Välkommen till Kattfots föräldramöte!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Ett temainriktat arbetssätt
Rosen hösten 2014 Vår vision:
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Välkommen.
Förskolan Ekot´s modell för
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Personligt brev.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Skolutveckling genom aktionsforskning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

Välkommen till Kattfots föräldramöte!

Temaarbetet på avdelningen Genom temainriktat arbetssätt ger vi barnen möjlighet till ett mångsidigt och sammanhängande lärande. Vi använder oss av olika metoder, uttryckssätt och miljöer. Vi tar tillvara barnens nyfikenhet, intresse, fantasi och kreativitet. Att under en längre tid fördjupa sig in i något och sätta sig i nära relation till något. Vi använder allas erfarenheter och kunskaper. Vi ger en röd tråd, helhet och känner gemenskap. Vi har roligt och genom leken får vi gemensamma upplevelser och stärker gruppkänslan. Vi integrerar olika delar i läroplanen till ett sammanhang.

Vi gör: Upptäckter – Upptäck mångfalden. Ställer frågor! Vi är nyfikna! Upplever – Upplever temat med alla sinnen och hela kroppen! Förståelse – att upptäcka och uppleva själv gör det lättare att förstå sambanden Insikt – Kunskap ger en grund för att förstå. Detta stärker våra egna handlingar för att förändra

Mors lilla Olle! Katten i hatten!

Planerad tema på avdelningen Vilken ålder ska vi arbeta med? Vad ska vi arbeta med? Vilket ämne, område? Under hur lång tid? Vilka strävansmål väljer vi att arbeta med inom det valda området? På vilket sätt kan barnen påverka innehållet och sitt eget lärande? Hur arbetar vi för att nå dessa mål? Hur arrangerar vi lärmiljöerna, lekar och övningar? Vilka olika uttrycksmedel och arbetssätt använder vi i arbetet? Vilka förmågor hos barnen tränas? Hur dokumenterar och reflekterar vi?

Vi utgår från barnen! Kunskaper Erfarenheter Intressen Frågor Funderingar Genom att: Observera, intervjua, fotografera, rita… DOKUMENTERAR!

Lokal pedagogisk planering!

Observera, analysera, bedöma barns kunnande En ny IUP blankett! Planera och genomföra verksamheten utifrån styrdokument (Lpfö), med sikte på att barnen ska nå målen i skolår 3 Observera, analysera, bedöma barns kunnande Planera och organisera verksamheten utifrån denna kunskap så att varje barn möts och utmanas i sina lärprocesser Kontinuerligt och systematiskt reflektera enskilt och tillsammans med andra över den egna metodiken och didaktiken Utvärdera verksamheten för att få klart för sig hur det man gjort bidragit till barnens lärande

Mentorskap på avdelningen Alla som arbetar på en avdelning är insatta i barnets utveckling Alla i arbetslaget är delaktiga i beskriva barnets utveckling i IUP blanketten Alla i arbetslaget har ett delat ansvar för att följa barns utveckling Varje barn har en mentor men du som förälder ska kunna vända dig till vem som helst i arbetslaget för att få svar på dina frågor Vi har fördelat IUP samtalen efter vår arbetstid vilket innebär att den som har hand om samtalet är den som är i tjänst då och har sin planeringstid

Resultat från föräldraenkäten 108/235 föräldrar besvarade föräldraenkäten.   74 % upplevde att de var delaktiga i att utvärdera verksamheten   74 % upplevde att utvecklingssamtalet var anpassat för dem   63 % visste att deras barns åsikter och uppfattningar respekterades   78 % visste eller upplevde att de hade möjlighet att framföra synpunkter på verksamheten   70 % visste att deras barn stimulerades i sin språk-/kommunikationsutveckling   62 % visste eller upplevde att deras barn stimulerades i sin matematiska utveckling   88 % visste eller upplevde att deras barn var trygga på förskolan  

Praktisk information! Hemsidan: www.skegrie.forskola.trelleborg.se Föräldrarådsrepresentanter – Mattias (Emmas pappa) mattias@inredningsverket.com Pernilla (Sebastians mamma) william.bengtsson@hotmail.com Maila gärna dom med frågor ni vill lyfta

Meddela oss dagen innan, senast vid 13 –tiden om ditt barn ska komma till förskolan efter sjukdomen. Viktigt att hålla tider för att undvika störa den planerade verksamheten 8 – frukost 9.30 – samling 11.30 – Lunch 14.30 – mellanmål Tänk på vid lämning: Att förmedla en positiv känsla till barnet genom att exempelvis berätta : ”Gå och ha det så roligt med dina kompisar idag!” Gör en kort avsked så att barnet kan komma snabbt in och fokusera på förskolan och sina kompisar!

Extra kläder, överdragsbyxor, mössor, vantar. Kalas hemma hos födelsedagsbarnet med lunch? Vad säger ni? Telefonlista