Lokal arbetsplan Hedlunda skola 2009-2010. Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Varför fokus på nyanlända just nu
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Lokal arbetsplan Hedlunda Skola 2007/2008.
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Kärnvärden.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Läroplansträff fritidshem
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Välkomna till Edboskolan
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Personen från Skolverket
Resursfördelning Grundskolenämnden
Samverkansråd
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Lokal arbetsplan Hedlunda skola

Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar. Alla elever uppnår godkänd nivå vid de nationella proven i åk 3 och åk 5. Hög måluppfyllelse i alla ämnen. Arbeta vidare med IUP som ett verktyg för elevernas lärande. Verksamheten följer intentionerna i lokal arbetsplan. Ge eleverna kunskap om vad som är grundläggande för allt liv. Utveckla ett rikt och nyanserat språk och förstå betydelsen av att vårda det. Träna eleverna att leva sig in i och förstå andra människors situation. Eleverna ska lära sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra.

Arbetsmiljö och delaktighet Barn och elever möts med respekt och har goda relationer med alla vuxna i verksamheten. Elevens val utvecklas vidare och genomförs under vt Föräldrar och vårdnadshavare känner sig välkomna och delaktiga i verksamheten Klassföräldrarnas roll definieras för nya föräldrar. Eleverna ska lära sig att visa respekt för och omsorg om vår närmiljö.

Pedagogisk verksamhet Barn/ elever ansvara för sitt eget lärande med stöd av vuxen Elever uppnår kunskapsmålen Arbeta vidare med Lions Quest. Fritidshemmets personal tillför kunskap om eleverna eftersom de deltar i några av skolans verksamheter, samtidigt som fritidshemmet genomför egna organiserade aktiviteter efter skoltid. Använda vår natur samt omgivning i skolans undervisning. Verksamheten präglas av helhetssyn ”alla barn är allas barn”. Personalen har kunskap om aktuell pedagogisk forskning och tillämpar sin kunskap i undervisningen.

Styrning ledning och kvalitetsarbete Verksamheten inriktas på barns/elevers måluppfyllelse En organisation där flexibilitet och struktur ger ökad måluppfyllelse för barn/elever En ökad medvetenhet och samsyn hos personal, elever, och föräldrar angående de nationella målens innebörd. Fritidshemmets personal tillför kunskap om barn/ elever

Tillgång till utbildning och omsorg Elevens val nyttjas för att få en ökad måluppfyllelse i respektive aktuellt ämne. Elevers hälsa följs kontinuerligt upp, detta för att underlätta när särskilda insatser krävs.

Resurser Organisationen anpassas till budget. Verksamhetens resurser nyttjas. Personalen erbjuds kompetensutveckling. Personalens kompetensutveckling medför ökad kvalitet i undervisningen.