Att leda skolans digitala utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
PTS Bredbandskartläggning
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Ersättning, förbättring eller förändring
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fakta om undersökningen
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Den individuella utvecklingsplanen
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Fakta om undersökningen
Europeiska socialfonden
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
NGO for the Safe Final Storage of Radioactive Waste Kenneth Gunnarsson Kenneth Gunnarsson – Höstträffen, Skellefteå 30 Sept 2012.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Presentationens avskrift:

Att leda skolans digitala utveckling

Agenda Att förändra skolan med teknik, Åke Grönlund Örebro Universitet LIKA – it tempen för skolan, Johanna Karlén SKL Samtal Bitte Henriksson, Västerås Lars Ekelöw, Nacka Åsa Sundelin, ifous Åke Grönlund, Örebro Universitet

Att förändra skolan med teknik: bortom “en dator per elev” Åke Grönlund Örebro universitet [ake.gronlund@oru.se]

Att förändra skolan med teknik IT i skolan är ett förändringsprojekt, inte i första hand ett teknikprojekt Effektiv teknikanvändning förutsätter förändrade arbetsprocesser – mer teknik men oförändrade processer leder bara till högre kostnader Förändrade processer kräver god ledning och kollegial utveckling Det krävs också målinriktning och uthållighet för det tar lång tid innan resultat kan visas

Projektet UnosUno - 2010-2013 - 11 huvudmän: Nacka, Köping, Västerås, Falkenberg, Sollentuna, Helsingborg, Malmö, Lysekil, Täby, Botkyrka, Pysslingen “Vilka effekter har genomförandet av en dator en elev på elevers lärande och utveckling & pedagogers roll och arbetssätt?” Aktiviteter: Årliga enkäter – lärare, elever, ledare Intervjuer – lärare, elever, ledare Lärarforskarprogrammet Klassrumsstudier – observationer Pedagogiska seminarier

“Bättre” undervisning? Man blir mer effektiv i sin informationshantering, vilket leder till bättre kunskap eftersom man spar arbetstid? Det är roligare att lära sig med dator? Bättre betyg/provresultat? Elevernas förmåga att uppnå kvalitativa mål som samarbete och kreativt tänkande ökar? Effektivisering av skolans arbete, t.ex. genom ökad tillgång till lärresurser på nätet? ”Utvecklad” lärarroll, från föreläsning till handledning? Eleverna arbetar mer självständigt och individualiserat och lärarens arbete därmed blir mer anpassat till eleven, d.v.s. det blir mer… …fokus på den enskilde eleven?

Bra blir bättre Spridningen i resultat mellan skolor är mycket stor Skillnaderna mellan de bästa och de sämsta skolorna är stora – 1,5 steg på en 5-gradig skala Skillnaderna beror inte på tillgången till teknik utan hur man utvecklat pedagogik och lärmiljö 2/3 av eleverna och lärarna upplever sig nöjda eller mycket nöjda med resultaten, men hur positiv man är beror mer på skolans kvalitet än på datorn Andelen nöjda elever varierar stort, från 31 % till 82 % (SKL 2012: från 55 % till 91 %) Andelen enskilt arbete ökar – i de framgångsrika skolorna är det välorganiserat, lärarlett enskilt arbete/samarbete, i de andra ofokuserat ensamarbete. De skolor som presterar sämst har mer katederundervisning

Skillnader mellan skolor - för elever ”I vilken utsträckning har 1:1 lett till….” Lärarnas uppskattningar, genomsnitt för bästa och sämsta skola. Bästa skola Sämsta skola Skillnad i normaliserade skalsteg 1. Bättre kunskaper 4.23 2.74 1.49 2. Bättre färdigheter 4.31 2.93 1.38 3. Effektivare arbetssätt 4.46 3.07 1.39 4. Ökat samarbete mellan elever 4.08 2.49 1.59 5. Bättre kontakt lärare- föräldrar 3.93 2.3 1.63 6. Ökade störningar i klassrummet 2 3.98 1.98 7. Roligare arbetssätt 4.62 3.43 1.19

Skillnader mellan skolor - för lärare ”I vilken utsträckning har 1:1 lett till….” Lärarnas uppskattningar, genomsnitt för bästa och sämsta skola. Bästa skola Sämsta skola Skillnad i normaliserade skalsteg 1. Effektivare arbetsmetoder 4.38 3.12 1.26 2. Mer arbete 2.5 4.17 1.67 3. Bättre kunskaper 4.12 3 1.12 4. Ökade färdigheter 4.33 3.07 5. Roligare arbetssätt 4.6 3.35 1.25

Lärarnas uppfattning om förbättringar Bästa skola Sämsta skola Skillnad i normaliserade skalsteg (10-gradig skala) Administrativ modell 8.7 4.9 3.8 Ny arbetsmetod: 9.1 4.2 Nya uppgifter: 9.2 5.5 3.7 Ny bedömningsmodell: 8.3 5 3.3

Elevernas bild (gymnasiet)

Tydliga skillnader mellan skolorna – varför? Skola nr Total rank Placering i genomsnitt 1 32 3 2 38 5 (gy) 70 6 77 7 81 10 133 11 11 (gy) 136 12 141 13 (gy) 154 13 14 (gy) 172 14 15 (gy) 173 16 (gy) 17 (gy) Tydliga skillnader mellan skolorna – varför? -Sociala faktorer (“SALSA-faktorer”)? - Arbetsmetoder?

“SALSA”-faktorer Skola Total rank (12 frågor) Flickor Utländsk bakgrund Föräldrar med efter-gymn. utb. Lärare med ped. examen Elever per lärare 1 32 49% 6% 91% 81% 13.9 2 38 46% 8% 85% 80% 15.7 5 (gy) 70 57% 28% 58% 79% 13.5 6 77 44% 10% 27% 87% 7 81 42% 26% 53% 75% 16.2 10 133 54% 15% 47% 73% 12.5 11 (gy) 136 71% 17% 98% 9.4 12 141 48% 64% 36% 93% 11.5 13 (gy) 154 69% 0% 52% 84% 9.8 14 (gy) 172 60% 31% 50% 15 15 (gy) 173 40% 16% 67% 83% 11.8 16 (gy) 22% 8.2 17 (gy) 77% 8

Arbetsmetoder Typ av arbete   Andel av tiden grundskolan gymnasiet Enskilt elevarbete där datorn får användas vid behov 21.4% 19.8% Enskilt elevarbete där datorn inte får användas 8.9% 7.9% Enskilt elevarbete där datorn ska användas 24.6% 22.6% Grupparbete där datorn används 17.0% 18.0% Grupparbete utan datoranvändning 12.0% 10.9% Lärarledda genomgångar och föreläsningar 16.1% 20.8% De framgångsrika skolorna har mer datoranvändning, mindre lärarföreläsningar och mer grupparbete med datoranvändning

Vinster – för den som gör rätt Ökad digital kompetens ökar skolans förmåga. Pedagogerna arbetar annorlunda och utnyttjar teknikens möjligheter. Ökad digital kompetens ökar elevernas förmågor och självförtroende. Kontakten mellan lärare och elever; ökad och högre kvalitet. Välorganiserat lärarlett arbete leder till fler kontakter där elevernas arbete tas ytterligare ett steg framåt. 34 % av gymnasieeleverna och 17 % av högstadieeleverna kontaktar lärare minst en gång per vecka utanför skoltid för att diskutera skolarbete. Lärarna är mer tillgängliga för eleverna med teknikens hjälp. I vissa fall mätbart förbättrade prestationer.

Tillgänglighet/synlighet Den enskilde eleven blir mer synlig för lärarna lärarna blir mer tillgängliga för eleverna. (figur: gymnasiet) Eleverna anser också att tillgängligheten ökat.

Mätbara förbättringar - exempel iWTR: “Integrated Write to Read”; tangentbord, talsyntes, websajt för publicering och interaktion. Nationella prov åk 3 – andel som klarat 15 av 15 delprov i MA (7) och SV (8) Metod Andel 15/15 “iWTR” 78 % “Traditionell” 59 % “spontan it-användning”: it används men ingen särskild metod 50 % Antal elever: 502 Antal skolor: 17

Svenska (8 delprov)

Matte (7 delprov)

Svenska och matte (15 delprov)

Minskad spridning NP åk 3 SV & MA Medel Min Max iWTR 14.6 9 15 Traditionell 14.1 7 “ICT”-metoden 13.6 5

Vad beror skillnaderna på? Lättare skriva med tangentbord * Social interaktion – texterna skrivs på riktigt, för verkliga läsare, diskuteras och förbättras Formativ bedömning Metoden teoretiskt underbyggd Metoden systematiskt testad, först i liten skala (2+2 klasser, 2010-11) Uthållig kommunal satsning på lärarutbildning i metoden (2011-13) * Inte avgörande eftersom även den “spontana” metoden använder samma teknik

Kostnader – för alla, i olika grad Ökat arbete för lärarna. Förnyelse innebär merarbete. 1:1 betyder merarbete; fler informationskällor, ökad individualisering. Stress, fysiska besvär. 50 % av lärarna och drygt ¼ av av eleverna. Uppdrivet tempo i undervisningen, distraktion från sociala medier och ergonomiska faktorer. Ökade kostnader. Tekniken är en stor kostnad – den totala ägandekostnaden är 3-5 ggr datorns inköpspris – som medför minskade personalresurser om inte kommunen kompenserar.

1:1-projektet Innovation Produktion Kvalitetssäkrad produktion År 1 Skaffa datorer Teknisk lärarutbildning typ PIM IT-pedagoger Prövande undervisning Organiserad pedagogisk utveckling Etablerade och testade metoder Kunskapsbank Enhetlig ”digital lärmiljö” Innovation Produktion Kvalitetssäkrad produktion

Utvecklingsområden, lokalt Lärarnas ”ditigala literacy”; kollegial utveckling kräver förändrade arbetssätt i skolan Lärresurser; Definiera ansvar för produktion av lärresurser; vad man måste eller bör göra lokalt och hur man ska arbeta med att identifiera, kvalitetsgranska och ta in externa resurser av olika slag. Teknisk miljö; Se till att skolans behov tas tillvara genom hela processen av kravspecifikation, upphandling, drift, och reglering. Ekonomi; inte datorer mot lärare Lokala innovationssystem kvalitetssäkra nya metoder så tekniken används på bästa möjliga sätt, sprida innovationer,

Framgångsfaktorn: Ledarskap IT i skolan är ett förändringsprojekt, inte ett IT-projekt. Det är inte IT-avdelningen som ska styra utan skolan. Spridning av innovationer så de kommer alla elever i alla skolor tillgodo kräver god ledning på kommunnivå (huvudmannanivå). Man kan inte delegera allt ansvar till den enskilda skolan. God användning av IT i skolan förutsätter kloka politiska beslut angående ekonomi, infrastruktur, organisationsutveckling, lärresurser och teknikanvändningsavtal.. Kommunerna, i praktiken, har bollen. Många måste se över sina processer. Nationellt ledarskap; “digital kompetens” i stället för “it” eller “digitalisering”, modernisera prov, ansvar för att fylla luckor avseende lärresurser.