Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Övningsskoleprojektet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Övningsskoleprojektet"— Presentationens avskrift:

1 Övningsskoleprojektet
Projektledning Terminsplanering Forsknings/utvecklingsprojekt Professionsseminarium Utbildningar MIUN Mus-projekt Fördjupande handledning, seminarium Rektorer & förskolechefer Didaktiska seminarium Samordnare & lokala projektledare Fältstudier Trepartssamtal Trepartssamtal Uppföljning Kursplanering Studerande mentorer Tjänsteväxling Övningsskoleprojektet

2 Bakgrund Flera rapporter pekade på brister inom VFU (Skolverket 2007, Högskoleverket 2008, Lärarförbundet 2008) I betänkandet En hållbar lärarutbildning (SOU 2008:109) föreslogs att den verksamhetsförlagda utbildningen bör stärkas genom s.k. fältskolor Erfarenheter också av en positiv utveckling inom VFU (Uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen inom lärar-och förskollärarutbildningarna, Rapport 2015:24, UKÄ) Positiva erfarenheter av att högskolor och skolhuvudmän tar ett gemensamt ansvar för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen Brister och oklarheter finns fortfarande gällande exempelvis kontakten mellan högskolor och skolor; handledares förutsättningar, uppgift och kompetens; samt examinationen av VFU

3 En försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor (Promemoria U2013/4305/S)
Femårig försöksverksamhet Lärar- och förskollärarstudenter ska fullgöra merparten av den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (förskollärar-, grundlärar-, yrkeslärar- eller förskollärarexamen) på övningsskola/övningsförskola Hög kompetens hos handledare för att främja studenternas utveckling Hög koncentration (studenter och handledare) ger möjlighet till erfarenhetsutbyte såväl mellan som inom dessa grupper

4 Ansökan anger hur högskolan planerar försöksverksamheten så att:
Studenterna fullgör huvuddelen av sin VFU i övningsskolor/-förskolor Minst hälften av högskolans studenter omfattas (aktuell utbildn) En hög handledartäthet och god handledarkompetens främjas Högskolan bidrar med handledarutbildning Högskolans lärare följer och bidrar till studentens utveckling Högskolan avser att försäkra sig om att övningsskolornas organisation, kvalitets- samt utvecklingsarbete håller god kvalitet

5 Övningsskoleprojektet
Projektledning Terminsplanering Forsknings/utvecklingsprojekt Professionsseminarium Utbildningar MIUN Mus-projekt Fördjupande handledning, seminarie Rektorer & förskolechefer Didaktiska seminarium Samordnare & lokala projektledare Fältstudier Trepartssamtal Trepartssamtal Övningsskoleprojektet är en försöksverksamhet på fem år. Utbildningsdepartementet som kom med förslaget om att bedriva övningskolor som ett projekt under fem år vill öka kvaliteten på de vfuplatser som erbjuds studenterna. I detta projekt finns det flera olika delar med utbildning, kompetensväxling och mentorskap. Även öka utbildning bland handlerarena alla utbildas i övningsskolorna. Uppföljning Kursplanering STUDERANDE MENTORER! Kompetensväxling Övningsskoleprojektet

6 Den som aldrig gjort något misstag har aldrig provat något nytt
Albert Einstein

7 Studerandementorer Ett gemensamt bygge av ett mentorssystem där studenten har mentor från lärarutbildningen. Miun mentor Kontakt med Övningsskoleområdet Ersättning 10h 1 mentorsträff/termin med stundenterna på övningskoleområdet. 1 professionsseminarium/termin (Mentor, VFU -handledare samt studenter) Ersättning 7h plus resa VFU – finasierad ersättning och uppdrag VFU 1 - Ett telefonsamtal a 0,5h VFU 2 – Ett besök a 3,5h plus resa 2,77 per student/kurs. Bemanning är räknad på insats. Fråga till anders hur räknas pengen på lång eller kort tid. Samtalen a student.

8 Grunder Mentorskapet sker med en grupp studenter
Mentorsgrupperna är sammansatta oavsett program och vilken termin studenterna går. Undantag kan förekomma i större kommuner med många studenter. Inledningsvis omfattas bara studenter från de fyra första terminerna i mentorsprogrammet Mentorskapet skall vara riktat mot studenternas professionella utveckling. Mentorskapsträffarna är tänkta att ske i studentens hemkommun

9 Vinster/kvalitativ förbättring för studenten
Bättre förutsättningar att förena teori (vetenskaplig grund) och praktik (beprövad erfarenhet). Praxistriangeln. Närmare kontakt mellan de olika verksamheterna Miun/övningsskola Kan detta innebära färre studentavhopp? Större möjlighet att studenten blir sedd som individ Studenter får större möjlighet till stöd

10 Mentorskapets innehåll och planering
Mentorn tar kontakt med samordnaren för sitt område samt de huvudhandledare som finns i detta område för att informera om mentorskapet och vad det innebär. Mentorn har ansvar för en fortsatt dialog med samordnaren för att hålla sig informerad om vilka studenter som placeras vart. Mentorn tar ansvar för att kontakta Marianne Hallin för att få reda på vilka studenter som är aktuella för mentorskap (De studenter som är i sin femte termin) Mentorn skickar ut informationen till sin mentorsgrupp terminen innan start, samtidigt skickas det med en länk med en grupp på google plus samt foldern om mentorskap. Mentorn ansvarar för att kalla och skapa ett innehåll för varje mentorsträff utifrån given ram (se nedan).

11 Mentorsträffar Mentorsträffarna planerar mentorerna själv utifrån en förbestämd ram av innehåll. Praxistriangel och diskussion om professionens dilemman utifrån ett ledarskapsperspektiv skall vara varje träffs utgångspunkt. Hur innehållet sedan förändras utifrån samtalet och särskilt angelägna frågor som bör lyftas under mentorsträffen är upp till varje enskild mentor. Mentorn ansvarar för att dokumentera varje träff

12 Kommun och startår

13 Start Ht-16

14 Start Vt-17 Sundsvall Fri, F-3, 4-6
Bergsåker 6 stud En mentorsgrupp Sara D 1 grupp Österro 5 stud Granloholm 7 stud En mentorsgrupp Ingela N 1 grupp Sticksjö 7 stud Högom 12 stud En mentorsgrupp Sara D 1 grupp Bredsand 14 stud En mentorsgrupp Hugo 1 grupp På 2 år,fyra terminer runt studenter totalt, Fri, F-3, 4-6

15 Start Vt-17 Sundsvall Förskolan
Granloholm 15 stud En mentorsgrupp Marie L 1 grupp Lövhyddan (Greta 1 grupp?) Forskaren Rondellen Solrosen Granlo/Bergsåker 35 stud 3 mentorsgrupper Sibylle 2 grupper Granlohög Greta 1 grupp Granlo Vikingen Robäcken Härmsta Lillhällom

16 Start Vt-17 Sundsvall Förskolan
Haga/Bosvedjan 30 stud 3 mentorsgrupper Anna 2 grupper Bosvedjan Montessori Marie L 1 grupp Skogsbacken Lillskogen Fäbogränd Solens Montessori På två år, fyra terminer runt 80 studenter totalt, Förskolan

17 Start Vt-17 Hudiksvall Mentorsgrupper Hudiksvall
Fri, F-3, stud En mentorsgrupp Assar Björkbergsskolan Sandvallaskolan Förskolan 10 stud En mentorsgrupp Assar Brunnäs Bullerbyn Solbågen Solgläntan Beräknat på två år, fyra terminer. De studenter som går termin 5 är F:2 st, 4-6: 3 stycken

18 Start Vt-17 Östersund Mentorsgrupper Östersund
Fri. F-3, stud En mentorsgrupp Linda E Tavelbäcksskolan: (8 stud) Fjällängsskolan: (6 stud) Förskolan Brunflo-Fåker 3 stud En mentorsgrupp Linda C Många studenter tillkommer i nya områden Vallen-Astern-Balders hage(utbildas vt 17):  10 stud Campus (utbildas vt 17): 4 stud

19 Att fundera på Vilka studenter ingår i min/mina mentorsgrupp/er?
Vilka personer i verksamheten behöver jag kontakta och hålla kontakten med? (Samordnare, handledare, fler?) Hur kontaktar jag dessa studenter under ht 16? Hur kontaktar jag dessa studenter under vt 17? Digitalt mötesforum? Hur bjuda in till första fysiska träffen? Lokal och tidsomfång för träffen? Innehåll program första träffen? Hur få reda på studenter Vfu 1, telefonsamtal? Hur få reda på studenter Vfu 2, 3-partssamtal? Hur utbyter mentorerna erfarenhet sinsemellan? Deltagande i mentorsgrupper är inte obligatoriskt för studenten. Hur hanterar vi det? Vad behöver vi mer veta?

20


Ladda ner ppt "Övningsskoleprojektet"

Liknande presentationer


Google-annonser