Jag undrar vad han tänker om mig ! Människors undran Verksamhetsidé för Göteborgs Stads skolor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
i kommuner, landsting/regioner
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Mål- och resultatstyrning
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Genomlysning av vår organisation
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
1 Validering Regional arbetsgrupp
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
From Great To Excellent
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Jag undrar vad han tänker om mig ! Människors undran Verksamhetsidé för Göteborgs Stads skolor

VERKSAMHETSIDÉVERKSAMHETSIDÉ

VERKSAMHETSIDÉVERKSAMHETSIDÉ

Bakgrund: Utbildningsnämnden inbjudan till SDN ht 2006 Inbjudan från Frank Andersson/Agneta Granberg till SDNs presidier; SDC och verksamhetschefer Åtgärder för att minska gruppen elever med avsaknaden av eller otillräckliga betyg i år 9 Uppdrag till förvaltningscheferna inom SDF/UBF att gemensamt skapa möjligheter för en högre måluppfyllelse

KF: Budgetuppdrag ”Förskolan, grundskolan och gymnasieskolan ska ge eleverna en stabil grund att stå på, den ska förbereda eleverna för nästa steg inom utbildningen, för arbetslivet och för livet som helhet. Barn och ungdomar går i skolan för att lära sig nya saker, för att utveckla ny kunskap och nya färdigheter. Skolans kunskapsuppdrag är dess huvuduppgift.” (KF budgetbeslut juni 2007)

KF: Budgetuppdrag Utbildningssatsningar i ledarskap ska genomföras för alla rektorer och lärare För att säkerställa kvaliteten hos befintliga ledare krävs validering* av ledarskapet samt utvecklingsinsatser inom denna grupp Ledarskapet inom socialtjänsten skall utvecklas * ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation och erkännande av kunskaper och kompetens som en person besitter oberoende av hur de förvärvats”

Ökad måluppfyllelse i skolan Verksamhetsidé Validerade skolledare

Åtgärder utifrån budgetuppdraget: Generell ledarsatsning som stöd för implementeringen av verksamhetsidén/skolplanen Generell kompetensutveckling för förvaltnings- och verksamhetschefer Individuell kompetensutveckling för rektorer Ledarutveckling för pedagogisk personal (lärare)

Processens (verksamhetsidéns) omfattning och avgränsning Uppdraget avgränsas till: Pedagogisk personal, rektorer, verksamhetschefer och förvaltningschefer Arbetet pågår i första hand t o m

Styrgrupp för verksamhetsidén Sven Höper (ordf) chef UBF Anne SöderbergStadskansliet Jan Mellgren Center för skolutveckling Ulla-Carin Olsson sdc Lärjedalen Katarina Othelius sdc Härlanda Hans Erngren sdc Tynnered Linda Eklöf sdc Kärra-Rödbo Christer Holmströmprocessledare Inga-Maj Adolfssonprocessledare Styrgruppens informatör: Hilma Sandstedt

Mål för styrgruppens arbete Målet är att öka skolans måluppfyllelse med fokus på att förbättra arbetsmiljön och att öka andelen elever med godkända betyg.

tydliggöra förvaltningarnas uppdrag inom skolområdet uppnå en högre måluppfyllelse samt utveckla ledarskapet i skolan, såväl hos ledare som lärare Syftet med verksamhetsidén är att…

I skolorna i Göteborg utgår allt arbete enligt såväl statliga som kommunala styrdokument från den enskilda elevens/barnets förutsättningar och behov. Skolans kärnverksamhet är lärande som utgår från en omvärld i ständig förändring. Lärandet innefattar både kunskapsinhämtande och personlig utveckling. Uppdraget

1. Elevernas/ barnens inre motivation och lust att lära För oss innebär detta att varje enskild elev/barn känner att det är roligt, intressant och utmanande i skolan. 2.Delaktighet och medskapande För oss innebär det att eleven/barnet känner det angeläget och har en reell möjlighet genom medskapande att påverka hela sin skolsituation. 3. Helhetssyn i lärandet För oss innebär det att eleven/barnet utifrån sammanhang känner sig utmanad att skaffa sig kunskap för att förstå och påverka sin omvärld och dess delar. Skolans verksamhetsidé

Vad är det för nytt(a) med idén? Gemensam värdegrund för förskolor och skolor i Göteborgs Stad. Verksamhetsidén ska genomsyra skolan dvs. leva i ALLA samtal och ALLA situationer som har med skolan att göra. Det är ett sätt att leda och styra skolan

Verksamhetsidé Utveckling sområde Personal- policy Lokal- planering IT- utveckling Verksam hetsidé Personal- policy Lokal- planering IT- utveckling Verksam hetsidé Utveckling sområde Handlingsplaner

Ledarskapet En verksamhet som skall klara sitt uppdrag kräver ett tydligt och engagerat ledarskap. Detta är också en förutsättning för en god arbetsmiljö fri från kränkande särbehandling och mobbing. Ledarskapet utgår ifrån en gemensam tolkning av stadens verksamhetsidé. I skolan utövas ledarskap av såväl lärare som skolledare och förvaltningsledning. Medarbetarskapet Medarbetarskapet utgår från uppdraget och dess koppling till verksamhetsidén. Medarbetarskapet bygger på ansvar och präglas av lust och motivation. Förutsättningar för verksamhetsidén

Nämndernas uppdrag Ansvarar för det lokala utvecklingsarbetet med verksamhetsidén i förvaltningen Nämndens kvalitetsredovisning upprättas som en bilaga till årsredovisningen. Beskrivningen blir utgångspunkt för utvecklingsarbetet i varje förvaltning/enhet Kvalitetsredovisning - förvaltningens egen samlade bedömning och analys utifrån tidigare insamlad dokumentation och enheternas kvalitetsredovisningar

Förvaltningschefer och verksamhetschefer. Vi tar beslut som stödjer och ger förutsättningar att förverkliga vår verksamhetsidé

Forskningssamarbete Arbetet med verksamhetsidén följs vetenskapligt av Karlstads universitet som leder ett medforskningsarbete där lärare och skolledare själva samlar in data och bidrar till analys.

I varje stadsdel sker urval av… 2 skolor, åk skolor med åk förskolor Baserat på föräldra-, elev samt medarbetarenkäterna (allsidighet eftersträvas) Skolledare, lärare och elever (åk 4 -9 ) intervjuas

Samt tre gymnasieskolor YTC Polhem Katrinelund

Medforskarfrågan till lärarna och inledningsvis till skolledarna ”Vilka lärdomar har du gjort om hur man som lärare på bästa sätt kan bidra till elevernas/barnens lärande och utveckling”

..och till skolledarna (spec.) ”vilka lärdomar har du gjort om hur man som skolledare på bästa sätt kan bidra till så hög kvalitet som möjligt i undervisningen på skolan”

..och till eleverna (gruppintervjuer) ”Hur tycker du att det skall vara i klassrummet för att du skall få så bra hjälp som möjligt när du lär dig”

Såhär arbetar organisationen

1/ / Processchema för arbetet med ökad måluppfyllelse STYRGRUPP RAPPORT KS VERKSAMHETSIDÉN 1/ VALIDERING & LEDARUTVECKLING UPPFÖLJNING SDF/UBF

VERKSAMHETSIDÉN Medforskning/Karlstads universitet Vetenskaplig uppföljning Vem berörs? Alla! Förvaltningschefer - Verksamhetschefer - Rektorer – Lärare/ personal CSG, LSG, FSG Inre processer Information och dialog i ledningsgrupper, regionsamlingar, skolansvariga Arbetsgrupper och referensgrupper Informationsmaterial (trycksaker, hemsida, diskussionsunderlag) Samordning med andra samtidiga processer (till exempel Hjärntorget) Förankring (politisk, facklig) Utbildning och samordning (medforskare)

Validering och ledarutveckling Våren 2008 Meritea utses som konsult Arbetsgrupp bildas Arbetsgrupp tar fram och föreslår kompetenskriterier Hösten 2008 Processamordnare utses Kriterierna fastställs av styrgruppen Introduktion ges till skolchefer och stadsdelschefer Arbetsgruppen provar ett verktyg för skattning Introduktionsgrupp utses på Center för Skolutveckling Introduktion ges till skolledningsgrupper Företaget Cubiks utses att ta fram verktyget Utbildningsdag 1 för verksamhetschefer Arbetsgruppen provar Cubiks verktyg Styrgruppen fattar beslut och ger stöd till processen Regelbundna möten med facklig referensgrupp samt regionrepresentativ referensgrupp Våren 2009 Verktyget levereras i pilotversion Utbildningsdag 2 för verksamhetschefer Pilotomgång för kompetenskartläggning Utbildningsinsatser förbereds och synkroniseras Utvärdering av pilotomgången Resterande rektorer och enhetschefer i skola och förskola genomför kartläggningen mars-juni Hösten 2009 Fortsatt kartläggning Fortsatt förberedelse av utbildnings- insatser Utbildningsinsatser genomförs

Elever 45´ Vårdnadshavare 85´ Övr.personal + 4´ Lärare 8´ Ledare 500 Förvaltning Regionalt samarbete

Såhär arbetar vi med den förestående valideringsprocessen

Ledarkriterier

Generella kompetenser Lyhördhet Social säkerhet Förändringsorientering Mål- och resultatorientering Analytisk förmåga Helhetssyn Påverka andra Verksamhetsledning Juridik Arbetsgivarfunktionen Intern och extern kommunikation Personliga kompetenser Formella chefsskapet

Verksamhetsspecifika kompetenser Grundläggande värderingar och verksamhetsidé Styrdokument och rektors uppdrag Ledare av pedagogisk verksamhet Systematisk kvalitetsutveckling

Hur går kartläggningen till? Introduktion Självskattning Omvärldsskattning Fördjupat samtal inkl. återkoppling Utveck- lingsplan Kompetenshöjande insatser

Verksamhet med hög kvalitet Verksamhetsidén och ett gemensamt förhållningssätt Arbetssätt och organisation Ledarskap Medarbetarskap En fram- gångsrik skola