Planläggning och tillstånd vid vindkraftsprojekt – markägarnas möjligheter att påverka SLC:s vindkraftseminarium 25.10.2011 Regeringssekreterare Katri.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

Slutförvaring av använt kärnbränsle en beslutsprocess som pågått i mer än 30 år Kristina Glimelius KASAM 15 november
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Skolan i rörelse
Vindkraft i Norrköpings kommun
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
1 SLC För en levande landsbygd SLC - Svenska lantbruksproducenternas centralförbund Vindkraft - markägaraspekter • Tyskland, Danmark och Sverige är långt.
Vindpark Jonsberg Jonsberg rymmer 3-4 vindkraftverk, med en effekt på 3-4,5 MW. Vindens medelhastighet på 120 m höjd är mellan 7,5 och 8 m/s. Genom att.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
GNS järnväg Håkan Sjöström
Kulturmiljöfrågor i PBL
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
8 kap PBL Krav på byggnadsverk m m
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Strandskydd och miljöpolitik
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Lokal acceptans av vindkraft SLC:s vindkraftsseminarium jurist, VH Helena Ålgars SLC www.slc.fi.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
Behov av habilitering och rehabilitering
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Europeiska socialfonden
Nollalternativ i en MKB
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
NGO for the Safe Final Storage of Radioactive Waste Kenneth Gunnarsson Kenneth Gunnarsson – Höstträffen, Skellefteå 30 Sept 2012.
Det nationella digitala biblioteket
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
1 Statsrådets jordbrukspolitiska redogörelse I Redogörelsen behandlar jordbrukets verksamhetsfält och utveckling på allmän nivå Redogörelsen tar upp frågor.
VINDKRAFTEN I FINLAND SLC:s vindkraftsseminarium i Helsingfors Esa Härmälä Överdirektör Arbets- och näringsministeriet.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
1 Fredag den 11 april Program Inledning med Lars Fransson Behovsbedömningar i praktiken Hanne Haas och Niklas Aronsson, Länsstyrelsen.
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Organisering av markanvändningen ur ett större områdesperspektiv Jari Leivo Planläggningschef Kauhava stad.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Presentationens avskrift:

Planläggning och tillstånd vid vindkraftsprojekt – markägarnas möjligheter att påverka SLC:s vindkraftseminarium Regeringssekreterare Katri Nuuja Miljöministeriet, Avdelning för den byggda miljön

Bakgrund till vindkraftsutbyggnad 2Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Klimatförändringen  Målet är att höja andelen förnybar energi till 38 % fram till år 2020 i enlighet med det åtagande som kommissionen föreslagit för Finlands del.  Vindkraften ska byggas ut med ca 6 TWh (2000 MW). 3Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

4

Vindkraft i Finland  Vindkraftskapaciteten i Finland (maj 2011)  197 MW  130 vindkraftverk  Vindkraftsplaner – på landområden 2200–3700 MW – på havsområden 4200–6100 MW – totalt 6400–9800 MW 5Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Stöd för produktion av el från förnybara energikällor  Inmatningstariff  nivån på tariffen  tidtabell  minimieffekt för generatorerna 6Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Vindatlas 7Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Verksamhetsmiljön  Vindkraftsutbyggnad är en relativ ny bransch i Finland  erfarenheter om planering prejudikat från domstolen kunskapsläge om miljökonsekvenser attityder Olika inställningar och åsikter av vindkraft och dess effekter  Antal om områden som lämpar sig för vindkraftsproduktion?  Förväntningarna på planläggningen och tillståndsförfaranden 8Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Arbetsgruppsförslag till anvisningar Arbetsgruppsförslag till anvisningar om planläggning, konsekvensbedömning och tillståndsförfarande för vindkraftsutbyggnad var på remiss till den 21 juni 2011 och anvisnigarna ska publiceras under hösten  9Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Planeringssystemet för områdesanvändning med avseende på vindkraftsutbyggnad riksomfattande mål för områdesanvändningen översiktlig planering detaljerad planering 10 I landskapsplaneringen skall anges vilka områden som bäst lämpar sig för utnyttjandet av vindkraft. Vindkraftverken skall i första hand koncentreras till enheter som omfattar flera kraftverk. Statsrådets beslut om revidering av de riksomfattande målen för områdesanvändningen Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Översiktlig planering av vindkraftsutbyggnad  Vid vindkraftsutbyggnad tillämpas huvudsakligen samma bestämmelser i MBL som på byggande i allmänhet  Vilka lösningar man väljer i form av detaljerade planer och tillstånd som krävs för vindkraftsutbyggnad beror på var byggandet sker och dess effekter  området och användningen av miljön  miljövärden projektets storlek den gällande planen 11Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Landskapsplanläggning  I landskapsplanerna har man hittills anvisat områden för vindkraftverk huvudsakligen i havs-, kust- och fjällområden.  Landskapsplanläggning för inlandet pågår i hela landet 12Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Landskapsplan  Översiktlig planering av områden lämpade för vindkraftsproduktion  främjar koncentration (Riksomfattande mål för områdesanvändningen), leder till mindre påverkan på landskapsbilden, underlättar samordning med annan områdesanvändning  Hur stora projekt för en landskapsplan?  regional betydelse, övrigt innehåll i landskapsplanen och framställningssätt Innan landskapsplanerna för vindkraftverksområden är i kraft i inlandet?   planering genom kommunplanläggning 13Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Områden som inte lämpar sig för vindkraftsproduktion Nationellt och regionalt värdefulla landskapsområden Nationellt betydelsefulla kulturhistoriska miljöer Naturskyddsområden Internationellt viktiga IBA-områden för fågellivet Vindkraftsutbyggnad kan även begränsa annan användning av områdena, såsom bosättning, flygtrafik och försvarsmaktens verksamhet. 14Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Generalplan  Kommunerna kan med hjälp av en generalplan undersöka och anvisa vindkraftsområden i kommunens område  områden där behovet av samordning mellan vindkraftsutbyggnad och annan användning av områdena är stort  Kommunerna kan upprätta en gemensam generalplan  Generalplanen kan fungera som en kanal som direkt styr vindkraftsutbyggnaden (MBL 77 a §) 15Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Ändringen om vindkraftsbyggande i MBL trädde i kraft  Vindkraftsutbyggnadens särdrag  Underlaget för vindkraftsutbyggnaden på vissa villkor direkt på generalplanen  En förutsättning är att generalplanen är tillräcklig som planeringsverktyg 16 Trots vad som föreskrivs i 137 § 1 mom. kan bygglov beviljas för uppförande av vindkraftverk, om det i en generalplan med rättsverkningar särskilt bestäms att planen eller en del av den får användas som grund för beviljande av bygglov. Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Särskilda innehållskrav generalplanen tillhandahåller tillräcklig styrning av byggandet och annan områdesanvändning i det aktuella området anpassning till omgivningarna och miljön möjligheter att tillhandahålla tekniskt underhåll och eldistribution Kostnader för upprättande av planen kommunen kan ta betalt för kostnaderna för upprättandet av planen av den som initierar projektet 17 Generalplan för vindkraft Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Användning av generalplanen för vindkraft 18 När kan man upprätta en generalplan för vindkraft? Planeringsområdets betydelse havsområden grad av detaljplanering som behövs i markområdet, exempelvis i relation till bebyggelse Grad av detaljplanering som behövs för planen generalplanens innehåll, skala och framställningssätt kraftverkens placering ska alltid anges med tillräcklig precision Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

19Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

20Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Vindkraftsprojektets genomförande  Vindkraftsprojektet genomförs beroende på projektets placering och storlek antingen med utgångspunkt i en detaljerad plan och/eller tillståndslösningar.  Detaljerad plan: generalplan för vindkraft/detaljplan  Konsekvenser av vindkraftsutbyggnad 21Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Detaljerad planläggning DetaljplanGeneralplan i vilken man har tagit med en bestämmelse om beviljande av bygglov med utgångspunkt i generalplanen Avgörande om planeringsbehov villkor MBL 137 § 22Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Detaljplan eller generalplan? Detaljplan samordning med annan markanvändning förutsätter en noggrann planering av placeringen skala i regel 1:2 000 bebyggda områden, industri- och hamnområden Generalplan samordningen kan göras på mer allmän nivå skala i markområdena cirka 1: havs- och kustområden, områden som domineras av jord- och skogsbruk 23Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Genomförande med enbart bygglov?  Uppförande av stora vindkraftverk bör bygga på minst ett avgörande om planeringsbehov.  Enbart på bygglov endast då vindkraftverket inte orsakar betydande miljöpåverkan. 24Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Tillstånd för vindkraftsutbyggnad Bygglov (åtgärdstillstånd) I praktiken jämställs vindkraftverk med byggnader som kräver bygglov (bortsett från små kraftverk) Tillstånd enligt vattenlagen i praktiken alltid när man bygger i vattendrag eller om byggandet påverkar vattendragen Miljötillstånd om vindkraftverket orsakar oskälig olägenhet enligt lagen angående vissa grannelagsförhållanden (buller, blinkande) Flyghindertillstånd I praktiken alltid då konstruktionens höjd överstiger 60 meter. Nära flygplatser krävs det flyghindertillstånd för vindkraftverk med en höjd på över 30 meter. 25 Även åtgärder rörande elanslutning och kraftledningar. Dessutom eventuellt MKB-förfarande och Natura-bedömning. Ympäristöministeriö - Miljöministeriet 2011

Deltagande och växelverkan vid planläggning MBL:s allmänna syfte (MBL 1 §) är bl. a. att tillförsäkra alla en möjlighet att delta i beredningen av ärenden och att säkerställa att planeringen är högklassig och sker i växelverkan, att det finns tillgång till mångsidig sakkunskap och att det ges öppen information om de ärenden som behandlas Ympäristöministeriö - Miljöministeriet

Olika aktörer i planprocessen Planläggaren (kommunen, landskapsförbundet) Intressenter (MBL 62 §) Markägare och –innehavare på planområdet > alltid intressenter Alla de vars boende, arbete eller övriga förhållanden kan påverkas betydligt av planen Sammanslutningar i deras verksamhetsområde (t. ex. markägare, miljövård) Myndigheter i deras verksamhetsområde (t. ex. Statlig sektormyndighet, grannkommun) Beslutsfattaren (beslutsfattande organ i kommunen eller landskapsförbundet) Regional ELY-central Ympäristöministeriö - Miljöministeriet

Planförfarandet enligt MBL Ympäristöministeriö - Miljöministeriet Inlednings- och beredningsfas Informering om att planläggning har inletts (anhängiggörande) Programmet för deltagande och bedömning Beredning av planutkastet Möjlighet att framföra åsikter när planen bereds (intressenter, kommunens invånare) Myndigheternas samråd Förslagsfas Planförslaget läggs fram för påseende Möjlighet att framföra anmärkningar gällande planförslaget, kommunens svar på anmärkningar Myndigheternas samråd Godkännandefas Planbeslut och meddelande om att planen godkänts Eventuell ändringssökande

Programmet för deltagande och bedömning En dokument som bereds för varje planprocess (MBL 63 §) Grundläggande uppgifter om planprojektet Förfaranden för växelverkan: intressenter, sätt att informera, deltagande, respons Utredningar: vilka har gjorts, vilka behövs Bedömning av konsekvenserna Planläggningsprocessens förlopp, tidtabellen Kontaktuppgifter Möjlighet att ge respons på programmet Ympäristöministeriö - Miljöministeriet

Sökande av ändring Man uppnår inte alltid ett slutresultat som alla parter kan godkänna, då är det möjligt att söka ändring i beslutet Intressenter, kommunmedlemmar, vissa sammanslutningar samt statliga myndigheter har besvärsrätt i planärenden Förvaltningsdomstolsprocess Ympäristöministeriö - Miljöministeriet

Mera information om deltagande i planprocesser Mera information om deltagande finns på ministeriets hemsida > Markanvändning och byggande > Deltagande Ympäristöministeriö - Miljöministeriet

Tack! Ympäristöministeriö - Miljöministeriet