Resursfördelning för- och grundskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Skola och arbetsliv i samverkan
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Talföljder formler och summor
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Barnanpassad utredning
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Idrottslärare om astma
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Biblioteksbussar med avtal. Vår verksamhet i korthet •Två stora fordon •Servar landsbygden och vissa stadsdelar i Uppsala kommun •Vi besöker enskilda.
Syskonförtur och beräkning av kötid Ur ett medborgarperspektiv Utförarmöte förskolor
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Kapitel 11 Prissättning.
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Planering.
Patientsäkerhetsronder
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
UTREDNING OM CENTRAL AVGIFTSHANTERING. Inledning  Stadens budget 2013: – ”Kommunstyrelsen ska i samråd med utbildningsnämnden utreda hur en central avgiftshantering.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
Fakta om undersökningen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Försäkringskassans roll i samverkan
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Europeiska regionalfonden Medborgarbudget. Varför medborgarbudget? För att öka medborgarnas möjlighet till inflytande över budget och resurser Vilka har.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Resursfördelning
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
1 Verksamhetslokaler Bo Garneij Huddinge kommun. 2 Kommentarer Bruttokostnader Att tänka på: Olika organisation - 4 egen regi – 3 i bolag Ständiga förbättringar.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

Resursfördelning för- och grundskolan Träffar på Google Resursfördelning 22 800 Resursfördelning + skola 14 600 Resursfördelning + viktning 716 Resursfördelning + viktning + skola 375 Resursfördelning + viktning + skola + Umeå 125 Resursfördelning + viktning + skola + Skellefteå 25

Resursfördelning för- och grundskolan Resurs – tre förklaringar från SAOB: 1) Åtskålige penninge-summor, hvilka jag upnegotierat, tils jag ifrån Sverige skulle bekommaresource. 2) tillgångar med särskild tanke på den möjlighet som tillgångar av ngt slag ge att åstadkomma l. uträtta ngt, tillgångar som möjliggöra ngt, möjligheter 3) Ett sätt varpå ngt är möjligt att göra, metod l. medel l. åtgärd som är möjlig (t) att använda l. tillgripa i en viss situation, utväg, "väg", chans, möjlighet o. d.; numera i sht om möjlighet l. utväg att rädda sig ur en svårighet l. att reda upp en besvärlig situation l. att livnära sig o. d., företrädesvis i sg., särsk. i uttr Resursfördelningssystem Att ha ett system för att fördela resurser, i detta sammanhang pengar, är sannolikt bättre än att inget ha. Men varje system är trots allt bara ett system för att fördela resurser som man hoppas ska vara mer rättvist* än något annat. Det finns ingen absolut sanning utan det är övergripande mål som bestämmer vilket system man formar. Utgångspunkten i Umeå har varit att få en resursfördelningsmodell som på bästa sätt ska kunna möta de olika verksamheternas behov utifrån uppsatta mål. Detta för att vi på bästa sätt kan stödja våra barns och ungas studieframgång och sociala utveckling. Resurstilldelningen ska därför möta de faktiska behoven så rättvist som möjligt.

Resursfördelning för- och grundskolan Varför en översyn av resursfördelningssystemet i Umeå? Låg tilltro till det gamla systemet främst beroende på dålig transparens och svårt att förstå principerna. Det genomfördes förändringar över tid som man inte förstått och därför inte kunnat påverka från verksamheterna Målet med en ny resursfördelningsmodell ska vara resursfördelningen ska bli överskådligare och lättare att förstå ett fåtal principer ska styra resursfördelningen huvudprinciperna ska vara enhetliga för alla verksamheter utvärdering ska underlättas så att korrigeringar kontinuerligt kan genomföras lika villkor för kommunala och fristående alternativ I projektgruppen fanns representanter för förvaltningsledning, egna verksamheter, kommundelarna, fristående skolor och enskilda förskolor

Resursfördelning för- och grundskolan Vilka var de största bristerna med det gamla systemet? Ej enhetliga grundprinciper för verksamheterna förskola, fritidshem och grundskola Enheterna fick pengar från många olika potter som tillkommit efter hand – ej överskådligt Den viktade resursen var för stor och det rådde stor obalans i tilldelningen mellan de olika ”stadierna” inom grundskolan och mellan olika enheter Ingen konsekvent tilldelning av resurser i relation till timplanen

Resursfördelning för- och grundskolan Huvudprinciper för À-pris/elevpeng Tidigare modell Grundskola / Fritidshem Basresurs 87,4 % – en enhet sedan stegrad tilldelning utifrån viktning Förskola Basresurs 99 % Nuvarande modell Basresurs 94% - lika för alla Basresurs 96,5 % - lika för alla

Resursfördelning för- och grundskolan BUIBASS – Barn och Ungdomar I Behov Av Särskilt Stöd Tidigare modell Alla resurser (36 000 KKR) fördelades efter sökförfarande Ny modell A) Generell BUIBASS ca 60% (20 000 KKR) av de resurser man tidigare sökte har tillförts basresursen vilket motsvarar 2 100 kr per barn/elev för förskola - åk 3 1 200 kr per elev för åk 4-9 B) Resurs följer barnet Enheterna söker för barn/elever med ”omfattande funktionsnedsättningar som är bestående över tid”. För detta finns en budget på 16 000 KKR

Resursfördelning för- och grundskolan Tidigare modell Viktad tilläggsresurs: 12,4 %, alla utom en enhet fick viktad resurs F: 21,6%, åk 1-3: 18,4%, åk 4-6: 10,4%, åk 7-9: 7,5%

Resursfördelning för- och grundskolan Ny modell Viktad tilläggsresurs: 6% av undervisningsresursen, ca 1/3-del av enheterna får del av den

Resursfördelning för- och grundskolan Ett sociokulturellt index tas fram för varje enhet. Detta index bygger på tre bakgrundsfaktorer: * andel barn i familjer med flykting/ invandrarbakgrund * andel barn i familjer som ej har eftergymnasial utbildning * andel barn i familjer som uppbär försörjningsstöd Vad vill man uppnå med en viktad resurs till ett antal enheter? Alla enheter har samma uppdrag men förutsättningarna kan se väldigt olika ut. Det finns stora strukturella skillnader mellan olika områden/enheter. Att fördela extra resurser till några redan från början är ett sätt att göra förutsättningarna för att man ska lyckas blir mer likvärdiga.

Resursfördelning för- och grundskolan Ett index över 0,55 (max. 3,0) ger extra resurs i stegrad omfattning Ca 1/3-del av enheterna får del av en viktad resurs Tilldelning 1000 - 10 000 kr/elev Enheternas index uppdateras varje år med uppgifter från SCB och Socialförvaltningen i Umeå. Att inhämta objektiva fakta i stället för att göra personliga bedömningar är bra. Lönekorrigering - löneskillnader mellan enheter utjämnas

Resursfördelning för- och grundskolan Sammanfattning resurstilldelning till enheterna Basresurs 94 % av undervisningsresursen Viktad resurs 6 % av - ” - Övrig resurs Städ, läromedel, verksamhets- vaktmästare, fortbildning, telefon, kopiator skolbibliotek, mm Bibliotekarier Åk 7-9 SVA Fördelas till skolområden efter index Liten enhet Grundskola en parallell Förskola – 1-2 avd Liten enhet glesbygd Ledarlöner Skolområdeschef förfogar dem för sitt område Övrigt Hyror, skolmåltider, adm stöd, mm är skolgemensamma resurser

Resursfördelning för- och grundskolan Skolgemensamma resurser – vad är det?

Resursfördelning för- och grundskolan Skolgemensamma resurser som inte fördelas till fristående grundskolor men som får nyttja efter behov Skolskjutsar 1 200 kr/elev Skoldatanät 500 Centrala avtal AV-central 170 Badundervisning 400 Skolbiblioteksservice 170 Invandrarundervisn, exkl SVA 845 Sjukhus/BUP/Allergi/Hörsel 160 Resursskolor 450 Asperger, ADHD, Omega m fl 640 Summa 4 535 Skolgemensamma resurser som inte fördelas ut Skolkontor För- och grundskolenämnd

Resursfördelning för- och grundskolan Resurser i KKR till för- och grundskola i Umeå 2008 F åk 1-3 åk 4-6 åk 7-9 Elevpeng 21,4 31,7 34,8 37,6 Övr resurs 0,5 4,5 4,8 6,8 Summa 21,9 36,2 39,6 44,4 Viktad resurs ca 1/3-del av enheterna 1 000 – 10 000 kr À-pris fritidshem 6 år = 34,2 7-9 år = 28,5 Fritidsklubb = 14,2 À-pris förskola 1-3 år = 86,8 4-5 år = 79,8