Ungas mångdimensionella behov av stöd och service - en kartläggning av svenskspråkig service som stöder ungas psykiska hälsa i Helsingfors Frida Westerback,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Att förstå anonymiteten (översättning från
Hälsolyftet och LSH-studien
Österbotten.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Patientenkät sommaren -13
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Idrottslärare om astma
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Partille Kommun 2012 Ingegerd Winqvist
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
NEUROPSYKIATRISK COACH
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
AU Digital samverkan LO Process
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
PITEÅÄLVSBYNLULEÅ BODEN BEDRIVA BEHANDLINGSARBETE MED VÅLDSBENÄGNA MÄN I PITEÅ, ÄLVSBYN, LULEÅ OCH BODEN.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Case management och case managers
SAM Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom KBT Samordnare vid Arbetsmarknadsenheten.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Projektet Insatser för unga med dålig psykisk hälsa
Mellan äldreomsorg och psykiatri
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Samverkansinsats Trampolinen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Försäkringskassans roll i samverkan
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Behovsanalys och brukardialog 2011
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Lägesrapport ESF- Strateg Åsa Fichtel Köping 19 maj 2014.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Hälsokunskap Mattlidens gymnasium Period II Lärare: Anu Virtanen.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Ny Remissrutin till BUP
Presentation av tjänst
Utfall/resultat och produkter så här långt
Workshoparbete kring vinjett & servicekarta
Presentationens avskrift:

Ungas mångdimensionella behov av stöd och service - en kartläggning av svenskspråkig service som stöder ungas psykiska hälsa i Helsingfors Frida Westerback, forskarsocialarbetare, Mathilda Wrede-institutet

Kartläggningen Uppdrag: Ungas mångdimensionella och mångtydiga behov av stöd och service. En kartläggning över hur situationen tolkas av nyckelaktörer samt identifiering av kritiska områden. Initiering av dialogiska seminarier gällande temat. Tidtabell:mars-december 2014 Målgrupp: åriga svenskspråkiga unga i Helsingfors, sammanlagt ca personer. Fokus på åringar, 1899 personer.

Kartläggningen Forskningsfrågor  Vilka är nyckelaktörerna inom service som stöder ungas psykiska hälsa på svenska i Helsingfors?  Hur ser spektrumet av de ungas problematik ut enligt nyckelaktörerna?  Vilka är de kritiska områdena inom stödstrukturerna/vårdkedjorna för unga med psykisk ohälsa?  Vilka är fungerande modeller inom stödstrukturerna (god praktik)?

Kartläggningen Praktikforskning ”En initial utgångspunkt är, att kunna samlas vid en gemensam problemställning och att identifiera nyckelaktörer som har ett särskilt intresse för den aktuella problematiken. Ändå är betoningen här inte enbart på hur de olika aktörerna ser på problematiken, utan hur de ser på de olika framtida möjligheterna.” (Julkunen 2014)

Kartläggningen Forskningsarena Tjänster för unga (Nuorten palvelut) Elev- och studerandevård Ungdomsstationen Utkomststöd och socialt arbete Arbetskraftstjänster Barnskyddets eftervård

Kartläggningen Forskningsarena: Svenskspråkig service som stöder ungas psykiska hälsa i Helsingfors (nyckelaktörer) - Elev- och studerandevård (åk 7-9 samt andra stadiet, gymnasier, Utbildningsverket) - Hälsostationsservice på svenska (Social- och hälsovårdsverket) - HUCS Ungdomspsykiatri / TAK-polikliniken - HUCS Ungdomspsykiatrins svenskspråkiga poliklinik - Stengårds psykiatriska poliklinik (Social- och hälsovårdsverket) - Barnskydd (Social- och hälsovårdsverket) - Utkomststöd och socialt arbete för personer under 25 år (Social- och hälsovårdsverket) - Familjerådgivningen (Social- och hälsovårdsverket) - Ungdomsstationen (Social- och hälsovårdsverket) - Sjukhusskolan (EVA-enheten, Utbildningsverket) - Ungdomsverkstaden Sveps (Starten och uppsökandeverksamhet) - Yrkesinstitutet Prakticum (studerandevård, Utbildningsverket, Social- och hälsovårdsverket) - Folkhälsan, Mottagningen för unga och unga vuxna (fd Tonårspolikliniken) - Krisjouren för unga

Kartläggningen Process mars-december 2014  Inledande samtal med aktörer  E-post samt telefonförfrågningar och -intervjuer  Individuella intervjuer (n=40)  Gruppintervju med nyckelaktörer (18.9)  Mångprofessionellt seminarium (18.11)  Rapport till årsskiftet

Kartläggningen Plock ur statistiken (år 2013): o Elev- och studerandevård211 elever i åk 7-10, 97 stud. i gymnasier (kuratorstjänster) 17 elever i åk 7-10 (psykologtjänster) o TAK-polikliniken24 remisser (varav 19 remitterade av skolläkare), 10 har ej gått vidare o Ungdomspsykiatrin (öppen vård)57 klienter (ca 10 av dessa 18-) o Folkhälsan (fd Tonårspoli)31 klienter (13-17-åringar), 14 klienter (18- år) o Krisjouren för unga136 klienter (som avslutat sina besök år 2013) o Sveps26 i Start, 20 i Nonstop, 110 Uppsökande o Sjukhusskolan (EVA-enheten)10 elever i åk 7-9 o Familjerådgivningen59 klienter (13-21-åringar)

Preliminära forskningsresultat Spektrumet av de ungas problematik – vem är det som faller mellan stolarna? o En obestämd, svårdefinierad problematik (luddighet) grundförutsättning för välmående saknas, bristande funktionsförmåga primärvården för lite, specialsjukvården för mycket avsaknad av motivation, mottaglighet stödet hemifrån bristfälligt o Skolrelaterad problematik överpresterande, ambitiösa unga = osynliga i skolan avsaknad av akademiska färdigheter, skoltrötthet, motivations- och koncentrationssvårigheter, skolfrånvaro o Neuropsykiatrisk problematik unga med specialsvårigheter back on track

Preliminära forskningsresultat (Nilsson 2014)

Preliminära forskningsresultat ”Syntyy yhä enemmän semmoisia potilas- tai asiakasryhmiä, jotka eivät kuulu mihinkään.”

Preliminära forskningsresultat ”Ingen av de här ungdomarna kommer att passa in enbart i skolan, eller enbart barnskyddet eller enbart ungdomspsykiatrin eller vad annat det handlar om, utan de kommer alltid att ha bitar av allt det här. Vad kan vi tillsammans göra för att stöda de här unga?”

Kartläggningen Den psykiatriska vårdkedjan Skolhälsovården TAK-polikliniken (tutkimus- arviointi ja kriisi- poliklinikka) Ungdomspsykiatriska polikliniken (HUCS) Tvåspråkig ungdomspsykiatrisk avdelning i Ekenäs

Preliminära forskningsresultat Kritiska områden o Den psykiatriska vårdkedjans många faser Den unga behöver ty sig an till flera olika personer Långvarig väntan på adekvata insatser kan förvärra situationen Kontakten i övergångar viktig Vårdkedjan har blivit längre, mer medicinsk och läkarstyrd Undersökningarnas omfång, diagnostisering Psykiatrins kriterier Åldersgränser och övergångar Avsaknad av föräldrastöd påverkar vårdprocessen Processen är svår för en ung att överblicka och greppa ”Att ta sig genom nålsögat”

Preliminära forskningsresultat Kritiska områden ”Det är många många instanser som utreder och betydligt färre som sedan liksom sköter den här vården, om man tänker på ungdomskedjan, att först skall de till någon, de kanske kommer till skolpsykologen eller kuratorn, som sedan skickar till läkaren, för att de skall få en remiss till en TAK-poliklinik, där de sedan utreds och sedan kommer de till ungdomspsykiatrin och sedan rekommenderar ni en terapeut, alltså fem sex steg, räknar jag upp här.”

Preliminära forskningsresultat Kritiska områden o Det svenskspråkiga servicefältet är splittrat och resursmässigt begränsat Snäva organisationsgränser och –definitioner Små sårbara enheter med begränsade resurser Vårdansvaret är splittrat på flera olika aktörer och sektorer Begränsad samordning, bristande kontinuitet, sen samverkan, bristande kommunikation Kommunikationen i samband med övergångar Helhetsbilden gällande fältet bristfälligt Samarbete på personnivå (strukturer saknas) Särlösningar på personnivå (strukturer saknas) Diskussion om förväntningar saknas Få svenskspråkiga klienter kan leda till svag kontaktyta till det svenska servicefältet Hänvisas unga till rätta instanser? Interna organisationsförändringar Bristfällig information utspridd på olika nätsidor (ex. Psykporten.fi)

Preliminära forskningsresultat Kritiska områden ”Det är svårt att veta vad det finns för service och vad det finns för tjänster och sedan när man råkar känna någon som börjar jobba någonstans, så inser man att jo, det här finns här, att det här kan man kanske använda sig av och så här. Så det är nog lite svårt att veta vad man skall göra, det känns som att varje gång som jag har en svensk ungdom och det är inte helt klart vart man skickar den, så får man fundera om och försöka kartlägga vad det finns för tjänster, att det är, ja, oklart vad som finns att tillgå.”

Preliminära forskningsresultat Kritiska områden o Servicens tillgänglighet och form Ingångarna varierar (från anonymitet till hög tröskel) Behov av alternativa, mer flexibla arbetsformer speciellt inom psykiatrin, Walk in-polikliniker Möjlighet till handfast stöd i vardagen saknas Möjligheten till rehabiliterande psykoterapi begränsad Elektroniska tjänster både exkluderande och inkluderande

Preliminära forskningsresultat Kritiska områden ”Och sedan kanske det där att det skulle kunna finnas andra serviceformer än att sitta och diskutera, speciellt unga killar eller män kanske har svårt att gå och tala med en tant som sitter mitt emot, mera andra former. Ja, vad är de andra formerna?”

Preliminära forskningsresultat Kritiska områden ”Det känns ganska ofta att mången service är mer uteslutande, att man funderar på kriterier, att vem som hör hit och vem som hör dit och sedan om du är en ungdom som har lite av allting, så vart hör du då och vart får du komma in?”

Preliminära forskningsresultat Behov gällande de unga som riskerar falla utanför stöd- och strukturramarna: o Väldigt konkret handledning för längre tid (modell: Vamos) o Integrerade interventioner i den egna miljön (ex. Hyks Varhain) o Trygga vuxna integrerade i skolmiljön, ex. specialungdomsledare, socialarbetare (Lunabba 2013, Kiilakoski 2014) o Universell förebyggande kunskapsspridning i skolan (Sakellari 2014) o Lättillgänglig, samlad (gränslös), holistisk service mellan primär- och specialsjukvård

Utvecklingsrekommendationer 2015 o Det svenskspråkiga serviceutbudet samlat till en webbtjänst o Strukturerade regelbundna dialogiska möten och seminarier o Utveckling av befintlig verksamhet o Klientperspektiv: klienternas syn på servicen, vilka är klienternas behov? o Beslutsfattares (ledning, politik) stöd för svenska frågor

Tack! Frida Westerback forskarsocialarbetare Mathilda Wrede-institutet tel