KOLL PÅ LÄGET.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
- en positiv och realistisk självbild
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Arbetsterapi i skolan.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Plan mot kränkande behandling
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
en mil öster om Linköping
Hej och välkomna!.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Stina Randevall Hjärtstam
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Försäkringskassans roll i samverkan
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Tidiga insatser för barn i förskolan
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
1.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Samordningsförbundet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Välkommen på föräldraråd
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

KOLL PÅ LÄGET

”Alla har uppdraget men ingen kan förverkliga det ensam”

Anders 28 år Lindrig utvecklingsstörning. Ej ordentligt utredd. Duktig på att dölja behov i skolsituationen. Dåligt stöd hemifrån Svårt hålla tider. Klarar inte ekonomi. Kan inte läsa sociala samspel – problem i relationer. I utsatta situationer tar han till flykt eller blir aggressiv. Tvåbarnspappa – dåligt kontakt Tidigare insatser: Mottagen i särskolan, barn- och vuxenhabiliteringen Nu flera kontakter utan samordning: FK, AF, Jobbtorget, Social myndigheter för bistånd och boendestöd Polismyndigheten, Kronofogden

Elin 20 år Elin har: gått särskola i större delen av sitt liv saknar insikt om sitt funktionshinder aldrig klarat av att genomföra någon praktik tröttnat på mamma aktivitetsersättning för förlängd skolgång flyttat ihop med sin arbetslösa pojkvän sökt och fått en god man inte kunnat söka fortsatt aktivitetsersättning Elin skall nu: fortsätta kontakter med kuratorer och psykologer inom vuxenhabiliteringen söka ekonomiskt bistånd eventuellt söka daglig verksamhet på sikt försöka få fram ett hållbart läkarintyg för att kunna söka aktivitetsersättning

”Koll på läget” - ett 4 ½ -årigt utvecklingsprojekt 1. Ökad insikt hos individen själv om styrkor och svårigheter. Framförallt kunskap om vad funktionsnedsättningen innebär samt strategier för att kunna möta och kompensera nedsättningen. 2. Kunskap hos berörda instanser både om funktionshinder i stort och om funktionshindret och dess konsekvenser för den enskilde individen vilket är en förutsättning för förståelse. 3. Attitydpåverkan i de samarbetssituationer som inkluderade gymnasiesärskoleelever befinner sig i. 4. Hållbar och aktuell dokumentation som ett stöd i individens utveckling och förutsättning för att söka berättigade insatser.

Tjänsterna Ledningsfunktion 25 % Specialpedagog 100 % Arbetsterapeut 100 % Psykolog 25 % Läkare 25 %

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan

År 9 till gymnasiesärskolan Informationen från det pedagogiska överlämnandet och informationen i psykolog-utredningen sammanställs och blir ett underlag för hur organisationen planeras. Avlämnande skola (skolsköterska) Mentor Särskoleteamet Mottagande skola Specialpedagog Specialpedagog sammanställer. Specialpedagog informerar rektor. Planering på skolnivå och spridning av information Avlämnande skola har sammanställt information skriftligt utifrån de frågor som finns i överlämnande manualen. januari- april april –maj maj-augusti augusti Rektor på mottagande skola kallar avlämnade skola till överlämnande konferens. Specialpedagogen på mottagande skola informerar ansvarig mentor , undervisande lärare/ och elevhälsoteam.

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Sammanfattning av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar

Sammanfattning av underlagen för mottagande i särskola Maj-augusti augusti ( innan eleverna startar) höstterminen Framtagande av sammanfattning utifrån underlagen som ligger till grund för mottagande i särskola + ev. kompletterande underlag. Sammanfattning sprids till mentor, EHT och undervisande lärare Komplettering med arbetsterapeutisk funktionsbedömning

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar

Arbetsterapeutisk bedömning år 1 Bedömning av aktivitetsförmåga. Bedömning av styrkor och begränsningar som påverkar eleven i skolan. Öka möjlighet till en bra start och välfungerande skolgång.   Information om syfte och tillvägagångssätt Självskattning/intervju Aktivitetsförmågebedömning Sammanställning som återkopplas till elev och mentor Åtgärder vid behov i samarbete med mentor och utifrån behov

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper

Utvecklingssamtal Manual åk 1 – åk 4 Elevfrågor Omdömen i samtliga ämnen/ kurser Dokumentation Lärande och bedömning Insikt Dokumentation Social del Studieplan

Föräldramöte Tydlig planering för vad föräldramötena ska innehålla under elevens 4år. Innehåll planeras utifrån elevens behov och vilken årskurs. Föräldramöten bli en viktigt mötesplats för föräldrar och skolpersonal. Externa samverkanspartners bjuds in att informera och delta.

Föräldragrupper …har tagits fram i samverkan mellan habiliteringen och Linköpings Föräldrautbildningsprogram Syftet med föräldraträffarna är att föräldrar ska få möjlighet att träffas och att dela erfarenheter med varandra. Det ges möjlighet att diskutera hur det är att leva med barn/ ungdom med lindrig utvecklingsstörning. Innehåll: Tankar kring särskolan Kompisar och kärlek Drömmar och framtid

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU/APL APU/APL APU/APL APU/APL

APU / APL Arbetsplatsförlagd utbildning/lärande APU processen   Förberedelse -elev (APU-uppgifter) -handledare (informationsbrev, APU utvärderingsinstrument) Anskaffning -kontakter (bra urval, möjlighet till relevant placering) -framtidsplanering (förutsättningar till arbete) -måluppfyllelse (kursmål, betygskriterier) Genomförande -besök (se att allt fungerar, möjlighet till justeringar och frågor på plats) -utvärdering ( bedömning av elevens förmågor och begränsningar i en arbetssituation) -bedömning (bedömning av elevens fungerande /genomförande i relation till uppsatta mål) Återkoppling och bearbetning av erfarenheter från APU via skoluppgifter (under och efter APU) Samverkan mellan skola och handledare. Sopplunch med information och Dialog

APU-processen Förberedelse Anskaffning Genomförande -elev (APU-uppgifter) -handledare (informationsbrev, APU utvärderingsinstrument)   Anskaffning -kontakter (bra urval, möjlighet till relevant placering) -framtidsplanering (förutsättningar till arbete) -måluppfyllelse (kursmål, betygskriterier) Genomförande -besök (se att allt fungerar, möjlighet till justeringar och frågor på plats) -utvärdering (bedömning av elevens förmågor och begränsningar i en arbetssituation) -bedömning (bedömning av elevens fungerande /genomförande i relation till uppsatta mål) Återkoppling och bearbetning av erfarenheter från APU via skoluppgifter (under och efter APU) Samverkan mellan skola och handledare.

APLutvärdering Bild/exempel

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU APU APU APU Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen

Samverkan i undervisning Kommunikation, samspel, hälsa och fritid Habiliteringen Ungdomsmottagningen LSS-fritid

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU APU APU APU Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät

Delaktighetsenkät Syftet med delaktighetsenkäten är att få en bild av hur eleverna ser på sin situation just nu. Genomförandet sker i klasserna och eleverna besvarade frågorna anonymt under maj-juni 2012 och mars 2013 Frågor som ställs i enkäten är… Jag upplever att jag fattar egna beslut om mitt liv.   Inte alls ibland för det mesta Alltid 1-------2--------3-------4--------5-------6--------7-------8--------9--------10 Jag upplever att jag kan säga vad jag tycker i mitt liv. Jag upplever att jag räknas, syns och är till nytta i mitt liv. Jag upplever att jag kan göra egna val i mitt liv. Jag upplever att jag är med i diskussioner i mitt liv.

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överförings-modell Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU APU APU APU Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Framtidsmässa Framtidsmässa

Jobb och kunskapstorget Ungdomsmottagningen Valla folkhögskola Kooptima f.d. elever FUB LSS - fritid Lärvux LSS - socialkontor Arbetsförmedlingen Föräldragrupper Habiliteringen Hjälpmedelsinstitutet Försäkringskassan

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Arbetsterapeutisk funktions- bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU APU APU APU Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Framtidsmässa Framtidsmässa

Arbetsterapeutisk funktionsbedömning inför år 4 Syfte: Bedöma elevens förmågor, styrkor och begränsningar. Beskriva hur dessa yttrar sig i vardagen. Förebygga genom dokument som styrker elevens behov av stöd/anpassning i vardagen.   Tillvägagångssätt: 1. Information och erbjudande om att genomföra en arbetsterapeutisk funktionsbedömning 2. Skattning av uppfattning om egen förmåga 3. Bedömning i aktivitet 4. Genomgång av resultat 5. Dokument (på skolan och till eleven)   Områden som bedöms: Motorik, processfärdigheter, kommunikation, interaktion, egen uppfattning/insikt. (AMPS, ACIS, ICF-delaktighet. Vid behov kompletteras med tex KaTid för tidsuppfattning)

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Arbetsterapeutisk funktions- bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU APU APU APU Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Framtidsmässa Framtidsmässa ÖS-samtal

Övergripande Samverkan (ÖS)   Syfte: Förberedande samtal och samverkan inför Framtidssamtalet Vid samtycke från eleven Samtal för att i förväg diskutera möjligheter utifrån underlag från: Skolan (omdömen, utvecklingsplaner och vägledningssamtal) APU platserna (ALG/gysärs nya Utvärderingsinstrument) Arbetsterapeutisk funktionsbedömning Aktivitetsförmåga/Arbetsförmåga (styrkor och begränsningar) Deltagande: Vägledare på ALG LSS socialkontoret Arbetsförmedlingen Försäkringskassan Jobb och Kunskapstorget Arbetsterapeut, Koll på Läget Habiliteringen (Kurator på ALG vid behov) Soc. Eko.

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Arbetsterapeutisk funktions- bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU APU APU APU Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Framtidsmässa Framtidsmässa ÖS-samtal Framtidssamtal

Framtidssamtal    Mål: Alla elever ska ha en hållbar framtidsplanering inför skolslut Planering relaterat till förutsättningar och behov av stöd Knyta kontakter inför framtiden utifrån:  Arbete i någon form/studier Ekonomi Boende Fritid Relationer Hälsa  Utmynnar i en skriftlig planering/överenskommelse Deltagande: Eleven Närstående/anhörig eller person (vald av eleven) Vägledare på ALG LSS socialkontoret Arbetsförmedlingen Försäkringskassan Jobb och Kunskapstorget Arbetsterapeut, Koll på Läget Habiliteringen Soc. Eko.

Före Gymnasise-särskolans start Åk 1 Åk 2 Åk 3 Åk 4 Efter skolslut Överlämning från grundskolan Arbetsterapeutisk funktions-bedömning Arbetsterapeutisk funktions- bedömning Sammanfattning Av underlaget som ligger till grund för mottagandet + ev. förnyade utredningar Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper Utvecklingssamtal Föräldramöte Föräldragrupper APU APU APU APU Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Samverkan i undervisningen Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Delaktighetsenkät Framtidsmässa Framtidsmässa ÖS-samtal Framtidssamtal Uppföljning

Kunskapsuppdraget Föreläsning med Håkan Nyman om lindrig utvecklingsstörning. Föreläsning med Cecilia Olsson om bemötande av personer med lindrig utvecklingsstörning. Föreläsning med Birgitta Wennberg och Carola Klint Edlund. ”Kognitivt stöd för ökade möjligheter till arbete och delaktighet”. Studiebesök i samverkan till Kom An projektet och Arbetsförmedlingen för funktionshindrade i Stockholm. Intressentgruppen. Rundvandring med information och frågestund för lärare från gymnasiesärskolan bland aktuella aktörer Studiedagar kring lärande och bedömning i samverkan med skolan och för lärare på Gymnasiesärskolan, ALG.

Utredningar 2012 16 psykologutredningar genomfördes, 4 av dessa behöll diagnosen lindrig utvecklingstörning 2013 10 psykologutredningar genomfördes, 7 av dessa behöll diagnosen lindrig utvecklingstörning 2014 5 utredningar är färdigställda, 1 av dessa behåller diagnos. Ytterligare utredningar görs under hösten.

röster i rapporten Rapporten baserar sig på röster från 18 personer. Alla är verksamma inom Koll på Läget. Hälften har intervjuats individuellt (ÖS-gruppen) och hälften i en gruppintervju (styrgruppen).

rapporten Framförhållning Kunskap om varandra Dokumentation Läkare Kunskap om utvecklingsstörning Kända ansikten

utmaningar Alla måste vara med Avtal Resurser för samverkan Sammankallande Arbetsterapeuten

”Koll på läget” Åsa Strömberg Projektledare, Koll på Läget 0703-81 21 73 Gertrud Dahl Arbetsterapeut, Koll på Läget 013-208713 www.samordning.org