Aktivt lyssnade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Muntliga nationella prov i svenska
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Case seminarium: Individuell Reflektion
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
SVENSKA.
Vad är du för typ av person?
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vi undersöker kraft och rörelse
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Skolgruppen Domarhagsskolan
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Begrepp.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Utmaningar i arbetet med BfL
Anställningsintervjun
Diskussionstillfälle 4
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Hur du tar hand om din kunskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Coaching.
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Kundanalysen har flera syften
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
NÄTVERK Lärare på fritidshem.
Presentationens avskrift:

Aktivt lyssnade

Fundera på: Tänk på ett tillfälle då någon riktigt lyssnade på dig. Hur kändes det, märktes det? När du lyssnade på någon annan? Samtalsövning

Teori: Att Lyssna Inre lyssnande, – nivå 1 Aktivt lyssnande– nivå 2 Globalt lyssnande, – nivå 3 Storhetslyssnande, universellt lyssnande– nivå 4

Inre lyssnade Vår inre dialog och våra inre bilder är starkare än de vi får av berättelsen vi hör. Vi hör men reflekterar till oss själva och berättar ofta mer om oss själva än vad vi lyssnar till det som sägs. Vi kanske påminns om något vi själva upplevt. Vi är mer fokuserade på att finna den rätta lösningen på problemet än att verkligen lyssna. Tipslådan är öppen

Aktivt lyssnade När vi blir så uppslukade av en berättelse att vår inre dialog helt tystnar. Hela uppmärksamheten ligger på den som berättar, de inre bilder vi får och orden vi hör. Vi kan lyssna utanför oss själva, lämna våra värderingar, åsikter och lyssna helt och fullt. Vi blir involverade, engagerade, ställer frågor och vill veta mer Vi stänger tipslådan

Tips för ett aktivt lyssnade (LUFT) Lyssna - Ge uppmärksamhet Uppfatta - Inta en lyssnande attityd Förståelse - Eftertanke Tala - Ställ klarläggande frågor L,U,F,T – Modellen http://www.chefstidning.com/nr7/modelltest.pdf

Deltagande observation Reflektion 2. I den andra reflektionen skall du diskutera vad som hände vid utförandet av en observation av ett samtal du själv deltar i. Utmaningen är att du i samtalet skall använda kompetensen: aktivt lyssnande. I bedömningen av denna kommer ”teori – bli medveten om dina egna och andras samtalsstilar” samt ”reflektion” se matris

Undvik att: Gäspa Titta på klockan Titta på folk runt omkring Avbryta med något som inte hör hemma till diskussionen Försök hitta egna lösningar på den andres problem