i kommuner, landsting/regioner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Barnets rättigheter från teori till praktik
Men det här är väl ingenting nytt?
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Solanderskolan presenterar
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad innebär ett barnperspektiv
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
ORGANISERING AV LANDSTINGETS ARBETE MED FN:S KONVENTION OM BARNETS RÄTTIGHETER  Politiskt ansvarar Landstingsstyrelsen för uppdrag och beslut kring frågor.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Pallens tre ben: Barnets rättigheter Barnkompetens Barnperspektiv
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Process: Lönekriterier
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr i PEDAGOGIK
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Barn och ungas rättigheter BRÅ
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Härnösands kommun LUMA i Härnösand Starten på ett nytt arbetssätt.
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Barnkonventionen i förskolan
Konventionens juridiska status i Sverige
Heby kommuns kvalitetspolicy
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar Den här presentationen visar exempel på hur en organisation.
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Program 09:00 Inledning Mål och syfte
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Mänskliga rättigheter
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

i kommuner, landsting/regioner Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker

Konventionen om barnets rättigheter Barnkonventionen har funnits i över 20 år. Vi har skyldighet att följa den. Det innebär att alla barn som vistas i Sverige har rätt att få sina rättigheter tillgodosedda.

Barn i balans – budget i balans! Trots att konventionen har funnits i över 20 år finns det fortfarande barn i Sverige som inte får sina rättigheter tillgodosedda i våra verksamheter. Forskning visar att barn som får sina rättigheter tillgodosedda mår bra, trivs i sin miljö och därför belastar samhällets resurser i mindre omfattning. För att genomföra rättigheterna i en organisation behöver du tänka på (besluta enligt) följande punkter:

Lyckas genom att fatta rätt beslut! Fatta beslut på högsta politiska nivå om uppdrag, mandat och resurser Se till att beslutet är tvärpolitiskt förankrat Arbetet ska ha krav på återrapportering till politiken Beslutet måste vara genomförbart

Bra grund för beslut Tänk på detta: Förstå För den som ska genomföra beslutet måste det vara begripligt Kunna Beslutet måste gå att genomföra, det måste finnas relevanta resurser Vilja Den som ska genomföra beslutet måste vilja arbeta med frågan, vilket innebär att ha intresse för och kunskap om området samt mandat att efterfråga resultat

Kom igång med arbetet Skapa en funktion för samordning av arbetet Tillsätt en arbets-/referensgrupp som är kopplad till olika förvaltningar Förankra arbetet på samtliga nivåer i organisationen Skapa aktiviteter på olika nivåer Följ upp och utvärdera arbetet så att ni vet hur ni ska gå vidare

Checklista politiker Vad behöver förändras i din organisation/verksamhet? Ta reda på vilka beslut som har fattats och vilken kännedom som finns i din organisation/verksamhet

Checklista politiker Beslut Finns det beslut om barnkonventionen i fullmäktige? Är beslutet tvärpolitiskt förankrat? Hur har besluten förankrats? Kunskap Känner de som ska följa besluten till att de finns? Vem/vilka har kunskap om innehållet i konventionen? Vem/vilka har kunskap om hur konventionen ska implementeras och hur artiklarna ska tillämpas?

Checklista politiker Organisation Finns det en funktion med särskilt samordningsansvar? Finns det arbetsgrupper/referensgrupper med bred förankring i förvaltningarna? Åtgärder Pågår det aktiviteter på alla nivåer? Som till exempel utbildningar, föreläsningar, dialogmöten, utvecklingsarbeten och olika aktiviteter bland barnen

Checklista politiker Uppföljning Hur efterfrågar vi resultat? Hur bevakar vi att fattade beslut genomförs? Hur initierar vi nya uppdrag (utifrån uppföljning av resultat)?

Börja nu! Kom igång med arbetet att stärka barnets rättigheter. Strukturera ditt arbete och gör en plan med hjälp av vägledningen. skl.se/barnetsrattigheter

i kommuner, landsting/regioner Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning chef

Konventionen om barnets rättigheter Barnkonventionen har funnits i över 20 år. Vi har skyldighet att följa den. Det innebär att alla barn som vistas i Sverige har rätt att få sina rättigheter tillgodosedda.

När rätt beslut är fattade Du som är chef tänk på att: Ta ansvar för att barnrättsarbetet genomsyrar hela verksamheten/organisationen Skapa förutsättningar för att verksamheterna förankrar, följer upp och utvärderar barnrättsarbetet Inspirera dina medarbetare att söka kunskap och föra dialog om vad ett rättighetsbaserat arbete innebär

Chefens ansvar Verka för att barnrättsarbetet lyfts på arbetsplatsträffar med jämna mellanrum Skapa en funktion som omvärldsbevakar Skapa forum för inspirerande samtal om rättigheter Inspirera medarbetare till att göra värderingsövningar med utgångspunkt i barnets rättigheter

När besluten ska förverkligas Som chef i en organisation är det du som ska genomföra de politiska besluten så att de blir verklighet för barnen. Tänk på att: Varje barn har rätt att bli behandlat med respekt Inget barn får diskrimineras Barnets bästa ska komma i främsta rummet Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling Varje barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade

Checklista chef Vad behöver förändras i din organisation/verksamhet? Ta reda på vilka beslut som har fattats och vilken kännedom som finns som finns i din organisation/ verksamhet

Checklista chef Beslut Vilka beslut har fattats om arbetet med barnkonventionen i vår organisation? På vilken nivå har besluten fattats? Hur har besluten förankrats i organisationen?

Checklista chef Kunskap Vilka känner till vilka beslut som fattats? Vilka behöver göra det? Vilka har kunskap om innehållet i barnkonventionen? Vem behöver få den kunskapen? Vilka behöver ha kunskap om implementeringen? Vilka behöver ha kunskap om artiklarnas tillämpning? Hur kan de som behöver mer kunskap få det?

Checklista chef Organisation Finns det en funktion med särskilt samordningsansvar för konventionsarbetet? Finns det en arbetsgrupp/referensgrupp med bred förankring i förvaltningarna som kan bidra till att föra frågan vidare? Åtgärder Var i organisationen pågår det aktiviteter som är relaterade till konventionen?

Börja nu! Kom igång med arbetet att stärka barnets rättigheter. Strukturera ditt arbete och gör en plan med hjälp av vägledningen. skl.se/barnetsrattigheter

i kommuner, landsting/regioner Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning medarbetare

Konventionen om barnets rättigheter Barnkonventionen har funnits i över 20 år. Vi har skyldighet att följa den. Det innebär att alla barn som vistas i Sverige har rätt att få sina rättigheter tillgodosedda.

När besluten ska förverkligas Som medarbetare i en organisation är det du som ska genomföra de politiska besluten så att de blir verklighet för barnen. Tänk på att: Varje barn har rätt att bli behandlat med respekt Inget barn får diskrimineras Barnets bästa ska komma i främsta rummet Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling Varje barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade

Förslag på arbetsgång Diskutera begrepp som barn, barnperspektiv, barnkompetens och barnsyn Titta på konventionens grundprinciper (2, 3, 6, och 12) och de två implementeringsartiklarna (4, 42) och koppla dem till din egen verksamhet (bild 1) Gå sedan igenom resterande artiklar i konventionen och ta reda på vilka av dem som rör din verksamhet (bild 2)

Data- insamling Barnets bästa Information Du/din verksam-het Aktiva artikel 2 Barnets bästa artikel 3 Information artikel 42 Du/din verksam-het Inflytande artikel 12 Aktiva priorite- ringar artikel 4 Helhetssyn artikel 6

Checklista medarbetare Vad behöver förändras i din organisation/verksamhet? Ta reda på vilka beslut som har fattats och vilken kännedom som finns som finns i din organisation/verksamhet.

Checklista medarbetare Beslut Vilka beslut finns om genomförandet av konventionen i verksamheten? Var i organisationen är beslutet fattat? Finns det något skrivet i en policy, handlingsplan, verksamhetsplanering eller dylikt? Vem känner till beslutet?

Checklista medarbetare Kunskap Vem/vilka känner till vilka beslut som fattats? Vem/vilka behöver känna till beslutens innehåll? Vem/vilka har idag tillräcklig kunskap om innehållet i artiklarna? Vem/vilka har nödvändiga kunskaper om hur innehållet i artiklarna ska tillämpas?

Checklista medarbetare Organisation Vem arbetar med frågan idag? Finns det en samordningsfunktion för detta? Finns det en arbetsgrupp/referensgrupp med bred förankring i verksamheterna? Åtgärder Vilka aktiviteter pågår i din verksamhet som rör konventionsarbetet? Vilka aktiviteter skulle kunna genomföras bland barn och unga, bland personal och medarbetare?

Börja nu! Kom igång med arbetet att stärka barnets rättigheter. Strukturera ditt arbete och gör en plan med hjälp av vägledningen. skl.se/barnetsrattigheter