Enkel turismkunskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Samhällsekonomi 2.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Reseproduktion och försäljning
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Skärgårdshamnar som nav för tillväxt i Blekinge. Projektstart Projektslut Projektansökan ur ”Regionalt Struktursfondprogram för stärkt.
TEM® 2011 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga
Konjunkturläget Mars 2007 BNP till marknadspris Årlig procentuell förändring, kalenderkorrigerade värden.
Konjunkturläget Juni 2007 BNP och efterfrågan Årlig procentuell förändring.
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
Konjunkturläget Augusti 2007 Produktion, produktivitet och arbetade timmar Årlig procentuell förändring, kalenderkorrigerade värden.
Konjunkturläget Augusti 2007 BNP till marknadspris Årlig procentuell förändring.
BNP Kvartal Pressträff 30 juli BNP – kvartal 2, snabb 2012 Kvartal 2 Kalenderkorrigerad2,3 Faktisk1,8 Säsongrensad1,4.
BNP Kvartal Pressträff 30 juli BNP – kvartal 2, snabb 2014 Kvartal 2 Kalenderkorrigerad1,9 Faktisk1,4 Säsongrensad0,2.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Juni Prognosen i sammandrag (mars inom parantes) BNP4,2 (4,4)3,6 (3,9)3,7 (3,4)3,0 Sysselsättning1,9 (1,9)2,2 (2,2)1,2.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Barometerindikatorn och BNP Index medelvärde=100, månadsvärden respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ekonomirapporten. April 2014
Rese- och besöksnäringen
Konjunkturläget Mars 2007 BNP i Världen exkl. OECD Årlig procentuell förändring.
Resor och reseförmedlare
Konjunkturläget Mars Prognosen i sammandrag (december inom parantes) BNP4,4 (4,3)3,9 (3,6)3,4 (3,2) Sysselsättning1,9 (2,0)2,2 (2,1)1,2.
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Konjunkturläget Augusti Barometerindikatorn och BNP-tillväxten Index, månadsvärden respektive säsongrensad procentuell förändring, kvartalsvärden.
Konjunkturläget Mars 2007 Global BNP Årlig procentuell förändring.
Konjunkturläget Juni 2007 Produktion, produktivitet och arbetade timmar Årlig procentuell förändring, kalenderkorrigerade värden.
Konjunkturläget Mars 2007 Produktion och sysselsättning Årlig procentuell förändring, kalenderkorrigerade värden.
TURIST De har rest hemifrån
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
BNP-gap, euroområdet Procent av potentiell BNP.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Landstinget 11 feb 2009 Besöksnäringens.
Ränta på interbanklån, differens mot förväntad styrränta (basis-spread) Procentenheter, dagsvärden, 10-dagars glidande medelvärde.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
BNP Miljarder kronor, fasta priser respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressträff 29 maj 2013.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 28 november 2014.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
Näringslivets produktion Miljarder kronor, fasta priser respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 11 september 2015.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 30 Juli 2015.
SVERIGES EKONOMI - statistiskt perspektiv Konjunkturseminarium 25 september 2015.
BNP-gap Procent av potentiell BNP. Styrräntor Procent, dagsvärden.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Barometerindikatorn och BNP Index medelvärde=100, månadsvärden respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi December 2012.
 Turism som fenomen dök först upp genom ”The Grand Tour”, som sägs vara grunden för resandet och den moderna turismen. ”The Grand Tour” var bildningsresor.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 29 Juli 2016.
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Basfakta skogsnäringen, 2017
Presentationens avskrift:

Enkel turismkunskap

Turism Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften (WTO, 1994)

Turist Besökare från annan ort, med minst en övernattning på besöksorten men i högst 12 sammanhängande månader. Syftet med besöket måste vara annat än arbete för vilket ersättning utbetalas på orten. (SOU 2004:17 – Främjande för ökad tillväxt)

Dagsbesökare Dagsbesökare är en besökare som inte övernattar på platsen för besöket.

Turistindustrin Turistindustrin definieras som "de företag och organisationer inom ett stort antal branscher som levererar varor och tjänster avsedda för människor som utövar turism" Turistindustrin säljer produkter inom områden Affärsresande, Privatresande och Evenemang Korrekt benämning: Rese- och turistindustrin (SOU 2004:17)

Vad och vilka utgör turistindustrin? "Ett särdrag för turistindustrin är att de som verkar inom den samtidigt tillhör en annan näring eller bransch, t ex hotell- och restaurangbranschen, ett förhållande som gör det svårt att specificera vad som är eller inte är turistindustri" (SOU 2004:17)

Nationellt mål för turistpolitiken Sverige ska ha en hög attraktionskraft som turistland och en långsiktig konkurrenskraftig turistindustri. (Riksdagen 1995)

Organisationer – offentligt (del-)ägande Turistbyrå – kommun – destinationsorganisation Regional turistorganisation VisitSweden AB (50% statligt ägande, 50% Svensk Turism AB) NUTEK Näringsdepartementet

Organisationer – privat ägande SHR Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare SLAO Svenska Liftanläggningars organisation SCR Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation RTS Rese- och Turistnäringen i Sverige FörTur Föreningen Turism i Sverige Svensk Turism AB (FörTur, SCR, SHR, SLAO, Svensk Handel, Svenska Djurparksföreningen och SAS)

Årsbokslut för svensk turism och turistnäring - Nyckeltal 2007 236,5 miljarder kronor i total omsättning, +4,4%* 160 249 sysselsatta (årsverken), +7,9%* 87,6 miljarder i exportintäkter, +12,1%* 100,2 miljarder, konsumtion svenska hushåll i Sverige, +0,6%* 48,6 miljarder, konsumtion näringsliv & myndigheter i Sverige, -0,3%* 86,3 miljarder i förädlingsvärde, +3,3%* 2,81 procent turistnäringens relation/andel av Sveriges totala BNP * jämförelse med 2006 i löpande priser

Fördelning av turistnäringens totala omsättning 2007 (milj SEK)

Turistkonsumtion i Sverige (löpande priser i milj SEK)

Svenskars turistkonsumtion i Sverige (löpande priser i milj SEK)

Index för turistnäringens exportvärde i jämförelse med Sveriges totala export av varor och tjänster Index 2000 = 100

Turistnäringens exportvärde i relation till Sveriges totala export av varor och tjänster (procent)

Turistnäringens exportvärde (utländsk konsumtion i Sverige) i jämförelse med exportvärden för några viktiga varuområden 2007 (miljarder kronor)

Turistnäringens andel/relation till BNP i procent i jämförelse med några viktiga näringar, 2007

Momsintäkter av utländska besökares konsumtion i Sverige (löpande priser i miljarder kronor)

Antal sysselsatta (årsverken) inom turism i olika branscher 2007

Utveckling av antal helårsverken inom turism i olika branscher

Jämförelse av antal sysselsatta i Sverige

Årsbokslut för svensk turism och turistnäring Nyckeltal 2000 - 2007

Turistprodukt? En tjänst! Ett besöksmål! En aktivitet! En logianläggning! En skidbacke! En tur! Osv!

Paket? En paketresa är några olika tjänster, t.ex. transport, logi och andra turisttjänster som en arrangör satt samman och säljer till ett gemensamt pris. En paketresa varar mer än 24 timmar eller innehåller inkvartering.

Distribution av turistprodukter Bo Äta Incoming- arrangör Rese- arrangör Resebyrå Resa Göra

Distribution av turistprodukter - exempel Bo Äta Incoming- arrangör Rese- arrangör Resebyrå Resa Göra Maj Augusti November Vår