Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kristina Bäck VFU-handläggare
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Utbildningar till förskollärare
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Examensarbeten och skolutveckling
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad skiljer APL från APU??
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Välkommen till ESF:s seminarium
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
L3VU20.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
VFU i CL-programmet
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014

Kvalitetsarbete VFU VFU-råd: Ska i samverkan med programråden, partnerskolorna och fakultetens VFU-organisation verka för att VFU genomförs, utvärderas och utvecklas i enlighet med fakultetens kvalitetsarbete och ramavtalet. Ramavtal om VFU i Skåne: Lärosätena verkar för att synpunkter på VFU-platsen och analys/slutsatser/resultat av studenternas utvärdering av VFU kommuniceras till handledare och rektor/förskolechef samt i förekommande fall till kommunsamordnaren. Vid behov vidtar berörda åtgärder. Regionala samverkansrådet för skollagsstyrda verksamheter: Rådet tar bland annat upp uppföljning och utvärdering av ramavtalets intentioner.

Kvalitetsarbete VFU Kursutvärdering VFU-kurser sammanställning/kursrapport –programråd/VFU-råd Kvaliteten i VFU – studie av Joakim Åkesson Försöksverksamhet för övningsskolor Syfte: Höja kvaliteten i VFU bl a genom att stärka kvaliteten i handledningen och i kontakterna mellan högskola och övningsskola/-förskola

Stort antal studenter Malmö högskolas ansvar placera många studenter på samma skola/förskola.   placera studenterna så att de fullgör huvuddelen av sin verksamhetsförlagda utbildning vid övningsskola/övningsförskola. Övningsskolans/-förskolans ansvar ta emot ett stort antal studenter relaterat till sin storlek.   ta emot flera studenter i samma antagningsomgång.   Riktmärket är att det efter tre terminer ska finnas minst 20 studenter på en övningsskola och minst 15 studenter på en övningsförskola inklusive studenter från tidigare antagningsomgångar. Stora övningsskolor/övningsförskolor förväntas ta emot ett större antal.

Stort antal lärare/förskollärare med adekvat examen och handledarutbildning Malmö högskolas ansvar tillhandahålla vfu-lärare som följer, examinerar och bidrar till studenternas utveckling i samråd med handledaren och som gör besök i varje vfu-kurs erbjuda utlokaliserad handledarutbildning Övningsskolans/-förskolans ansvar tillhandahålla så många handledare med handledarutbildning om minst 7,5 hp att var och en endast handleder ett fåtal studenter samt att dessa har adekvat lärar- respektive förskollärarutbildning i dialog med högskolan upprätta en plan för handledare att delta i handledarutbildning om minst 7,5 hp utifrån definierat behov Riktmärket är att minst hälften av skolans lärare respektive förskollärare ska ha genomgått handledarutbildning om minst 7,5 hp efter tre terminer och minst 75 % efter fem terminer. Det krävs också att skolan/förskolan har en handledartäthet som innebär att varje handledare handleder högst två studenter per termin.

Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan Malmö högskolas ansvar organisera medverkan av lärare från övningsskola/-förskola i metodiska moment i i ämnesdidaktisk/ fritidshemspedagogisk/ förskolepedagogisk HFU samt anordna seminarier för handledare i ämnesdidaktik/fritishems-pedagogik/förskolepedagogik. anordna seminarier om professionsutveckling för handledare. Övningsskolans/-förskolans ansvar ge förutsättningar för att särskilt yrkesskickliga lärare ska kunna medverka i metodiska moment i ämnesdidaktisk/fritidshems-pedagogisk/förskolepedagogisk högskoleförlagd utbildning. anordna seminarier om professionsutveckling för studenter och handledarkollegor

Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan Detta innebär att skolan/förskolan från och med år 1 anordnar seminarier för samtlig personal om innebörden av övningsskola och övningsförskola, leder seminarier om professionsutveckling på den egna skolan/förskolan för såväl handledarkolleger som studenter, deltar i av högskolan anordnade seminarier i ämnesdidaktik/fritidshemspedagogik/ förskolepedagogik samt från och med år 2 är beredd att medverka i metodiska moment i ämnesdidaktisk/ fritidshemspedagogisk/förskolepedagogisk HFU.

Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola Malmö högskolas ansvar organisera seminarier för utbyte mellan olika övningsskolor/ övningsförskolor.  Övningsskolans/-förskolans ansvar samverka med annan övningsskola/övningsförskola så att studenterna kan genomföra del av verksamhetsförlagd utbildning i en verksamhet med andra förutsättningar Detta innebär att skolan/förskolan har beredskap att samverka med en annan övningsskola eller övningsförskola för att studenter ska kunna genomföra någon vfu-kurs eller del av vfu-kurs i en verksamhet med andra förutsättningar än den övningsskola eller övningsförskola där studenter har sin huvudsakliga placering.

Studenters examensarbeten knutna till övningsskolans eller övningsförskolans interna kvalitetsarbete Malmö högskolas ansvar upprätta en struktur för hur studenters examensarbeten ska kunna knytas till övningsskolors/övningsförskolors interna utvecklingsarbete.    upprätta en struktur för hur högskolan och övningsskolan/övningsförskolan ska kunna samverka för att ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten.  Övningsskolans/-förskolans ansvar i dialog med högskolan och studenter formulera forskningsbara frågor som kan undersökas inom ramen för ett examensarbete.   i dialog med högskolan ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten.

Studenters examensarbeten knutna till övningsskolans eller övningsförskolans interna kvalitetsarbete Det innebär att skolan/förskolan under försöksverksamheten successivt upprättar en stödstruktur för att studenters examensarbeten ska kunna knytas till övningsskolans/ övningsförskolans interna kvalitetsarbete. Stödstrukturen kan bestå i att övningsskolan/ övningsförskolan utser en koordinator som i dialog med högskolans handledare av examensarbeten och vfu-lärare uppmuntrar och stödjer studenterna i att formulera forskningsbara frågor med relevans för ämne och ämnesdidaktik/fritidshemspedagogik/ förskolepedagogik. För den enskilda studenten innebär det att han/hon ska ges möjlighet att involveras i konkret utvecklingsarbete under sin utbildning. Stöd kan också innebära att det finns tillgång till datorer och arbetsplatser för studenterna samt att de får möjlighet att delta i utvecklingsarbete på skolan/förskolan.

Uppföljning och utvärdering Malmö högskolas ansvar upprätta system för årlig uppföljning av försöksverksamheten.   medverka vid årlig uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten.  Övningsskolans/-förskolans ansvar årligen lämna underlag till uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten.   medverka vid årlig uppföljning av försöksverksamheten.

Uppföljning och utvärdering Det innebär att övningsskolan/övningsförskolan följer upp, utvärderar och dokumenterar försöksverksamheten samt årligen redovisar vad man uppnått i förstärkt kvalitet kopplad till försöksverksamheten. I en handlingsplan redovisas i vilken takt som övningsskolan/övningsförskolan avser att arbeta vidare enligt tilläggsavtalet. Redovisningen ska bestå i en kortfattad skriftlig redogörelse tillsammans med en handlingsplan vilka presenteras i ett årligt utvärderingsseminarium den sista måndagen i november med start 2015. Seminariet har fokus på samverkan mellan samtliga partnerskolor och högskolan och kommer att vara ett tillfälle för erfarenhetsutbyte.

Övningsförskolor ht 2014 Malmö stad Hörby kommun Bulltofta Skattkistans förskola Sege Park Svedala kommun Gubbabacken Floraparken, Klöverstugan & Fröhuset Maryhill & Frövik Hattstugan, Rödluvan & Värby Lindängehus Helsingborgs stad Svängedammen & Linbäret Nanny Palmqvist väst, Solrosen Mariehage & Tessin Wieselgrens östra Augustenborg Wieselgrens västra Rörsjön Västra Ramlösa Sjöhästen Trelleborgs kommun Stadionparken & Stensjön Skegrie Arkitekten Modeshög och Dalajär Lund Öster/Södra Sandby Landskrona stad Björkbacken, Solbacken & Hallonbacken Kvarngården och Svarvaren Fågelsång & Almbacken Glumslöv Höganäs kommun Sandvången och Tegskiftet Eric Ruuth 8 kommuner - 27 förskolor/-områden  

Övningskolor ht 2014 Grundskolor Gymnasieskolor Malmö stad Bäckagårdssskolan F-9 Agnesfrids gymnasium Apelgårdsskolan F-9 Malmö Borgarskola Ängslättskolan, F-6 Malmö idrottsgymnasium Holmaskolan, F-6 Pauli skola Högaholmsskolan, F-6 S:t Petri skola Kungshögsskolan, F-6 Helsingborgs stad Lund Öster/Södra Sandby Rönnowska skolan Killebäckskolan, 7-9 Olympiaskolan Byskolan, F-5 Trelleborgs kommun Höganäs kommun Söderslättsgymnasiet Tornlyckeskolan F-9 Fristående skolor Svedala kommun Kunskapsgymnasiet i Malmö Naverlönnskolan 6-9 Marbäckskolan, Röda skolan F-5 6 kommuner - 15 grundskolor 3 kommuner, 1 fristående - 9 gymnasieskolor Tågaborgsskolan F-9 Högastensskolan F-9 Holstagårdsskolan F-9 Landskrona stad Glumslövs skola, 1-9

Med ansökan garanteras att anmälda skolor uppfyller kriterierna för deltagande, samt att anmäld skolas ledning, organisation, undervisning och kvalitets- och utvecklingsarbete håller god kvalitet. Urval Ambitionen är att de som uppfyller kriterierna ska kunna delta. Ny ansökningsomgång 2015 och 2016. Om studentvolymen inte räcker kommer ett urval att göras. Skolor och förskolor med olika inriktningar och förutsättningar Geografiska begränsningar Samråd med förvaltningsledning

Ersättning Utöver projektledning kommer ersättningen att fördelas mellan högskola och övningsskola/-förskola och användas för kvalitetshöjande insatser som är hållbara över tid såsom utbildning - kompetensutveckling seminarier - mötesplatser samordning - infrastruktur uppföljning och utvärdering Ersättning till övningsskola utöver den som regleras av ramavtal (597 kr/ vecka 2014) utgår med 1 000 kronor per student och vfu-kurs (student i försöksverksamhet genomför 1-2 vfu-kurser per läsår.)