Studieteknik Stresshantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
- en positiv och realistisk självbild
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Studieteknik Språkhandledningen Anna Winlund Sören Andersson
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Att läsa och studera.
Analytiker & Holistiker
Större mångfald Ny på högskolan - Om Studieteknik och Stresshantering
Mål och betygskriterier
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Mental träning Mål & Motivation
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Lär dig plugga effektivt
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Analytiker & Holistiker
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Karolina Källoff Ola Olefeldt
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Studieteknik och inlärning
Att tala lön med sin chef
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Hur tacklar du högskolestudier? - om krav, stress och inlärningsstilar
I vilken SITUATION befinner du dig?
En guide för arbeten i SO
Idrottspsykologi.
Del 4 Anteckna och planera
Miniföreläsning om studieteknik
Hur du tar hand om din kunskap
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
STUDIETEKNIK.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Susanne Ghomashi- Sjuksköterska Lisa Alsén Björneke- Kurator.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
STUDIETEKNIK.
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Träff 11 Välkomna!.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Studieteknik Stresshantering Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Studieteknik Stresshantering

Vad säger hjärnforskningen om minne och inlärning? Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Vad säger hjärnforskningen om minne och inlärning?

”Alla människor kan ta till sig den kunskap de önskar” Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Roger Sperry ”Alla människor kan ta till sig den kunskap de önskar” ”Vi använder normalt mindre än en procent av hjärnans kapacitet” ”Det finns inga obegåvade människor, endast människor med olika slags erfarenheter”

Vad avgör din framgång i studier? Din attityd Ditt intresse Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Vad avgör din framgång i studier? Din attityd Ditt intresse Din motivation Din arbetsdisciplin

Goda läs- och studievanor Självdisciplin Kunskap om effektiv inlärning Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Föds vi med/som? Målmedvetenhet Planering Goda läs- och studievanor Självdisciplin Kunskap om effektiv inlärning En positiv inställning Självförtroende God fysisk form Målmedvetna? Goda planerare? Med goda vanor? Självdisciplin? Denna kunskap? En positiv inställning? Självförtroende? God fysisk form?

Ord Språk Matematik Siffror Logik Analys Tid Etc Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Fantasi/dröm Musik Kreativitet Bilder Färger Form/mönster Känslor Teckna/måla Rytm Etc Ord Språk Matematik Siffror Logik Analys Tid Etc

Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola All forskning överens Vi bör leva på ett sånt sätt att vi stimulerar fler områden i hjärnans bägge delar Aktivera höger hjärnhalva – en hjärna som är balanserad arbetar bättre än en obalanserad

Så här fungerar minnet – och inlärningen - bättre Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här fungerar minnet – och inlärningen - bättre Upprepning Associationsmetoden Visualisera

Visuell Auditiv Read & write Kinestetisk Inlärningsstilar Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Inlärningsstilar Visuell Auditiv Read & write Kinestetisk

Inlärningsstilar Visuell Ta in information Att studera utan tårar Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Inlärningsstilar Visuell Ta in information Stryka under Använda färger Symboler, kartor, diagram Bilder, video Utnyttja att textsidor ser olika ut Lärare som använder gester och varierat språk Att studera utan tårar Lägg till egna bilder Rita om bilder Byt ord mot symboler Mindmaps Använd färger Skriv sammanfattningar, ord, dikter, berättelser

Inlärningsstilar Auditiv Ta in information Att studera utan tårar Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Inlärningsstilar Auditiv Ta in information Gå på föreläsningar och lektioner Diskutera med andra Förklara/ beskriv för andra Använd bandspelare Memorera exempel/ historier m.m. Att studera utan tårar Läs in dina anteckningar på band, lyssna Läs dina anteckningar högt Dåliga anteckningar, diskutera med andra, fyll på På tentor, tala tyst för dig själv Öva på gamla tentor Lyssna på musik

Inlärningsstilar ”Read & Write” Ta in information Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Inlärningsstilar ”Read & Write” Ta in information Läsa böcker Anteckningar Manualer, uppslagsverk Listor, rubriker, glosor, definitioner ”informationstäta” lärare Att studera utan tårar Repetera anteckningarna (läs igen) Skriv viktiga saker om och om igen Skriv om idéer/ principer med andra ord Gör om bilder till ord Listor Skriv alla svar

Inlärningsstilar Kinestetisk Ta in information Att studera utan tårar Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Inlärningsstilar Kinestetisk Ta in information Använd alla sinnen Laborationer och exkursioner Exempel från verkliga livet ”Trial and error” Att studera utan tårar Diskutera med någon annan som är kinestetisk Använd bilder, färger och foto Hitta egna exempel och konkretisera Minns det som hände, försök anteckna Skriv övningssvar till tentan Engagera hela kroppen ex charader, rollspel

Stressreaktioner Flykt Kamp Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Stressreaktioner Flykt Kamp

Hotande tankar Orm? eller Pinne? Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Hotande tankar Orm? eller Pinne?

Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Vad är stress? Obalans mellan de krav och påfrestningar en människa utsätts för och hennes resurser att uppfylla eller handskas med dessa

Krav, resurser och prestationsförmåga Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Krav, resurser och prestationsförmåga

Sambandet: Krav - Prestation Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Sambandet: Krav - Prestation Optimalt samband mellan kravnivå och prestation Sätt rimliga krav på dig själv Ifrågasätt kraven från andra

Sambandet: Krav - Prestation Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Sambandet: Krav - Prestation Prestation För höga krav ! För låga krav ! Optimal kravnivå ! Krav

Balans mellan krav och resurser Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Balans mellan krav och resurser RESURS KRAV RESURS KRAV RESURS KRAV Sätt rimliga krav på dig själv i förhållande till dina resurser – försök att hålla balansen.

Balans mellan krav och resurser Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Krav – sätt rimliga krav Vilka krav har du på dig själv? Gör en kartläggning! Är dessa rimliga? Vilka krav har andra på dig? Är du osäker: Fråga! Är dessa rimliga? Vilka krav har du på andra? Var tydlig mot din omgivning!

Balans mellan krav och resurser Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Du kan höja dina resurser bl.a. genom att: Hitta din inlärningsstil Lära dig studieteknik Ha koll på kost och motion Umgås med vänner, familj … Hitta dina återhämtningsytor Lära dig att hantera negativa och stressande tankar

Balans mellan krav och resurser Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Påfrestningar och förändringar i livet påverkar ens resurser. T ex: Miljöombyte (arbete/gymnasium – högskola) Fysiska/psykiska dagsformen Uppbrott i relationer Konflikter Det är inte rimligt att hålla samma kravnivå när ens resurser är reducerade.

Kartläggningsmodell Fritids- Sysselsättnings- familjesituation Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Kartläggningsmodell Fritids- familjesituation Sysselsättnings- situation Jag Gör en kartläggning av din livssituation - kartlägg såväl styrkor som svagheter! Personliga egenskaper

Tanke, känsla och beteende Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Tanke, känsla och beteende

Sambandet mellan tanke, känsla och beteende Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Sambandet mellan tanke, känsla och beteende Jag vet inte hur tentan kommer att gå – jag ska göra så gott jag kan – kanske går det bra Tankar Jag kommer aldrig att klara tentan Orkar inte studera Jag känner att jag inte duger till – att jag inte håller måttet Beteende Känslor Jag studerar och förbereder mig så mycket jag kan och tycker är rimligt Jag känner mig nöjd med att ha gjort så gott jag kan – ingen kan kräva något mer

Tankefälla: Katastroftanke Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Tankefälla: Katastroftanke Tänk om jag inte klarar tentan Tänk om jag inte klarar tentan Då klarar jag säkert inte om-tentan Det kommer en om-tenta Positiv tanke Katastroftanke ...och jag kanske lyckas med den ..och lyckas inte få någon utbildning Lyckas jag med den lyckas jag säkert med fler Ingen utbildning - inget jobb Klarar jag mina tentor klarar jag utbildningen Jag får leva på social-bidrag Utbildning är åtminstone ett första steg till ett jobb Jag kommer att dö fattig

Tankefälla: ”Jämförelsenoja” Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Tankefälla: ”Jämförelsenoja” +/- +/- +/- +/- +/- +/- +/- +/- Alla människor har plus och minus… …sluta att jämföra dig med summan av alla andras förträfflighet +/- +/-

Tankefälla: ”Svart-vitt-tänkande” Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Tankefälla: ”Svart-vitt-tänkande” ALDRIG ALLT IBLAND LAGOM % ALLTID INGET Tänk i % i stället för i termer av aldrig och alltid

Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Studieplanering

Skillnaden mellan högskolestudier och arbetslivet Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Skillnaden mellan högskolestudier och arbetslivet Arbetsliv Fastlagda arbetstider Arbetsfria dagar Chef som leder och fördelar arbetet Högskolestudier Få inbokade föreläsningar resten självstudier Väldigt flexibla arbetstider Du är din egen chef

Läsdagbok Steg 1 Avsätt tid för planering av såväl studier som annat. Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Läsdagbok Steg 1 Avsätt tid för planering av såväl studier som annat. Var konkret – ”ett visst antal sidor/uppgifter” Sätt rimliga mål – du måste ha tid för pauser. Du har rätt att vara ledig när du gjort vad du kunnat för att uppnå dina studiemål. Ta hänsyn till din naturliga dygnsrytm när du planerar. Kom ihåg att planera in tid för mat, motion och återhämtning.

Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Läsdagbok Steg 2 Skriv upp vad du faktiskt har läst/gjort enligt din planering. Skriv ner om du gjort något annat än du avsett. Steg 3 Fundera kring och skriv ner vad som hindrade dig att fullfölja din planering. Steg 4 Försök att komma på vad som hade hjälpt dig att uppnå de mål som du satt för dina studier.

Exempel på en läsdagbok Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Exempel på en läsdagbok Tidpunkt Planering dagen innan. Vad jag läste enligt Planen eller vad gjorde jag istället? Vad jag tror hindrade mig? Vad hade hjälpt? Frukost Förmiddag Pass 1 Exempel: Läsa Cullberg s.145 - 175 Läste s.145-163 Pratade i telefon Telefonen ringde Att jag dragit telefonen ur jacket. Mellanmål Pass 2 Lunch Eftermiddag Göra uppgift 7-9 Uppgift 7 och 8 Orealistisk planering Planera rimligare Kvällsmat Kväll Repetera föreläsnings- anteckningar Tittade på TV Mitt favoritprogram gick just denna tiden Spela in programmet på video och se någon annan tid. Nattmacka Natt

Att sätta upp mål Realistiska Konkreta Tidsbundna Delmål Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Att sätta upp mål Realistiska Konkreta Tidsbundna Delmål Successivt närmade Ge inte upp!

Sätt upp konkreta målsättningar Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Sätt upp konkreta målsättningar Total studietid för varje ämne Vilket betyg siktar du på? Hur lång ska din studievecka och din studiedag vara? Sätt upp ett schema!

Vikten av tydlighet mot dig själv – och mot din omgivning Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Vikten av tydlighet mot dig själv – och mot din omgivning Skriv in de schemalagda, fasta och återkommande aktiviteterna (lektioner, föreläsningar, gruppövningar) Men också tid för enskilda studier! Skriv också in belöningar

Tips vid planeringen Samordna ditt veckomönster med andra Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Tips vid planeringen Samordna ditt veckomönster med andra Överlasta inte din tidsplan – prioritera och se till att få med de viktigaste aktiviteterna Lägg den tråkigaste uppgiften tidigt på dagen Planlägg aktiviteterna med hänsyn till din dygnsrytm Avsätt en arbetsfri dag

Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Vinster Du slipper ödsla energi (och tid) på att tänka ut vad du ska göra Risken att glömma saker eller att du ska avledas till mindre viktiga aktiviteter minskas Vanor utförs automatiskt – utan tankeansträngning - när de är etablerade

Jämför med att diska och tvätta! Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Jämför med att diska och tvätta!

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 1. Ställ tre frågor 2. Snabb översikt 3. Fördjupad översikt 4. Studieplanering 5. Intensivläsning 6. Repetition Gå på föreläsning = 1 rep

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 1.Ställ tre frågor Hur viktigt är stoffet? Vilka förkunskaper har du? Varför ska du läsa boken – vilket är ditt mål?

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 2. Snabb översikt Omslag – förord Innehållsförteckning Förord Introduktion Bläddra – 4 sek/sida – bekanta dig med bilder, tabeller, rubriker

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 3. Fördjupad översikt Kopiera innehållsförteckning och lägg bredvid Sammanfattningar Första/sista del av kapitel Rubriker (och leta efter svaret) Texter till bilder, diagram och tabeller Faktarutor Markerad text Övningar, frågor

Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Detta har du gjort nu!

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 4. Studieplanering Läs kursmålen Vad har du för tidigare kunskaper? Planera in i schemat Post-it med datum i boken Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön 7-9 9-11 11-13 13-15 15-17 17-19 19-21 21-23 23-01

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 5. Intensivläsning Över och understrykningar – olika färger, var konsekvent! Skriv i marginalen, ex 1, 2, 3 Rödmarkera det du inte förstår och gå vidare direkt Boken är ditt arbetsredskap Anteckningspapper vid sidan om Återberätta Frågor och gamla tentor

Så här kan du läsa facklitteratur Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 6. Repetition Glömskekurvan Repetition Repetition Repetition Repetition

Du är här för att lära! - inte för att du redan har lärt dig Studievägledningen och Studenthälsan vid Malmö högskola Du är här för att lära! - inte för att du redan har lärt dig