Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utfall/resultat och produkter så här långt

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utfall/resultat och produkter så här långt"— Presentationens avskrift:

1 Utfall/resultat och produkter så här långt
1.1. Nätverket består av "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, mångprofessionellt team. Utfall 1: Ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Samarbetsnätverket är förankrat i ledning och servicestrukturer där professionella stöder unga vuxna på nya sätt. 2.1. En processbeskrivning över hur Navigator-nätverket fungerar på svenska samt hur svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. 2.2. En nätverkskarta över befintliga svenskspråkiga välfärdstjänster. 2.3. Kommunikationsplan (internt och utåt) Utfall 2: Konkreta verktyg som stöder de professionella i sitt arbete.

2 Workshop – Grupp 1 Grupp 1) Utfall 1.1. Nätverket består av "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, multiprofessionellt team. Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

3 Workshopresultat Syfte och målsättning: Det behöver ingå i de anställdas arbetsbeskrivning att säkerställa den svenskspråkiga servicen (inte fast vid personen). Detta gäller personalen vid Navigatorn + de "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, multiprofessionellt team.

4 Workshopresultat Navigatorn
Marknadsföring, sociala medier, info i skolor Lätta/tydliga system Ett konkret slutresultat, vad är vad, vem är vem? Följa med finska Navigatorns system Servicebehov? Ungas delaktighet? Vilka aktörer skall vara med? Politiker, beslutsfattare, reformen. Vem sköter den svenskspråkiga servicen?

5 Workshop – Grupp 2 Grupp 2) Utfall 2.1. En processbeskrivning över hur Navigator-nätverket fungerar på svenska samt hur svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

6 Workshopresultat Nuläge: faller på den enskilda arbetstagaren att ta initiativ till att utveckla svenskspråkiga nätverk => detta initiativ borde finnas på chefsnivå. Att svenskspråkiga ska få ta del av lågtröskelservice precis som finskspråkiga => bemötande på svenska => att minska osäkerhet kring svenskspråkig service. Chefer bör ge arbetstagare möjlighet (arbetstid) för att jobba med i det svenskspråkiga nätverket. Chefsnivå: Motverka att svenskspråkiga praktiker blir ensamma i sin roll. Mera svenskspråkiga personalresurser! De som jobbar på svenska måste vara aktiva och visa att de finns till (marknadsföring). Öppen information, nyfikenhet, att dela med sig av vad man gör (som praktiker, organisation). Vem skall förverkliga produkten? Vem håller i paraplyet? Vem har det slutliga ansvaret för att den svenskspråkiga unga får rätt service? För att motverka att unga flyttas vidare från aktör till aktör.

7 Workshop – Grupp 3 Grupp 3) Utfall 2.2. En nätverkskarta över befintliga svenskspråkiga välfärdstjänster. Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

8 Workshopresultat Tydliggöra för kunden, man vet varifrån man får vilken hjälp. Tydliggöra för aktören, samarbete (inte konkurrens), nu finns det massa dubbelarbete, rörigt! Mera resurser på svenska överallt. Motivera er! Tänk utanför boxen! Pengarna nu från olika håll, koordinera, samarbeta, tänk positivt, träffas, känna till fältet. Navigatorn: finns här äkta intresse? Vilja!!? Navigatorn: samma tjänster som på finska, känna till vad som finns, svenskan jämställas med finskan. Stödfunktioner åt Navigatorn (tredje sektorn, staden, staten). Marknadsföring, öppenhet, vilja (inte ”hot”), tydliggöra Navigatorn så att ledningen ser. IDEALET: G18 startar svenskt Navigatornätverkshus! Politiker, stiftelser, kommuner slår sig samman och nytänker!! Vad vill vi på riktigt?

9 Workshopresultat TE Luckan Ungdoms-akademin Sveps Vägledn-ingscenter
Navigatorn TE Sveps FPA Socialen Krisjouren Hälsovård Övriga, Folkhälsan Ungdoms-stationen Skolor, hand-ledare Vägledn-ingscenter Luckan Ungdoms-akademin

10 Workshop – Grupp 4 Grupp 4) Utfall 2.3. Kommunikationsplan (internt och utåt) Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket.

11 Workshopresultat Ingen grupp jobbade med detta tema.


Ladda ner ppt "Utfall/resultat och produkter så här långt"

Liknande presentationer


Google-annonser