”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop
Fyra utmaningar IT och verksamhet har inte samma målbild Cheferna tar inte ansvar och saknar tillräckligt engagemang Bristande förståelse och delaktighet hos medarbetarna Förändringen kommuniceras inte tillräckligt
Vilken utmaning tycker du är den största i en förändringsprocess? 1.Gå till det hörnet 2.Berätta för varandra varför ni ställt er där. Har ni goda exempel som ni vill dela med er av? Mindre lyckade exempel? 3.Skriv ner 3 konkreta tips på hur vi kan hantera just ”din”utmaning. 4.Redovisning i storforum
IT och verksamhet har inte samma målbild Vi och de…
Pust Java vs Pust Siebel MÅL = Fokus Verksamheten Med mobilt arbetssätt så ska synligheten och tillgänligheten öka MÅL = Fokus IT Minska förvaltningskostnaderna
Cheferna tar inte ansvar och saknar tillräckligt engagemang Passiv mottagare eller aktiv förändringsledare?
Medarbetarnas förståelse och delaktighet Kan man vara delaktig när man inte förstår?
What´s in it for me?
ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR
ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR Pelle Stina Anna Evert
ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR Pelle Stina Anna Evert 51222
ADKAR analys av grupp och individ Ge en siffra 1-5 på varje medarbetare beroende på var de befinner sig Dela in gruppen i tre delar: Gr1 vill, Gr2 osäkra, Gr 3 Vill inte Handlingsplan för de som har 1-3 NamnADKAR Pelle Stina Anna Evert 51222
Förändrings- kommunikation Att förstå och bli förstådd
Förändringskommunikation Medveten Vilja Kunskap/f örmåga Återkoppling Sändare Budskap Kanal/Proce ss Mottagare Förstå sitt ethos, utveckla kommunikationsfärdigheter, utveckla relationer Skapa tydliga och engagerande budskap om vad, varför och hur Göra medvetna kanalval, använda kanalerna på rätt sätt Förstå målgruppens utgångspunkter och behov
”Det är inte den starkaste av en art som överlever, ej heller den intelligentaste, utan den som reagerar bäst på förändring” Charles Darwin
Står du inför en utmaning och behöver bolla lite tankar och idéer? Tveka inte att höra av dig Välkommen!