Vattenförvaltning Dörrsån, 2008 Foto: Mattias Lindell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yttermalung Idre En dag om VATTEN. Dalälven  Dalälven avvattnar ett markområde ca. 6,5% av Sveriges yta.  Avrinningsområdet omfattar fjäll, skogar och.
Advertisements

Vattenförvaltning (“Vattendirektivet”)
”Vattenlagar” och aktörer
Nationell riskbedömning
Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
och vattenskyddsföreskrifter för Åmåls tätort
Samverkan kring vattenfrågor och kommunernas roll
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Fantastiska vatten att vårda!. Kartläggning statusklassning Ange miljökvalitetsnormer Undantag Åtgärdsprogram Förvaltningsplan Genomförande Uppföljning.
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
Avrinningsområdesvisa
INSATSTRATEGI för Jämtlands län. Insatsplaner för mindre vattensystem En övergripande plan för insatsarbetet inom respektive vattensystem som bygger på.
Anders Rimne Verktyg för Åtgärder, Regionalt Deltagande och Analys inom VATTENförvaltningen underlag för kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Åtgärdsplanering i VISS - principer
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Vattenmyndigheten för Södra Österjöns vattendistrikt
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte Bo Sundström.
Vattenförvaltning / vattentjänster som möjlighet en fråga om utveckling, ekonomi och samverkan Vattenstämman den 15 maj 2012 Peter Sörngård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten
En trygg dricksvattenförsörjning Dricksvattenutredningen En trygg dricksvattenförsörjning Seminarium Säkert dricksvatten – risk och beslutsstöd VA-mässan,
Mörrumsån – från början
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
EU:s vattendirektiv – vad händer?. Sid 2 | Lantbrukarnas Riksförbund Tidtabell för EU:s vattendirektiv Karaktärisering av vattenmiljöer.
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Statusklassning samt Åtgärdsprogram Bedömning av kemisk status, miljöproblem, risk, MKN Klart 30 aug 2008 Vattendelegationen tar beslut om.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Nytt från vattenmyndigheten Vattenråd Norr Pite Havsbad Bo Sundström.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Miljömålen och förorenade områden
Vattenförsörjningsplaner
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari Tid för bättre vatten Information Inspiration Samverkan Dialog.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Kriterier för vattenråd & kustvattenråd  Definition Ett vattenråd – är en frivillig sammanslutning av intressenter inom vattenrådsområdet, som gemensamt.
1 Grundvatten
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
På gång hos Vattenmyndigheterna
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Strategisk VA-planering
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Presentationens avskrift:

Vattenförvaltning Dörrsån, 2008 Foto: Mattias Lindell

Att kartlägga I detta arbete ingår att dela in vattnen i vattenförekomster, att inventera och analysera påverkan av mänsklig verksamhet samt att genomföra en ekonomisk analys av vattenanvändningen. Att klassificera Alla Sveriges vatten ska klassificeras utifrån vattnets nuvarande status. Här hittar du information om de svenska bedömningsgrunderna. Att fastställa en miljökvalitetsnorm Miljökvalitetsnormen är den vattenkvalitet som åtgärdsprogrammen ska syfta till att uppnå. Att upprätta åtgärdsprogram Vattenmyndigheten ska utarbeta och fastställa åtgärdsprogram inom vattendistriktet. Även om programmet formellt ska antas och genomföras relativt sent i förvaltningscykeln, är arbetet med att inventera potentiella åtgärder centralt under hela processen. Att sammanställa en förvaltningsplan Förvaltningsplanen ska ge bakgrundsinformation som rör vattenförekomsterna i distriktet. Den ska innehålla en beskrivning av hur god vattenstatus ska nås i vattendistriktet. Samverkan

Fem distrikt Länsstyrelsen i Norrbottens län: Bottenvikens vattendistrikt Länsstyrelsen i Västernorrlands län: Bottenhavets vattendistrikt Länsstyrelsen i Västmanlands län: Norra Östersjöns vattendistrikt Länsstyrelsen i Kalmar län: Södra Östersjöns vattendistrikt  Länsstyrelsen i Västra Götalands län: Västerhavets vattendistrikt Ansvaret delas av många Vattenmyndighetens roll är framförallt samordnande. Både var för sig inom det egna vattendistriktet, men också gemensamt på nationell nivå genom att se till att samtliga intressenter arbetar mot samma mål. Varje vattenmyndighet har ett kansli som samordnar arbetet i och mellan vattendistrikten. Varje vattenmyndighet har en vattendelegation vilken är utsedd av regeringen och består av sakkunniga representanter. Delegationen beslutar om större frågor, till exempel miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram och förvaltningsplan. Länsstyrelserna har en viktig samordningsroll På varje länsstyrelse finns ett beredningssekretariat med uppgift att hjälpa vattenmyndigheten med att genomföra vattendirektivet. Arbetet ska ske i dialog med kommuner, och lokala vattenintressenter via till exempel vattenråd. Kommuner har ett stort ansvar På lokal nivå vilar ett stort ansvar på kommunerna. De ansvarar för dricksvattenförsörjning, rening av avloppsvatten och miljötillsyn. Kommunerna beslutar också om mark- och vattenanvändning och bebyggelseplanering; frågor med tydliga kopplingar till vattenkvalitet och hållbar vattenanvändning. Fler som deltar Frivilliga sammanslutningar som vattenvårdsförbund och vattenråd deltar i arbetet med vattenförvaltningen och bidrar med kunskap om lokala förhållanden.

Vattenförvaltning enligt EU:s ramdirektiv för vatten Mål – behålla eller förbättra God status God tillgång Ingen försämring Hållbart utnyttjande Grundvatten - Ytvatten - Kustvatten Ekologiskt angreppssätt Biologi Avrinningsområden Kopplingar grundvatten-ytvatten-kustvatten 6 års cykliskt arbete

2:a förvaltningscykel har påbörjats ! 2021 2015 Analys Status Måluppfyllelse 2014 Miljökvalitetsnorm Åtgärdsplan Samråd Förvaltningsplan 2010 Övervakning Samverkan 2013 2011 Rapportering Genomföra Åtgärder 2012

22 december 2009 beslutades bl.a. I länet berörs: 1526 sjöar 2606 vattendragssträckor 2 grundvattenförekomster (Brunflo, Grötingen) åtgärder ska ha påbörjats senast 2012

Vattenmyndighetens beslut Miljökvalitetsnormer (MKN) Föreskrift om kvalitetskrav Åtgärdsprogram (ÅP) Beskrivning av distriktets miljöproblem och krav på åtgärder Förvaltningsplan (FP) Beskrivning av vattenförvaltningen i vattendistriktet – status, påverkan, åtgärder, MKN m.m. Miljökonsekvensbeskrivning av ÅP

Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram Kvalitetskrav för samtliga vattenförekomster i distriktet Inte allt vatten – ”avgränsade och betydande” förekomster Ytvatten och grundvatten Åtgärdsprogram Åtgärder som myndigheter och kommuner ska vidta Administrativa åtgärder (undantag Trafikverket) – ska i förlängningen leda till konkreta fysiska åtgärder Fokus på planering, kunskapsuppbyggnad, nya styrmedel och prioritering av pågående arbete Åtgärdsprogrammet ska vara igång 2012 och god status uppnådd 2015

Vattenförvaltningens MKN Miljökvalitetsnormer (MKN) inom vattenförvaltningen formuleras som ”samlingsbegrepp”: Ytvatten ”God/hög ekologisk status” ”God ekologisk potential” ”God kemisk ytvattenstatus” Grundvatten ”God kemisk grundvattenstatus” ”God kvantitativ status”

Status / Potential / Risk Miljökvalitetsnorm Ytvatten Hög God Måttlig Otillfreds. Dålig Hög God Ekologisk ÅTGÄRDA Kemisk Uppnår ej god God God ÅTGÄRDA Grundvatten Uppnår ej god God God Kvantitativ Även om undantag måste åtgärder genomföras för att uppnå eller bibehålla de beslutade MKN ÅTGÄRDA Uppnår ej god God God Kemisk ÅTGÄRDA

Ekologisk status Jämtlands län

Fördelning ekologisk status – Jämtlands län Sjöar (VF) i länet Vdr (VF) i länet

Måttlig ekologisk status Ser du inte kartan? För muspekaren över kartrutan. Exempel Storsjön MKN Ekologisk status Miljöproblem Specifikation God ekologisk status 2021 Måttlig ekologisk status Främmande arter Kanadaröding Vandrings-hinder Hissmofors kraftverk Morfologi Markanvändning Reglering Regleringsamplitud 2,75 m Risk Miljögifter EBH och miljöfarlig verksamhet

Åtgärdsarbete inom delavrinningsområden Exempel på delavrinningsområden inom Indalsälven

Vad ska kommuner göra enligt ÅP? Från 2011 årligt rapportera genomförda åtgärder (#1) Prioritera inom tillsyn (verksamheter och föroreningsskadade områden) i områden med vatten som inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå, god ekologisk status eller god kemisk status. (#32) Ställa krav på hög skyddsnivå för enskilda avlopp som bidrar till att en vattenförekomst inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå, god ekologisk status. (#33) Dricksvattentäkter: Kommunala: inrätta vattenskyddsområden med föreskrifter(#34) Andra större: tillse god status + långsiktigt skydd (#35) Utveckla kommunal planläggning och prövning efter MKN (#36) Utveckla vatten- och avloppsvattenplaner särskilt för områden med vattenförekomster som inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå, god ekologisk status, god kemisk status eller god kvantitativ status. (#37)

Aktuella möten/workshops 1 nov Säker dricksvattenförsörjning en kommunal överlevnadsfråga! Säker dricksvattenförsörjning en kommunal överlevnadsfråga! Nationellt nätverk för dricksvatten välkomnar dig till en workshop i Sundsvall tisdagen den 1 november. • Räcker kommunens vatten till för expansion av bebyggelse, turism och andra verksamheter? • Vilken beredskap har ni för att undvika olyckor, virus och bakterier eller sabotage? • Vad vet vi om hur klimatförändringarna kommer att påverka vårt dricksvatten? Viktigt att kommunerna är representerade både politiker och chefstjänstemän inom plan-, teknisk-, och miljöförvaltning 7 nov Möte mellan Länsstyrelsen och Östersunds kommun (vattenförvaltning, åtgärdsplan, mm)

Info på nätet Kolla ditt vatten – status & MKN: www.vattenkartan.se/ www.viss.lst.se/ Dokument, info & bakgrund: www.vattenmyndigheterna.se www.vattenmyndigheterna.se/vattenmyndigheten/amnen/Bottenhavet/

Ny vattenplan för Storsjön – sammanfattning möten kommuner/länsstyrelsen Den 17 mars 2011 träffades Östersunds kn och representanter från länsstyrelsens vattenenhet och samhällsenheten/plan för att diskutera om vattenplanering för Storsjön. Detta på Östersunds kommuns begäran. I Östersunds kommun pågår arbete med en revidering av den kommuntäckande översiktsplanen och kommunen kände behov av att relatera den till en aktuell vattenanvändingsplan (parassit-utbrottet hade aktualiserat vattenfrågorna). Östersunds kommun visade en del material angående den pågående revideringen av översiktsplanen, tidigare vattenplan 2004 samt vattenanvändningsplan för Storsjön 1994. Behovet av en mellankommunal samordning runt Storsjön blev en naturlig fråga. Syftet med en eventuell mellankommunal samverkan är att hitta gemensamma mål/riktlinjer inom olika områden som berör vattenanvändning (vattenskydd, vattenkvalitet, turism, strandskydd osv.) Den 04 maj 2011 träffades länsstyrelsen och Storsjön-kommunerna . Länsstyrelsen och Östersunds kommun förklarade syftet med mötet och informerade om vattendirektivet, miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram, planeringsunderlag för vatten m.m. Diskussionen kom inte fram till något gemensamt och tydligt ställningstagande. Många frågor som berör vattenanvändning har olika utgångspunkter och för vissa, t.ex. strandskydd, ansåg kommunerna att det var svårt att enas om gemensamma riktlinjer pga olika förutsättningar. Länsstyrelsen förklarade då att en mellankommunal samordning är önskvärd vad gäller vattenfrågor, men att länsstyrelsen inte kan ta på sig rollen att aktivt driva frågan vidare. Länsstyrelsen ville inte riskera att göra intrång i områden där kommunen har ansvaret. Naturligtvis ser länsstyrelsen fördelen i att delta i eventuella mellankommunala insatser för att vara med i ett tidigt skede vad gäller vattenfrågor/planfrågor, men utan mandat i lagstiftningen kan länsstyrelsen inte aktivt leda processen. Länsstyrelsens vattenenhet har initierat ett arbete som syftar till att stödja kommunerna i deras arbete med vattenförsörjningsplaner. Representanter från vattenenheten, miljöskyddsenheten och samhällsenheten/plan ska träffa kommunerna för att informera igen om vattendirektivet och visa hur kommunen kan jobba vidare med frågan i olika områden (vattenförsörjningsplan, avlopp, översiktsplanering, åtgärdsprogram osv.). Första mötet sker med Krokoms kn den 18 oktober och sedan står Östersunds kn på tur den 07 november. Där vill länsstyrelsen ännu en gång lyfta fram behovet av en samordning vad gäller vattenfrågor för Storsjön. En bra utgångspunkt kan bli stommen i Vattenplan för Storsjön 2004 som visades vid det första mötet. Där kan kommunerna börja komma överens om vilka frågor som kan utvecklas till ett gemensamt underlag och vilka som däremot hellre bör behandlas kommunvis.