Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vattenförvaltning Återkopplingsmöte

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vattenförvaltning Återkopplingsmöte"— Presentationens avskrift:

1 Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Bo Sundström

2 Tidsplan – remissammanställning 2009
16-17/9 VM avstämning kanslier 21-22/10 VM avstämning kanslier 3-4/12 VM avstämning kanslier 4/9 Yttranden på webben 15/10 VISS låses 22/12 Publicering webben 1/9 Samrådsperiod slut 4/11 Nationellt vattenforum Feb 2010 Publicering tryckt prod. 29/9-7/10 Delegations- möten 5/11 Delegations-möte nationellt 8-15/12 Delegations- möten Sept Okt Nov Dec

3 Arbetssätt 1 Nationell Ändring i dokumenten 2 Distrikt
FP-grupp ÅP-grupp 1 Nationell MKN-grupp Ändring i dokumenten MKB-grupp Knäck- frågor 2 Distrikt Kansliet Särskild (Remiss-) sammanställning 3 ÅP- underlag Ansvarig länsstyrelse 3 Vatten- förekomst Ansvarig länsstyrelse

4 Sammanställning av remissvar
Antal remissinstanser via brev, e-post och webbenkäter Botten- viken Botten-havet Norra Östersjön Södra Östersjön Väster-havet Kommun 27 29 24 28 31 Branschorg & ideella org 20 43 63 76 121 Statlig myndighet* 21 49 56 120 Vattenorg 13 9 23 36 Företag 30 40 Privatperson 16 3 10 2 Region- och kommunförbund 6 Totalt 136 135 203 212 382 * Flera myndigheter har svarat alla fem vattenmyndigheter

5 Inkomna synpunkter på MKN
Felaktigt att införa bindande miljökvalitetsnormer Normer och åtgärder måste fattas på politisk nivå Statusklassningen är för osäker för att ligga till grund för MKN Utpekandet av Kraftigt Modifierade Vatten har genomförts i för liten utsträckning och på olika sätt i distrikten Inte rimligt att låta kvicksilver färga hela Sverige rött Mindre stränga krav har använts i för liten utsträckning

6 - Vad kan vattenmyndigheterna förändra och förbättra?
Tillämpningen måste harmoniseras mellan distrikten (exv KMV) Utformningen av besluten måste vara likartad Direkta felaktigheter i underlagsmaterialet måste rättas till Likvärdig status och norm för gränsvatten måste tas fram Förtydliga normernas utformning och innebörd Förtydliga kopplingen mellan normer och åtgärder

7 Icke-försämring Syftet med direktivet är att bibehålla eller förbättra kvaliteten där det behövs Vi diskuterar möjligheterna att avstå från att besluta om ett självständigt krav på att vattenkvaliteten inte får försämras. Detta innebär ingen ambitionssänkning Problematiskt att tillämpa för prioriterade ämnen i ytvatten och deras undantag

8 Kraftigt Modifierade Vatten (KMV)
Vattenkraftsanläggningar med en produktion över 10 MW kommer att utses som KMV om det fysiska ingreppet medfört en betydande karaktärsförändring Samhällsviktiga hamnar som förorsakar en måttlig eller sämre status kommer också att utpekas som KMV En generell definition av vad som ska utgöra Måttlig respektive God Ekologisk Potential tas fram för dessa vatten och preciseras under nästa förvaltningscykel Övriga vatten som kan tänkas vara aktuella som KMV kommer att utredas närmare under kommande förvaltningscykel

9 Kvicksilverfrågan Det av EU fastställda gränsvärdet på 0,02 mg Hg/Kg i biologiskt material kommer att tillämpas. Det finns möjlighet att lägga till naturliga bakgrundsvärden i samband med statusklassningen, men i dagsläget är detta inte praktiskt genomförbart. Tanken är att redovisa den kemiska statusen i våra ytvatten i två versioner en med och en utan kvicksilver för att problem med andra prioriterade ämnen inte ska döljas bakom kvicksilverproblemet.

10 Åtgärdsprogram – VM strategi
Miljökvalitetsnorm: God status VM beslut ÅP Regeringen Nationella myndigheter Föreskrifter, Vägledn. Lag, Förordn. Ekonomiska styrmedel Länsstyrelserna Tillstånd, Tillsyn, Vägl. Kommuner Tillstånd, Tillsyn, Planering, Verksam.utöv.

11 Allmänna synpunkter delar Vattendirektivets syfte och mål
De flesta: delar Vattendirektivets syfte och mål Men många anser att: Vi har redan bra vattenförhållanden Det är någon annan som ska göra åtgärder Det är någon annan som ska betala För elenergi är så viktigt + klimatet För livsmedel behöver vi – staten har investerat Reningsverken är redan optimerade Åtgärderna är inte kostnadseffektiva För ambitiöst – För dyrt – Påverkar negativt

12 Åtgärdsprogrammens generella och översiktliga upplägg ( + och - )
Allmänna synpunkter Många synpunkter på: Åtgärdsprogrammens generella och översiktliga upplägg ( + och - ) Åtgärdsprogrammens konsekvensanalyser Åtgärdsprogrammens kostnadsanalyser/- effektivitet

13 Allmänna synpunkter Centrala myndigheter: Många är kritiska till egna insatser och förordar subsidiaritet Andra ställer sig positiva till en aktivare roll – men finansiering behövs Länsstyrelserna: Både och – men oklara över vilka åtgärder, de gör ju redan detta…. Kommunerna: Svagt positiva – men statlig finansiering behövs

14 - Blandade synpunkter – negativa till ytterligare åtgärder
Allmänna synpunkter Organisationer: Blandade synpunkter – beroende av vilken roll eller verksamhet man har Kan man ställa krav på andra – positiva till ÅP Kan man påverkas – negativa till ytterligare åtgärder Företag/branscher: - Blandade synpunkter – negativa till ytterligare åtgärder Enskilda: Ofta negativa till ytterligare åtgärder

15 Åtgärdsprogram Återkommande remissynpunkter : Planerade förändringar:
åtgärdslistan dåligt kostnads- och konsekvensbedömd, åtgärdslistan ej kostnadseffektiv, åtgärdslistan alltför oprecis, åtgärdslistan ej genomförbar pga myndighet saknar befogenhet, åtgärdslistan dåligt kopplade till MKN. Strukturen är otydlig och alltför olika mellan distrikten, Strukturen alltför mycket av miljöproblem och för lite av åtgärderna Planerade förändringar: åtgärdslistan (40-listan)(ses över Flera delar av ÅP kommer att ensas mellan distrikten Beskrivningen av miljöproblem lyfts över till FP Tydliggöra koppling mellan åtgärdslista och MKN Konsekvensanalyserna ensas och förbättras Administrativa kostnader för åtgärderna beskrivs.

16 Åtgärdsprogram (40-listan) exempel
Övergripande: Samtliga myndigheter och kommuner som omfattas av detta åtgärdsprogram behöver den 31 december varje år rapportera till Vattenmyndigheten vilka åtgärder som genomförts under året i syfte att säkerställa att miljökvalitetsnormerna som har föreskrivits för vattenförekomster inom myndighetens eller kommunens verksamhetsområde uppnås. Rapporteringen ska påbörjas år 2011. Utveckling av rapporteringen sker i samverkan med Vattenmyndigheten. Naturvårdsverket behöver ta fram underlag för att utveckla föreskrifter och/eller andra styrmedel för vattenrelaterad miljöövervakning och recipientkontroll så att all övervakning uppfyller tydliga och gemensamma krav med avseende på kvalitet, tillgänglighet, spårbarhet och jämförbarhet samt för vad som i övrigt krävs enligt vattenförvaltningsförordningen.

17 Övrigt Innan Vattenmyndigheternas beslut:
Regeringens prövning av Åtgärdsprogrammen – som begärts av Naturvårdsverket, Sveriges Geologiska Undersökning, Jordbruksverket och några kommuner

18 Samman-fattning av arbetet och resultaten
Förvaltningsplanen Ett planeringsunderlag för myndigheter En lättillgänglig redovisning av vattenarbetet Ett verktyg för kommunikation med allmänheten och berörda intressenter En rapportering till kommissionen om genomförandet av direktivet

19 Generellt om synpunkterna
Bilaga 1 ej uppfylld För lite om grundvatten Omfattande Svåröverskådligt Bra sammanfattning För övergripande För detaljerat Röd tråd saknas Olikheter mellan distrikten Olika terminologi Dålig läsbarhet Bra med kartor & tabeller

20 Nationella förändringar FP
Komplettera med text så att alla punkter i bilaga 1 VFF täcks in Utöka texter kring grundvatten och dricksvatten

21 Nationella förändringar FP
Gemensam struktur på sammanfattningen av miljökvalitetsnormer respektive åtgärdsprogram Gemensam struktur för sammanfattningen av förvaltningsplanen

22 Nationella förändringar FP
Beskrivande texter kring miljöproblem tas bort i ÅP och slås ihop med text i FP Komplettera med en karta över kemisk status utan kvicksilver Ett avsnitt läggs till; ”Inför nästa förvaltningscykel ”

23 Nationella förändringar FP
Nationella texter kring kvicksilver, kraftigt modifierade vatten samt definition av miljökvalitetsnormer tas fram Språkgranskning samt gemensam terminologi, ordlista och referenser

24 ”Inför nästa förvaltningscykel 2010-2015”
Arbetsformer, samordning och samverkan Kartläggning och analys Klimat, översvämningsproblematik och vattenförvaltning Övervakning Åtgärder – program och genomförande Dataunderlag och datahantering Rapportering till EU Vattenförvaltningen tar nästa steg

25 Huvudinriktningen för Miljökvalitetsnormer och Åtgärdsprogram består.
4 slutprodukter Huvudinriktningen för Miljökvalitetsnormer och Åtgärdsprogram består. Beslut i december Separat Besluts-handling - VD Separat Besluts-handling - VD Separat Besluts-handling - VD Separat Besluts-handling - Ordf = Föreskrift i Lst författningssamling + EU Reporting sheets


Ladda ner ppt "Vattenförvaltning Återkopplingsmöte"

Liknande presentationer


Google-annonser