Kartläggning av hjälpbehov

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Att identifiera och utveckla ledare
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Idrottslärare om astma
Evidensbaserad praktik – vad handlar det om?
Chefs och politiker utbildning för ansvarig inom missbruks och beroendevården i Värmlands län 11/ Kunskap till praktik.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Kontakt: Steve Wicks
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
IMPLEMENTERING EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Systematisk uppföljning UIV
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Att tillsammans påverka!
Läroplansträff Välkomna!.
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Om evidensbaserad praktik i socialt arbete Riskbruk, missbruk och beroende Eva Rönnbäck 12 april 2011 KA
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
ASI (Addiction Severity Index) Beslut på bättre grunder En systematisk intervjumetod för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblematik.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Bedömning av individens kriminalitet
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Presentationens avskrift:

Kartläggning av hjälpbehov Kartläggning av hjälpbehov samt förutsättningar för att standardiserade instrument ska börja användas systematiskt. Kristina Öberg Östergren IMS Tel 075 247 36 65 kristina.oberg.ostergren@socialstyrelsen.se 1

bedömningsinstrument? Hur kan vi använda bedömningsinstrument? PLANERING AV VÅRD ● kartläggning ● bedömning av behov ● uppföljning PLANERING OCH UTVECKLING AV INSATSER ● beskrivning av klientgrupper ● följa klientgruppers utveckling ● studera resultat av insatser Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 2 2

ASI på individnivå ” En förutsättning för att kunna använda tillgängliga resurser på det i varje enskilt fall optimala sättet, är en noggrann och allsidig bedömning, i dialog mellan hjälpsökare och hjälpare, av den förres problem och svårigheter, personliga och sociala resurser och egen målsättning” (Jan Blomkvist 1999). Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 3 3

Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 4 ASI i Uppsala kommun

Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 5 ASI i Uppsala kommun

Verksamheten – att planera och utveckla insatser Vilka behov har klienterna? Hur har behoven förändrats? Vilka insatser motsvarar klienternas behov? Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 6 6

En ”medelklient” på stödteam för män 2005: En 47 årig svensk man med någon form av kronisk sjukdom utan läkarkontakt Har avslutat grundskolan, haft enklare arbeten Huvudsakliga missbruk något narkotiskt preparat eller detta kombinerat med alkohol Han är kriminellt belastad och har tillbringat 10 månader i fängelse Han lever ensam nu men har tidigare varit gift eller sambo Han har inte fått någon behandling för psykiska problem Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 7 7

Förändringar för ”medelklienten” efter ett år: Inga större förändringar med den fysiska hälsan. Vid grundintervjun uppgav 4% att man arbetat senaste månaden - vid uppföljningen har andelen stigit till 14%. Alkohol- och narkotikaanvändningen senaste 30 dagar har i stort sett halverats. Kriminaliteten hade minskat - ingen fälld för nya brott och bara ett fåtal åtalade för nya brott. Fritiden tillbringas i högre grad tillsammans med familj/vänner utan missbruksproblem. Färre som upplevt allvarlig depression senaste 30 dagarna men fler som upplevt allvarlig ångest. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 8 8

Problemdagar vid grund- respektive uppföljningsintervjun. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 9 9

Inom vilka områden är de största behoven av ytterligare hjälp? Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 10 10

Akuta problem? Vilka områden och omfattning. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 11 11

Rangordning av problemområden för kvinnor Klienter: psykisk hälsa arbete och försörjning fysisk hälsa familj och umgänge narkotika alkohol rättsliga problem Intervjuare: psykisk hälsa arbete och försörjning fysisk hälsa familje- och umgänge alkohol narkotika rättsliga problem Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 12 12

Rangordning av problemområden för män Intervjuare alkohol psykisk hälsa fysisk hälsa arbete och försörjning narkotika rättsliga problem familje- och umgänge Klienter fysisk hälsa arbete och försörjning alkohol psykisk hälsa narkotika familj och umgänge rättsliga problem Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 13 13

ASI banar vägen för EBP Förbestämda frågor, skalor och transparenta kriterier för behandlingsplaneringen underlättar för evidensbaserade (manualbaserade) metoder Involverar klienten i beslutsprocessen – en av ”cirklarna” i EBP Underlag för verksamhetsuppföljning = viktigt för att bedöma om behov av förändringsarbete Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 14 14

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT ANVÄNDA DEM SYSTEMATISK Standardiserade bedömningsinstrument: FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT ANVÄNDA DEM SYSTEMATISK Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 15 15

Bra bedömningar….. Alla personer bör få sina problem bedömda på basis av ett relevant underlag och på ett så öppet och enhetligt sätt som möjligt. Bedömningarna bör vara oberoende på var i landet man bor eller vilken socialarbetare man träffar. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 16 16

Att öka bedömningarnas kvalité… Standardiserade bedömningsinstrument bidrar med följande faktorer: Samma uppgifter och instruktioner Poängsättning som är bestämd i förväg Bedömning relaterad till normvärden Relevant information möjlighet att identifiera personer med ett visst problem Likvärdig och enhetlig information Testad reliabilitet Testad validitet Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 17 17

Systematisk bedömning Systematik är en process: Steg 1 Att använda formulär med en färdig struktur och standardiserade svar Steg 2 Att få med sig så många klienter/ patienter som möjligt i bedömningsarbetet. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 18 18

ASI - flera användningsområden Kartläggning före insats Uppföljning efter insats Förbättring I klientarbete Bedömning av klientens behov och situation Bedömning av behov och situation under/efter insats 1. 2. I verksamhet 3. 4. Bedömning av klientgruppers situation och behov Bedömning av situation och behov efter insatser Systematik Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 19 19

Nationella riktlinjerna: En 4-stegs utrednings- och bedömningsmodell i missbrukssammanhang. Problem- identifiering bedömning Person- Uppföljning I II III IV Låg kostnad Hög kostnad Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 20 20

Skäl till fokus på implementering…. Vi vill lyckas oftare och påskynda processen till pratisk användning av nya metoder! Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 21 21

Antalet intervjuer - sex enheter 20 40 60 80 100 120 140 160 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 modellkommun 1 modellkommun2 försökskommun A försökskommun B modellkommun 3 modellkommun4 Utbildning och träning av chefer Handledning av socialarbetare Information utbildning råd, stöd Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 22 22

Definition implementering De procedurer som används för att införa nya metoder i en ordinarie verksamhet och att säkerställa att de metoderna används som avsett och med varaktighet. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 23 23

Grundvillkor vid implementering Ett behov är identifierat och klart uttalat. Lämplig metod är omsorgsfullt vald. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 24

Metodkriterier -metodens del i lyckad implementering. Den nya metoden är: relevant har relativa och synliga fördelar stämmer med mottagarens värderingar är enkel att använda kan testas i liten skala kan anpassas efter mottagarens behov Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 25 25

Implementeringskriterier en kombination av insatser tidig involvering av användarna resurser feedback Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 26 26 26

META-ANALYS AV OLIKA TRÄNINGSKOMPONENTER FÖR LÄRARUTBILDNING (Joyce & Showers, 2002) TRÄNINGS-KOMPONENTER Besitter kunskap Demonstrerar färdigheten Använder i klassrummet Teori och diskussion 10% 5% 0% + Demonstration av utbildare 30% 20% 0% + Rollspel med feedback 60% 5% + Coachning i Klassrummet 95% Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 27 27

Lära och integrera Lära sig metoden 1 Kännedom om – information 2 Metodkompetens – utbildning 3 Träningstillfällen – behålla kunnandet Integrera metoden i arbetet 4 Kunna tillämpa metoden - stöd och handledning 5 Upprätthålla användningen ledning och organisation 6 Utveckla arbetssättet - tillåtande klimat (Holton m.fl. 2003) Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 28 28

STEG VID IMPLEMENTERING (Fixsen m fl, 2005) Planering Utbildning Den nya metoden börjar användas Fullständig användning Utvärdering Ev. utveckling av metoden Vidmakthållande 2 - 4 år Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 29 29

Att tänka på vid implementering Motivera behovet av förändring genom utvärdering Undersök om det behövs en ny metod eller om befintliga metoder behöver implementeras bättre Låt behoven styra val av metod – inte tvärt om Ha ett processperspektiv och planera för lång tid och kontinuerligt stöd Börja där förutsättningarna är bäst Ta hänsyn till informella sociala nätverk - även individer som inte direkt berörs kan vara viktiga förändringsagenter Säkra stöd från högsta organisatoriska nivån Säkra långsiktigt ekonomiskt och personellt stöd Utöva aktivt ledarskap Ha lokal kontroll över förändringsarbetet. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 30 30

Fortsättning… Tydliggör nyttan med metoden; den behöver göras lättförståelig och det är önskvärt att den passar in i tidigare verksamhet. Tänk på att utbildning inte bara är undervisning utan även övning och feedback. Ge fortsatt handledning till de professionella när metoden börjar användas. Betona vikten av behandlingstrohet – det vill säga att metoden används som avsett och att de professionella inte plockar ”russinen ur kakan”. Utvärdera den nya metoden lokalt. Tillåt anpassning, men först efter att implementeringen är klar Räkna med ”ketchupeffekt”. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 31 31

Läs tips: Beslut på bättre grunder – en handbok för ASI-användare. Utgiven av IMS. Kan laddas ner från www.socialstyrelsen.se Från nyhet till vardagsnytta. Rapport från Folkhälsoinstitutet 2007:20. Kan laddas ner från www.fhi.se Maria Roselius, Knut Sundell ( 2008) Att förändra socialt arbete. Forskare och praktiker om implementering. GOTHIA förlag. Skriv in titel här – öppna bakgrundsvyn 32 32