”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Motivation och förändring
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Barnanpassad utredning
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kompetensombudsträff
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Hur tänka och göra som processtödjare
Kommunikativa workshop – tips på sätt att stötta chefer och ledare Karlstad Bruttoförslag på bilder vi använder när vi håller workshops med.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hårda utmaningar, mjuka lösningar - att förändringsleda Svensk Polis
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Strategisk kommunikation
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
arbetskooperativ Luleå
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Välkommen till Ledardagen!
Konferens och evenemang
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Valnöten VAD/HUR.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Att rita en instruktion
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Lönesamtalet.
Specialister på IT-arbetssätt.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kommunikationsplan för ----
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Retorik.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Retorik.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Förhållningssätten.
Tips & trix.
Evolutionen så här långt
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
Presentationens avskrift:

”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop

Fyra utmaningar IT och verksamhet har inte samma målbild Cheferna tar inte ansvar och saknar tillräckligt engagemang Bristande förståelse och delaktighet hos medarbetarna Förändringen kommuniceras inte tillräckligt

Vilken utmaning tycker du är den största i en förändringsprocess? 1.Gå till det hörnet 2.Berätta för varandra varför ni ställt er där. Har ni goda exempel som ni vill dela med er av? Mindre lyckade exempel? 3.Skriv ner 3 konkreta tips på hur vi kan hantera just ”din”utmaning. 4.Redovisning i storforum

IT och verksamhet har inte samma målbild Vi och de…

Pust Java vs Pust Siebel MÅL = Fokus Verksamheten Med mobilt arbetssätt så ska synligheten och tillgänligheten öka MÅL = Fokus IT Minska förvaltningskostnaderna

Cheferna tar inte ansvar och saknar tillräckligt engagemang Passiv mottagare eller aktiv förändringsledare?

Medarbetarnas förståelse och delaktighet Kan man vara delaktig när man inte förstår?

What´s in it for me?

ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR

ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR Pelle Stina Anna Evert

ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR Pelle Stina Anna Evert 51222

ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR Pelle Stina Anna Evert 51222

Förändrings- kommunikation Att förstå och bli förstådd

Förändringskommunikation Medveten Vilja Kunskap/f örmåga Återkoppling Sändare Budskap Kanal/Proce ss Mottagare Förstå sitt ethos, utveckla kommunikationsfärdigheter, utveckla relationer Skapa tydliga och engagerande budskap om vad, varför och hur Göra medvetna kanalval, använda kanalerna på rätt sätt Förstå målgruppens utgångspunkter och behov

”Det är inte den starkaste av en art som överlever, ej heller den intelligentaste, utan den som reagerar bäst på förändring” Charles Darwin

Står du inför en utmaning och behöver bolla lite tankar och idéer? Tveka inte att höra av dig Välkommen!