i programmets fullföljande det vill säga i huvudsakligen i prövningen av projektansökningar Miljöbedömningsblankett Miljömedvetenhet Natura 2000 Energieffektivitet - Klimatförändringen/ koldioxidutsläpp

Olika scenarier för utsläpp av växthusgaser från 2000 till 2100 Ur FN:s klimatrapport (2007)

Konkret i projektarbetet Produkturval Resande Energianvändning Kunskap om miljön Attityden hos ledningen Utvärdering/ lägesrapport - Har vi åstadkommit något?

ATTITYD- FILTER Projektorganisationen har en möjlighet att påverka deltagarnas attitydfilter

Ta hjälp av vår lägesrapport! Var är vi idag? Vilken kunskapsnivå har vi? Tar vi hänsyn till det horisontella i våra dagliga handlingar? Hitta tillfällen för reflektioner! (inom styrgruppen, bland deltagare osv) Hur mycket och hur kan vi höja kunskapsnivån? Små steg mot rätt riktning Att arbeta horisontellt innebär insatser här och där. Gör det inte så märkvärdigt! Hur mycket kan vi höja nivån genom att använda externt kunskap? Hur mycket kan vi höja nivån genom att använda internt kunskap?

Projektnamn:      Programmet Interreg IV A Nord ska användas som ett instrument i arbetet med att uppnå ökad jämställdhet, integration och mångfald i regionen. I beskrivningen av projektets påverkan på jämställdhet och integration/ mångfald ska varje projekt ange hur projektet kommer att stimulera till jämn könsfördelning och ökad mångfald. Svar och motivering till frågorna 1.-3. är obligatoriska för varje projekt. Övriga frågor är projektspecifika och fylls i utifrån projektets innehåll. Utgå från nuläget, använd gärna stödfrågorna som diskussionsunderlag och beskriv därefter hur projektet kommer att förbättra läget utifrån nulägesanalysen. Vid frågor kontakta programsekretariatet för Interreg IV A Nord. Exempel Kriterier för jämställdhet och integration/ mångfald Nuläge (Diskussionsunderlag för projektdeltagare) Vilka aktiviteter kommer att genomföras i projektet för att förbättra läget utifrån nulägesanalysen? 1. Riktas projektets insatser till både kvinnor och män? Beskriv konkret hur/ på vilket sätt? Vilka typer av insatser riktas till kvinnor alt. till män? Projektets målgrupp? 2. Finns det en jämn könsfördelning i projektorganisationen? Vilka roller har kvinnor alt. män i projektorganisationen? 3. Bidrar projektets insatser till ökad mångfald/ integration i det gränsregionala utvecklingsarbetet? Kommer projektet att ge samma förutsättningar för kvinnor och män med utländsk bakgrund? Kan alla grupper delta i projektets aktiviteter beroende på t ex funktionshinder, etnicitet, språk mm? Information/ marknadsföring – speglar det mångfalden i organisationen/ samhället? Hur ser mångfalden ut i projektorganisationen? Vilken värdegrund finns i organisationen? Tar projektet illvara den kompetens mångfalden i området utgör? Projektspecifika kriterier för jämställdhet och integration/ mångfald

Många bäckar små…